Dvojí zápisy do ZŠ pro ukrajinské žáky

Vydáno: 3 minuty čtení

Vyjádření EDUin: Poslanecká sněmovna na konci minulého roku projednala a schválila pozměňovací návrh k Lex Ukrajina III, který základním školám umožňuje dělat zápis do 1. ročníku ve dvou vlnách. Druhý termín má sloužit výhradně pro děti ukrajinských uprchlíků. Cílem je zabránit jejich přílišné koncentraci v některých školách. Podle EDUinu je ale tento přístup problematický. Existují i jiná, cílenější řešení, která nakonec vedou k lepším výsledkům.

Co mohou udělat zřizovatelé?

EDUin upozorňuje, že problém s vyšší koncentrací ukrajinských žáků se týká jen některých ORP a krajů. Je tedy možné najít lokální řešení a pokusit se problémy řešit v rámci menších celků. Takové řešení je zpočátku pracnější, ale je funkčnější a projeví se i v lepším klimatu škol, celých regionů a i ve wellbeingu ukrajinských rodin.

Kapacity škol v souvislosti s umisťováním většího množství žáků-cizinců bude nutné do budoucna důsledně řešit na úrovni zřizovatelů. Odborníci upozorňují na to, že není dobré koncentrovat ukrajinské žáky do jedné školy nebo třídy. Řešením je naopak rovnoměrnější distribuce, často i bez ohledu na spádovost. 

PATERO EDUinu pro zřizovatele jako prevence problémů

  1. Zjistěte v matrice s předstihem, kolik můžete očekávat ukrajinských žáků. Informace nedostanete automaticky, ale můžete si je vyžádat na jednom místě. V současnosti se počty dětí cizinců žijících na území obce zjišťují žádostí přes Czech Point v registrech (dříve do základních registrů, od 1. 1. je přebírá Digitální a informační agentura). Cizinecká policie je po ukrajinském exodu natolik zahlcená, že přestala žádosti vyřizovat tak, jak bylo dříve zvykem, a odkazuje na žádost přes registry.
  2. Zmapujte nejbližší spádové obvody a promluvte si s řediteli. Je i v jejich zájmu, aby se ukrajinští žáci nekoncentrovali pouze na několika školách. Nabídněte jim zesílenou podporu.
  3. Poraďte se s okolními starosty. Někdy je nutné distribuci žáků řešit i mimo hranice obce nebo města.
  4. Promluvte s rodiči ukrajinských žáků. Rodičům bude třeba vysvětlit, proč jejich dítě nebude chodit automaticky na spádovou školu. Vidí v tom často problém (s dopravou apod.), na vás je vysvětlit jim, že čistě ukrajinské třídy nebo školy s vysokou koncentrací ukrajinských žáků k lepší integraci nevedou.
  5. Mějte v záloze jiné řešení, než je spádová škola. Pracujte s touto možností již dopředu a mějte předdomluvené školy, které by mohly děti lépe vstřebat. 

Podrobnější informace najdete na https://www.eduin.cz/app/uploads/2025/01/Dvoji-zapisy_EDUin.pdf

Co může udělat stát

  1. Školy s vyšší koncentrací ukrajinských žáků potřebují finanční, metodickou i personální podporu navíc, aby se dokázaly žákům věnovat (speciální know-how, odborný support). Stát by mohl aplikovat indexové financování (zvýšená podpora školám, které vzdělávají větší počty žáků se speciálními potřebami).
    O finance může žádat resort ministra vnitra prostřednictvím mechanismů solidarity v rámci EU. Samotné školy mohou žádat o peníze ze šablon.
  2. Učitelé, kteří pracují s ukrajinskými žáky, potřebují mít přístup k psychosociální podpoře.
  3. Do škol potřebujeme pustit více ukrajinských učitelů, kteří by mohli s ukrajinskými žáky výrazně pomoci. Mohou pracovat i v tandemech s českými učiteli. Z tohoto důvodu bychom měli snížit požadavky na znalost češtiny a neměli bychom lpět na vstupní úrovni češtiny C1, kterou nyní po učitelích vyžadujeme.

Podrobnější informace najdete na https://www.eduin.cz/app/uploads/2025/01/Dvoji-zapisy_EDUin.pdf

Zdroj: Tisková zpráva EDUin ze dne 29. 1. 2025