Školní sociální pedagog

Současná škola zastává převážně funkci vzdělávací a funkce výchovná zůstává v pozadí. Učitelé jsou zejména v roli odborníků a obvykle se od nich neočekává, že budou pro žáky partnery a mentory. Přitom potřeba výchovné funkce roste a bude dále narůstat. Zvyšují se počty dětí cizinců, dětí s postižením a dětí se sociálním znevýhodněním. Na školách chybí role odborného pracovníka, který by se těmto tématům věnoval.

Vzdělávání v Česku může být spravedlivější a přinášet lepší podporu každému žákovi na jeho vzdělávací cestě nejen v sociálně vyloučených lokalitách, kde je problém zjevný, ale i na běžných spádových školách.

Přínos pozice sociálního pedagoga

  • rozvinutí procesů směřujících k vyrovnání šancí na vzdělávání;
  • posílení vzdělávací úspěšnosti dětí/žáků;
  • zvýšení prostupnosti vzdělávacího systému.