Z prosincového vydání časopisu Řízení školy jsme otevřeli několik vybraných článků, které si můžete přečíst bez nutnosti přihlášení na webových stránkách. Adventní čas je inspirativní sám o sobě. Podpořme ho dalšími inspirativními myšlenkami, sdílením svých poznátků i aktuálních témat ve vzdělávání.
Strategické plánování inspiruje
Vzdělávací politika v České republice staví na promyšleném strategickém rámci, který zajišťuje propojení státních dlouhodobých vizí s konkrétními kroky uskutečňovanými na úrovni jednotlivých krajů a škol. Kraje mají při rozvoji vzdělávání na svém území nejen povinnost respektovat celostátní strategie, ale současně zohledňovat vlastní jedinečné podmínky. Některé z jejich aktivit pak mohou sloužit jako inspirace pro ostatní regiony. ==>> Strategické plánování inspiruje kraje k aktivitám, které má smysl sdílet
Oddělení strategií MŠMT se aktivně zajímá o dění v krajích – pravidelně je navštěvují, setkávají se se zástupci krajských odborů školství i s řediteli a ředitelkami škol a společně probírají připomínky, sdílejí inspirativní příklady a diskutují témata, která je třeba řešit. Tento přímý kontakt a otevřenou komunikaci s regiony považují za klíčovou součást své práce.
Nerovnosti ve vzdělávacích šancích
Vzdělávací politika není jen technický proces řízení systému, ale také vyjádření určité společenské představy o tom, co rozumíme vzděláním a jak vzdělanou společnost chceme mít. Důležité je, že zahrnuje vzdělávání od předškolní výchovy až po celoživotní učení. Dnes je zcela zřejmé, že už nemůžeme uvažovat v izolovaných stupních – je to kontinuální proces, v němž by se hranice mezi institucemi měly přirozeně prolínat, a to jak z hlediska použitých metod, tak z hlediska cílů vzdělávání. Ideálně by měl tvořit jeden souvislý celek.
Časopis Řízení školy vám v průběhu tohoto roku přinášel rozhovory o vzdělávací politice. Devátý díl tohoto seriálu prof. PaedDr. Radku Wildovou, CSc., významnou osobnost českého vzdělávání a odbornici na rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti a pregramotnosti. ==>> Klíčovým problémem jsou nerovnosti ve vzdělávacích šancích
Škola, kam se žáci těší
Jak funguje Česká školní inspekce? Co všechno řeší? Její pozornost je zaměřena na poskytování hodnotící zpětné vazby a na účinná doporučení, jak školu dále rozvíjet. Proto se snažíme být školám partnerem, který jim pomáhá zvyšovat kvalitu vzdělávání. Jedním z klíčových nástrojů podpory je zmíněný metodický portál Kvalitní škola, kde školy kromě hodnotících kritérií najdou také příklady inspirativní praxe a další užitečné materiály. Tyto zdroje mohou školám pomoci lépe pochopit, co se od nich očekává, jak vzdělávací proces zlepšovat, a inspirovat je k zavádění osvědčených postupů, které už například jinde fungují. ==>> Dobrá škola je taková, do které se děti těší
Mění školu digitální doba?
Co si můžeme představit pod pojmem pedagogický leadership? Pedagogický leadership znamená mnohem víc než jen zavádění nových technologií do školního prostředí. Jde především o proměnu školní kultury, kdy vedení školy vytváří prostředí důvěry a inspirace, motivuje učitele ke spolupráci a podporuje jejich odvahu zkoušet nové přístupy. Digitální lídr je ten, kdo udává směr, ale zároveň naslouchá svému týmu, podporuje otevřenost, sdílení zkušeností a ochotu učit se navzájem. Klíčem není samotná technika, nýbrž lidé, jejich chuť měnit zažité postupy a společně hledat smysluplné využití technologií. V rychle se měnícím světě je právě tato schopnost zásadní a ne vždy snadná. ==>> Technologie školu nezmění. Ředitel ano
Zdroj: Řízení školy
Jakou roli hraje strategické plánování ve vzdělávací politice a rozvoji škol?
Strategické plánování propojuje státní vize s konkrétními kroky jednotlivých krajů a škol. Zajišťuje respektování celostátních strategií při zohlednění regionálních specifik. Výsledkem je sdílení inspirativních aktivit mezi regiony a podpora kvalitního rozvoje vzdělávání.
Jaké hlavní nerovnosti ovlivňují vzdělávací šance žáků v současné české škole?
Co přináší digitální doba pro pedagogické vedení a kulturu školy?