Kyberšikana a další formy kybernetické agrese
Kamil Kopecký a René Szotkowski z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého připravili přílohu 7 Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování, která je zaměřená na kyberšikanu. Metodické doporučení MŠMT vymezuje klíčové pojmy, začleňuje prevenci do školních programů a popisuje roli pedagogů i institucí v systému prevence.
Kyberšikana je forma agrese, která se uplatňuje vůči jedinci či skupině osob s použitím informačních a komunikačních technologií (počítačů, tabletů, mobilních telefonů a dalších moderních komunikačních nástrojů) a ke které dochází opakovaně, ať už ze strany původního agresora či dalších osob – tzv. sekundárních útočníků (např. opakované sdílení nahrávky, opakované komentování apod.).
- publikování ponižujících videozáznamů, audiozáznamů nebo fotografií,
- ponižování a pomlouvání ve skupinách,
- krádeže identity (impersonation) a její zneužití,
- ztrapňování pomocí falešných profilů,
- provokování a napadání uživatelů v online komunikaci (flaming/bashing)
- zveřejňování cizích tajemství s cílem poškodit oběť (trickery/outing)
- vyloučení z virtuální komunity (exclusion),
- obtěžování (harassment),
- kyberstalking (pronásledování ve spojení s využitím informačních komunikačních technologií)
- webcam trolling (zneužívání webkamer pro manipulaci uživatelů internetu prostřednictvím podvržených videozáznamů).
- a další
Zdroj: MŠMT