Od znalostí ke kompetencím: Výuka pro 21. století

V příloze Učitelského měsíčníku jsou klíčové dovednosti a základní znalosti prezentovány s cílem poskytnout čtenáři komplexní pohled na vzájemně propojené kompetence. Vzhledem k tomu, že se jedná o významnou změnu v učebních osnovách po dvou desetiletích, je jasné, že pedagogové budou potřebovat pomoc, aby ji mohli úspěšně zavést do svých škol.

Kompetenční pojetí rámcových vzdělávacích programů staví do centra aktivity v pedagogickém procesu žáka mnohem intenzivněji, než tomu mohlo být u frontální výuky. Učitel se z role garanta pravdy posouvá ke garantovi procesu. Těžiště aktivity pak leží na žácích.

Žáci by se měli rozvíjet v osmi klíčových kompetencích:

  • k učení,
  • komunikační,
  • osobnostní a sociální,
  • k občanství a udržitelnosti,
  • k podnikavosti a pracovní,
  • k řešení problémů,
  • kulturní,
  • digitální).

Ty byly autory definovány, jako důležité pro přípravu žáků na život plný změn v 21. století. Současně s nimi mají rozvíjet též základní gramotnost čtenářskou a pisatelskou i logicko-matematickou.

(Přílohu si můžete stáhnout zdarma po přihlášení. Registraci snadno provedete v jednoduchém formuláři.)