Od znalostí ke kompetencím: Výuka pro 21. století
V příloze Učitelského měsíčníku jsou klíčové dovednosti a základní znalosti prezentovány s cílem poskytnout čtenáři komplexní pohled na vzájemně propojené kompetence. Vzhledem k tomu, že se jedná o významnou změnu v učebních osnovách po dvou desetiletích, je jasné, že pedagogové budou potřebovat pomoc, aby ji mohli úspěšně zavést do svých škol.
Kompetenční pojetí rámcových vzdělávacích programů staví do centra aktivity v pedagogickém procesu žáka mnohem intenzivněji, než tomu mohlo být u frontální výuky. Učitel se z role garanta pravdy posouvá ke garantovi procesu. Těžiště aktivity pak leží na žácích.
Žáci by se měli rozvíjet v osmi klíčových kompetencích:
- k učení,
- komunikační,
- osobnostní a sociální,
- k občanství a udržitelnosti,
- k podnikavosti a pracovní,
- k řešení problémů,
- kulturní,
- digitální).
Ty byly autory definovány, jako důležité pro přípravu žáků na život plný změn v 21. století. Současně s nimi mají rozvíjet též základní gramotnost čtenářskou a pisatelskou i logicko-matematickou.
(Přílohu si můžete stáhnout zdarma po přihlášení. Registraci snadno provedete v jednoduchém formuláři.)