Sociálně-emoční schopnosti českých žáků

V rámci mezinárodního šetření PISA 2022 byla poprvé analyzována úroveň sociálně-emočních schopností patnáctiletých žáků. Tyto schopnosti byly hodnoceny sebehodnocením, nikoli testováním. Pod sociálně-emočními schopnostmi si můžeme představit např. trpělivost, vytrvalost, zvídavost, cílevědomost, ovládání emocí, odolnost vůči stresu, spolupráci, asertivitu a altruismus. Přečtěte si Policy Brief od IDEA: Chytré hlavy nestačí.

Na rozdíl od výsledků ve funkčních gramotnostech nedosáhli čeští žáci v sociálně-emočních schopnostech příznivých výsledků. Tento výsledek je znepokojivý, neboť sociálně-emoční kompetence mají zásadní vliv na úspěšnost ve studiu a v životě.

Zjištění otevírají otázky, co za nízkou úrovní sociálně-emočních schopností českých žáků stojí. Je to dáno způsobem výuky ve školách? Jde o důsledek všeobecně nízké sebedůvěry v české společnosti, která se promítá i do žákovského sebehodnocení svých vlastních sociálně-emočních schopností? 

Rozdíly v sociálně-emočních schopnostech mezi českými chlapci a dívkami jsou obdobné jako v jiných zemích: chlapci vykazují výrazně vyšší úroveň odolnosti vůči stresu a emočního ovládání, dívky naopak vyšší míru empatie.

  • Žáci se silnějším sociálně-ekonomickým rodinným zázemím vykazují úroveň sociálně-emočních schopností výrazně vyšší, s nejvyššími rozdíly ve zvídavosti, vytrvalosti a empatii.
  • Kvantitativně nadaní žáci pak oproti ostatním vykazují výrazně vyšší zvídavost, vytrvalost a emoční ovládání.
  • Žáci s nadprůměrnou čtenářskou gramotností vykazují výrazně vyšší vytrvalost, zvídavost a empatii.

==>> Policy brief IDEA Chytré hlavy nestačí: sociálně-emoční schopnosti českých žáků (v češtině)