Agrese dětí online roste - výzkum SIC ČR a UP

Vydáno: 3 minuty čtení

Safer Internet Centrum (SIC ČR) s Univerzitou Palackého v Olomouci (UP)  zveřejnilo první výsledky výzkumu o bezpečnosti dětí v online prostředí. Online agrese mezi dětmi narůstá a může mít závažné dopady, přičemž se objevují nové formy spojené s umělou inteligencí, jako je zneužití deep nude fotografií a vydírání. Klíčovým úkolem je posilovat prevenci, zlepšovat komunikaci mezi dětmi a dospělými, a zajistit dostupnost pomoci i jasné postupy ve školách.

Cílem výzkumu je poskytnout aktuální podklady pro cílenější prevenci a účinnější podporu škol, rodičů i dětí. 

Aktuální zjištění ukazují, že se online agrese mezi dětmi zvyšuje. Mezi její nejčastější formy se podle poznatků řadí především slovní ubližování, šíření ponižujících fotografií, vyhrožování, obtěžování prozváněním a šíření ponižujících videí. Tyto projevy představují nejrozšířenější hrozby, které se objevují napříč věkovými skupinami a často se vyskytují opakovaně.

Trendy z výzkumu se potvrzují i v praxi Linky bezpečí.

Výzkum ukazuje, že za online útoky nejčastěji stojí vrstevník ze stejné třídy; u dívek se častěji objevuje bývalý kamarád či partner a významnou roli má i kontakt známý pouze z internetu.

Výsledky výzkumu jsou alarmující, nicméně pozitivem je, že roste povědomí dětí o tom, jak závadný obsah nahlásit. Na mnoha školách probíhají preventivní programy, o které se mohou na školách opřít dále je rozvíjet, pracovat s nimi.

V některých případech online agrese se objevil také nový fenomén, a to nástroje umělé inteligence. 

58 % dětí, které agresi zažily, se nikomu nesvěřilo. Je tedy potřeba posílit dovednosti dospělých bezpečně tato témata otevírat, mít jasná pravidla a doporučení, jak v takových situacích postupovat, a zajistit snadno dostupné linky pomoci. 

Online útoky úzce souvisí s platformami, které děti pro komunikaci používají. Děti tráví online velkou část dne a nejčastěji používají YouTube, Instagram a WhatsApp; u dětí mladších 13 let je patrné masivní porušování (téměř 99 %) věkových limitů.

Pro zřízení účtu WhatsApp je stanovena minimální věková hranice 13 let a v ČR je u mladších 15 let potřeba souhlas rodičů. WhatsApp by tedy neměl být komunikační nástroj pro žáky základních škol. Bezpečnější jsou školní platformy.

Další výstupy budou po dokončení analýz zveřejňovány postupně a vždy s odborným kontextem, aby se předešlo zjednodušené či zkreslené interpretaci dat. Sběr dat, jejich analýzu a interpretaci zajistili pro SIC ČR vědci z UP.

Více informací o první části výzkumu a činnosti Safer Internet Centra je k dispozici na webových stránkách https://www.bezpecnyinternet.cz.

Výzkum proběhl jako kvantitativní online šetření rozeslané učitelům na všechny základní a střední školy v České republice. Zapojilo se do něj 53 119 respondentů ze všech krajů ČR. Sběr dat probíhal od 1. dubna do 15. května 2025. Struktura vzorku odpovídá českému regionálnímu školství. Analytická část zaměřená na věk 13–17 let zahrnuje 42 772 dětí (52,2 % dívek, 47,8 % chlapců). 

Důležitá telefonní čísla

Linka bezpečí:

Pro děti a studenty: 116 111 a Rodičovská linka: 606 021 021

 

Linka důvěry Dětského krizového centra:

241 484 149, 777 715 215, 778 510 510 (telefon pro problematiku rizik kyberprostoru)

 

Hotlinka STOPonline.cz:

910 101 010 nebo https://stoponline.cz/cs/

Zdroj: SIC ČR, IP, tisková zpráva SIC ČR ze dne 27. listopadu 2025