Adaptivní a hravý Eduten mění přístup k výuce matematiky

Vydáno: 9 minut čtení

Finské školství je dlouhodobě inspirací pro mnohé země, včetně České republiky. Jeho důraz na smysluplnost, pohodu ve výuce i využívání digitálních nástrojů zcela bez stresu přináší výsledky, o kterých se často mluví s obdivem. Jedním z nástrojů, který právě z Finska přichází a získává si pozornost i v Česku, je platforma Eduten – digitální prostředí pro výuku matematiky, jež klade důraz na radost z učení, adaptivní přístup a chytrou práci s daty. Jedním z prvních, kdo se této platformě u nás začal věnovat systematicky, je pedagog, didaktik i laureát Global Teacher Prize Tomáš Chrobák. A právě jeho jsme oslovili, abychom se dozvěděli více. Co Eduten umí, proč má smysl se o něj zajímat a jaké výzvy i příležitosti jeho zavádění do českých škol přináší?

Pane Chrobáku, co vás přivedlo k tomu, že jste začal právě Eduten používat?

Byla to vlastně náhoda. Oslovil mě Ondřej Karpíšek s tím, že přináší do Česka zajímavou finskou platformu pro výuku matematiky. Přiznávám – byl jsem zpočátku dost skeptický. Nejsem žádný „ajťák“ a různé aplikace jsem do výuky dřív příliš nezapojoval. Ale zmínky o tom, že Eduten využívá umělou inteligenci, že zlepšení výsledků žáků je okolo 40 % a bylo opakovaně ověřeno finskými výzkumy a že jde o jeden z nejúspěšnějších systémů vůbec, mě přece jen zaujaly. A tak jsem to zkusil.

Mohli bychom ve zkratce přiblížit, co platforma Eduten vlastně je? Pro koho je určena a v čem spočívá její výjimečnost?

Je to takový interaktivní pracovní sešit, který pomáhá žákům i učitelům se smysluplným procvičováním. V češtině je v tuto chvíli k dispozici pro první až devátou třídu. Pro střední školy je zatím jen v angličtině. Hlavní myšlenka spočívá v tom, že jednu hodinu týdně učitel neučí[1]  a najednou má prostor se individuálně věnovat jednotlivcům. Ostatní děti pracují v Edutenu na připraveném tématu právě v hodině matematiky a pak zhruba půl hodiny týdně doma.

Můžete mi to vysvětlit na konkrétním příkladu?

Například se chystáme se třídou sčítat zlomky. Má role jakožto učitele je stále zásadní. Já žáky uvedu do tématu, řešíme zlomky na ciferníku, čokoládě atd. Procvičování už za mě pak ale v jedné hodině vede se žáky – podle dovedností každého žáka individuálně – „stroj“, tedy Eduten. A musím říct, že to vlastně dělá lépe než já. Každému z žáků umožní mít individuální tempo a okamžitou zpětnou vazbu. Jeho výjimečnost vidím ve vysoké míře zapojení AI, která učiteli navrhuje, jaké úlohy má ten či onen žák dostávat v rámci přípravy (podpora slabších žáků), nebo připravuje bonusové úlohy (podpora nadaných žáků). Žákovi nabízí úlohy šité na míru. Skvělá funkce je i to, že učitel vidí, co konkrétního jednotlivým žákům jde a co třeba moc ne. AI se pak zaměří na to, aby žáci procvičovali úkoly, v nichž je potřeba se zlepšit.

Jak vypadalo vaše první setkání s programem?

Bylo to příjemné překvapení. Čekal jsem další systém plný mechanického procvičování – a místo toho mě čekala krásná, přemýšlivá matematika. A co víc – žáci se pro to okamžitě nadchli. Už po první hodině nechtěli přestat. Dnes máme Eduten v rozvrhu pravidelně, a i když už prvotní nadšení trochu opadlo, pořád je to hodina, na kterou se těší.

Jak s programem pracuje pedagog?

Učitel má k dispozici obrovskou analýzu dat ke každému žákovi. Ví, jaké dovednosti jednotlivé děti mají a které úlohy jim nejdou. Učitel působí i jako motivátor, hlavní výzva je, aby žáci pracovali i doma. Důležité je říci i to, že Eduten už má řadu celosvětových ocenění potvrzujících jeho kvalitu.

Co jste díky Edutenu získal vy?

Rozhodně větší motivaci žáků – a to nejen v matematice, ale i v dalších svých hodinách. Zároveň jsem díky Edutenu začal objevovat vzdělávací příležitosti, které bych v běžné výuce jen těžko vytvořil. Například krásně připravené úlohy na rozvoj čtenářské gramotnosti nebo možnost propojení matematiky s angličtinou – i když ji sám ovládám tak maximálně na úrovni prvního stupně. Ale právě to je výhoda – děti mají možnost mě „překonat“ a posouvat se dál.

Platforma je známá díky svému důrazu na gamifikaci a adaptivní učení. Proč je podle vás právě tohle pro dnešní děti důležité?

Kdybych dával žákům 45 minut jeden úkol za druhým, nebude je to bavit. Ale ve chvíli, kdy je to jednou akční, pak klidné, hluboké, děti udrží pozornost třičtvrtě hodiny úplně bez problémů. Gamifikace je zábavně motivující prvek, ale zároveň dokáže u žáků vyvolat opravdový zájem. A baví nejen žáky, ale i dospělé, vidím to, když lektoruji ostatní učitele. Úplně to kantory pohltí a hodně je musím žádat, aby Eduten zavřeli a šli jsme na další program. Celkově se mi u programu líbí, že jde i o efektivní učení, často se mění úlohy, děti přeskakují v činnostech i pozornosti. V programu jsou samozřejmě i úkoly vyžadující hluboké přemýšlení nebo úlohy na rychlost. Ty jsou sice pro někoho stresující, ale k přijímačkám je potřeba tuto dovednost trénovat také.

