Řízení místních vzdělávacích systémů v ČR
Studie prezentuje nejpalčivější problémy lokální správy školství na konkrétních datech z Česka i zahraničí. V českém kontextu se zaměřuje na příliš velké množství obecních zřizovatelů, kterým může chybět odbornost, personální kapacity a finance pro zajištění toho, aby škola v menší obci na periferii kraje měla stejné možnosti jako škola ve větším městě.
Stěžejní výzkumná část přináší pohled do šesti svazkových škol formou rozhovorů s jejich vedením a zřizovateli. Jsou zde popsány motivace k založení svazkových škol a to, jak funguje správa a financování jednoho ředitelství škol více obcemi. V neposlední řadě jsou shrnuty výhody svazkového školství jako finanční úspory pro obec, sdílení učitelů, menší administrativní zátěž, posílení pozice „venkovských“ škol nebo to, jak svazkování může zajistit, aby děti z obcí vůbec nějakou školu měly.
Více informací: paqresearch.cz či na aspeninstitutece.org
Shrnutí silných stránek svazkových škol
- Svazkové školy řeší nejistotu z vypovězení smlouvy o spádovosti. Žáci a rodiče budou mít jistotu, že dítě bude mít místo v nejbližší možné škole.
- Svazkování v některých případech umožňuje zachovat existenci školy. Bez sdílení financí mezi obcemi by více než polovina dotazovaných škol měla problémy s udržením provozu nebo vůbec se stavbou školy. Obce zpravidla nemají prostředky na vysokou jednorázovou investici bez spolupráce s ostatními.
- Svazkování je vhodným řešením, pokud je škola pro obec finančně neudržitelná a hledá se cesta, jak se zbavit finanční tísně, která může škodit provozu školy i kvalitě výuky.
- Založením svazkové školy zpravidla nezanikají ostatní školy. Zůstávají jejich budovy, učitelé i žáci. Pouze administrativní záležitosti se řeší pod jednou střechou.
- Svazkování nezbaví jednotlivé obce rozhodovacích pravomocí o svazkové škole. Rozhodování o směřování a financování školy má na starost kvalifikovaná valná hromada, ve které mají všechny obce hlasovací právo.
- Úspory financí se vytváří menším množstvím úvazků nepedagogů (jedna účetní na tři budovy), množstevními slevami za nákupy (učebnice, licence) nebo sdílením služeb (správa IT, správa budov).
- Spojením škol pod jedno ředitelství lze sdílet učitele. Odpadají tak nepříjemnosti spojené s potřebou suplování (např. angličtiny) na malé škole. Sdílení učitelů také pomáhá kombinovat úvazky takovým způsobem, aby se vytvořily atraktivní „celé“ úvazky pro učitele méně frekventovaných předmětů jako druhé cizí jazyky, informatika apod.
- Výuka se stane provázanější. Spojením škol lze usnadnit přechody dětí z MŠ do ZŠ nebo zamezit tříštění vzdělávacího obsahu, kdy děti z malé venkovské školy pouze s prvním stupněm míří na větší ZŠ do města a mohou se objevit nesrovnalosti v osvojeném učivu.
- Ředitelé mají čas na vedení učitelů. Dotazovaní ředitelé (zejména v případě sloučení více škol) si chválili omezení části administrativy, která přešla do kanceláře svazku obcí, a oni se mohli soustředit na stav výuky ve školách, vedení učitelů a spolupráci pedagogů napříč školními budovami.
- Dopravní dostupnost není překážkou, neboť v případě potřeby si dotazované obce dokázaly zařídit autobusovou linku, jež se po určité době stala součástí integrované dopravy a nemusela být financována zřizovateli školy.
- Garance sdílené kontroly obcí nad financováním svazkové školy (přestože v některých zapojených obcích svazková škola nestojí). Svazek obcí pomáhá legitimizovat stav, kdy více obcí financuje jednu školu, ale nemohou v ní nic ovlivnit, a navíc jsou omezeni vypověditelnou smlouvou o spádovosti.
Zdroj: https://www.paqresearch.cz/post/svazkova-skola-kvalitni-vyuka-i-do-nejmensich-obci/; Aspen Institute Central Europe; PAQ Research