Pokud jste o Edutenu ještě neslyšeli, zbystřete. Jde o moderní online nástroj pro procvičování matematiky, který propojuje digitální technologie s dlouholetým finským výzkumem v oblasti vzdělávání. Nabízí tisíce interaktivních úloh pro různé věkové kategorie, dokáže se přizpůsobit úrovni každého žáka a motivuje k učení prostřednictvím herních prvků i okamžité zpětné vazby. Díky přehledným výsledkům poskytuje podporu jak učitelům, tak rodičům, a dětem pomáhá vnímat matematiku jako zábavnou a srozumitelnou disciplínu.
V zářijovém čísle Učitelského měsíčníku se o Edutenu rozpovídal učitel matematiky a laureát GTP Tomáš Chrobák, který neskrýval své nadšení z tohoto severského programu (odkaz na článek). Tentokrát díky němu přinášíme i konkrétní data, která stojí za pozornost.
Tvrdá čísla z praxe - dovednosti žáků se zvyšují
Finské výzkumy ukazují, že při využívání Edutenu se dovednosti žáků zvyšují až o 39 %. Současná osmá třída Tomáše Chrobáka je první, která s programem soustavně pracovala celý školní rok. Každý z 23 žáků vyřešil během hodin matematiky přes 16 tisíc úloh – přitom se Edutenu věnovali „jen“ hodinu týdně ve škole a část úloh plnili i doma. Celkem šlo za rok přibližně o 35 hodin individuální práce. A jak to dopadlo? Porovnání se opírá o výsledky Scio testů (obecné studijní předpoklady a matematické testy). U obecných studijních předpokladů platí, že když má žák hodnotu 0, tak naplňuje žák svůj studijní potenciál v předmětu podle očekávání, zatímco minusové hodnoty ukazují, že žák svůj potenciál nenaplňuje. Ve třídě, kde se používá Eduten, většina dětí přesahuje svůj odhadovaný potenciál o přibližně 20 bodů. Z grafů je patrné, že skutečně každý žák „jede“ nad svůj potenciál. Tomáš Chrobák je přesvědčený, že je to právě díky Edutenu.
Skok v percentilu - Scio testy potvrzují efektivnost
Díky Scio testům máme k dispozici také percentily, tedy umístění žáků v rámci celorepublikového průměru. Žáci Tomáše Chrobáka se ve většině případů pohybují úplně ve špičce. Průměr celé třídy je 85,5, zatímco o dva roky dříve, ještě před zavedením Edutenu, to bylo jen 54,7. Pro srovnání – v českém jazyce, kde jeho třída podobný program jako je Eduten nemá, takové výsledky nejsou, naopak tam percentil klesnul. Přitom nejde o žádnou výběrovou třídu, ale o běžnou venkovskou školu.
Přizpůsobení každému dítěti
Velkou předností programu je, že díky umělé inteligenci dokáže přidělovat úlohy podle individuální úrovně žáka. To, co je pro učitele při běžné frontální výuce téměř nemožné, aby měl každý žák přesně takové úlohy, jaké potřebuje, zde funguje přirozeně.
„Konkrétní příklad: jeden žák měl téma objemu hranolu zvládnuté za 23 minut, spolužačka ho dělala 143 minut – tedy šestinásobek času. V běžné výuce je v podstatě nemožné dát dítěti tolik prostoru. Tady to jde. A právě ti slabší oceňují, že dostávají čas, který opravdu potřebují,“ popisuje Tomáš Chrobák.
Eduten zároveň poskytuje učitelům obrovské množství dat, se kterými mohou pracovat. Ukazuje, jak rychle úlohu zvládnou nejrychlejší i nejpomalejší žáci, a tím nabízí unikátní přehled o skutečném tempu každého dítěte. To je cenný podklad, který běžné testy nebo písemky poskytnout nedokážou. Programů na učení matematiky je celosvětově nepřeberně, platí vlastně jen jedno doporučení. Vybírat ty, které mají ověřený dopad tzv. Evidence based… na tomhle si Finská univerzita velmi zakládá a opakovaně zjišťuje. V ČR o dalších takto ověřených programech nevím.
„Každé úterý, kdy máme hodinu s Edutenem, praktikuji tzv. židli přátelství – žáci tomu říkají elektrické křeslo,“ usmívá se Tomáš Chrobák. „Postupně si zvu každého žáka a povídáme si. Konečně mám čas mluvit se všemi.“
Oceňuje, že Eduten doplňuje i metody, které jsou u nás populární, například Hejného metodu. Ta klade důraz na objevování a kreativitu. Eduten může žáky podpořit v upevnění dovedností díky kreativnímu nácviku a tím mnohdy i uklidnit rodiče. „Eduten tohle nabízí. Dostatek procvičování. A navíc ne mechanického, ale kreativního,“ zdůrazňuje.
Přínosy pro žáky i učitele
Další zajímavostí je, že Eduten dokáže u každého žáka přehledně ukázat stav konkrétních dovedností – v čem je silný, co je průměrné a kde by měl ještě procvičovat. Systém úkoly chytře rozkládá: méně tam, kde je žák jistý, více tam, kde má mezery.
Benefit pro učitele je nezanedbatelný. Díky těmto datům mají prakticky hotové podklady pro slovní hodnocení. A není bez zajímavosti, že Finové původně program vyvinuli právě proto, aby pomohli učitelům, kteří začali masivně vyhořívat. Teprve následně se ukázalo, jak moc Eduten prospívá i žákům.
Co říkají žáci?
Průzkum mezi žáky, kteří s Edutenem pracují, ukázal, že většina z nich díky němu lépe chápe učivo. Polovina si váží toho, že může pracovat vlastním tempem. Celkem 44 z 45 dětí hodnotilo nástroj pozitivně a 39 žáků uvádí, že chtějí v Edutenu rozhodně či spíše pokračovat i v dalším ročníku. „To se s učebnicí nestane,“ poznamenává s úsměvem Tomáš Chrobák.
A co dál?
Novinkou je příprava českého překladu Edutenu i pro střední školy. V současnosti běží pilotáž na zhruba stovce škol, z toho na šesti středních. Program využívá také Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
Eduten tedy není jen „další digitální hračka“, ale nástroj, který mění přístup k procvičování matematiky. Přináší radost z učení, individuální přístup pro každého žáka a cennou oporu pro učitele. A jak ukazují data z praxe – výsledky opravdu stojí za to.
Pokud vás tento program zaujal a rádi byste se o něm dozvěděli víc, podívejte se na www.edunasbavi.cz. Rádi vám poradí, jak s Edutenem začít i na vaší škole.
Zdroj: Text připravila Michaela Váchová, odborná editorka Učitelského měsíčníku (redakce Řízení školy).