Zaznamenal jste během výuky nějaký moment, který vás opravdu překvapil?

Ano – naprosto mě dostaly diagnostické výstupy. Zjistil jsem, že na stejný počet úloh potřebují někteří žáci až šestkrát více času než jiní. A to je pro mě jako učitele velmi důležitá informace. I kdybych se snažil o sebevětší diferenciaci v běžné hodině, takovým dětem jednoduše nemám šanci dát tolik času, kolik potřebují. Ale Eduten jim ho dává. A mně tím pádem taky.

Je to tedy pro vás víc nástroj na procvičování, nebo doplněk běžné výuky?

Obojí. Já mám rád objevování, zkoumání, tvoření. Ale vím, že bez tréninku to v matematice nejde. Eduten mi umožňuje balanc – zůstávám u své pedagogické filozofie, ale mám nástroj, který mi pomáhá s procvičením a upevněním znalostí. A čísla mluví jasně – v některých třídách máme už 15 000 vyřešených úloh[2]  za necelý rok na jednoho žáka. To je obrovský posun pro každé dítě. Nyní byla moje třída testována Sciem a výsledky mě ohromily.

A jak si poradíte s různorodostí ve třídě – třeba když máte jak nadané žáky, tak ty, kteří s matematikou bojují?

Tohle je přesně oblast, kde Eduten exceluje. Mám ve třídě jak vítěze matematických olympiád, tak žáky s dyskalkulií. A všichni jedou. Platforma umožňuje každému pracovat ve vlastním tempu, na vlastní úrovni – a to je při klasické výuce prakticky nemožné. Vidím, že se výkonnostně zvedají hlavně ti slabší žáci. A to je pro mě obrovsky cenné. Navíc – někdy dám nadaným trochu náročnější úkoly, někdy jedeme tematicky dohromady. Možnosti kombinací jsou široké.

Zmínil jste, že se díky Edutenu vracíte i k domácím úkolům. Jak to probíhá?

Dlouhé roky jsem domácí úkoly nedával. Neměl jsem kapacitu řešit, kdo je má, kdo je opsal, kdo je poslal přes WhatsApp. Ale Eduten mi umožnil se k domácí práci vrátit smysluplně[3] . Zadávám žákům „týdenní práci“, část si odpracují ve škole, část doma. Každý podle svého tempa a možností.

Co je pro mě důležité, ta práce má smysl. Nejde o výplň, ale o něco, co dětem skutečně pomáhá v růstu. A co víc, mám díky tomu připravený program i pro děti, které jsou nemocné nebo chybějí. Anebo když přijde suplování, místo videa prostě vezmeme tablety a jedeme dál.

Vím, že se u nás teď rozbíhají první kroky směrem k využití Edutenu. Jak to aktuálně vypadá – kdo jej testuje[4] , v jakých podmínkách?

Jde o velmi čerstvou věc, překlad pro základní školy byl dokončen nedávno, střední školy jedou v angličtině. Nejvíce škol je okolo Frýdku-Místku, ale program je například i v Krnově u Karla Handlíře nebo v Labyrinthu u Štěpánky Baierlové a Pavlíny Loňkové v Brně. Samozřejmě jsou i další města. Jedná se už o desítky škol.

Jaké jsou podle vás největší překážky zavádění takové platformy v českém prostředí? A naopak – jaké příležitosti vidíte?

Příležitost vidím jednoznačně v tom, že vysoké školy mají program k dispozici zdarma.

Překážkou a výzvou pro učitele je to, aby žáci pracovali i sami doma. Jedná se třeba jen o hodinku týdně, ale je to potřeba. Pak je škoda, že pro střední školy je Eduten jen v angličtině a u nás moc matematiků anglicky dobře neumí a bojí se toho. Zároveň vidím, že žáci na SŠ s tím problém nemají a velmi si tuto příležitost chválí, když ji dostanou.

Má Eduten dopad i na vaše soukromí nebo rodičovství?

Určitě. Když jsem viděl, jak dobře to funguje, šel jsem prosit paní učitelky svých vlastních dětí Rozárky a Vojtíka, aby Eduten také zavedly. A jsem moc rád, že do toho šly. Všem kolegům doporučuji: zkuste si to na vlastních dětech. Je to nejlepší test.

Pojďme ještě uvést, co mají udělat učitelé, které Eduten oslovil například prostřednictvím našeho rozhovoru. Kam se mohou obrátit?

Mohou navštívit stránky edunasbavi.cz, kde vyplní jednoduchý formulář a budou si moct nezávazně vyzkoušet žákovskou licenci Eduten, aby si na vlastní kůži zažili to, co zažívají žáci. Když je obsah zaujme, a já věřím, že ano, nabídneme jim přihlásit se na online školení, kde se setkají se mnou. Já jim pak během zhruba hodinky ukážu, jak vše funguje, vytvoříme učitelský účet a od dalšího dne mohou se žáky začít.

Eduten umožnil, že do konce školního roku je možné si jej bezplatně vyzkoušet, zároveň velmi výrazně snížil svou cenu, tuším, že řádově o několik desítek procent. Běžně stojí pod cca 300 Kč na žáka na celý školní rok. V některých školách platí platformu rodiče, jinde to hradí šablony nebo například i zřizovatel, je to různé.

 

Rozhovor vedla Michaela Váchová, odborná editorka Učitelského měsíčníku (redakce Řízení školy).