Vzdělávání dětí a žáků z Ukrajiny
V současnosti se potýkáme s fenomény, které jsme si před pár lety nechtěli představovat ani ve zlých scénářích a které mění podobu vzdělávání. Ať se jedná o celosvětovou pandemii covidu-19, jež do školního prostředí přinesla výzvu v podobě distanční výuky a digitální evoluci, nebo o válku na Ukrajině, která změnila téměř vše – od pohledu na bezpečnost, ekonomické vazby s Ruskem či energetickou soběstačnost až po vzdělávání. To opět testuje své limity a dostalo se do situace, na niž nemohl být žádný vzdělávací systém připraven.
V tuto chvíli kabinet předpokládá, že se od začátku příštího školního roku do českých škol zapojí zhruba 125 tisíc ukrajinských dětí. Ale množství žáků se může měnit v závislosti na tom, jak se mění situace na Ukrajině. Jisté však je, že nás čeká velké množství studentů s jazykovou bariérou, kteří začnou navštěvovat tuzemské vzdělávací instituce. A proto bude zapotřebí nejen zajištění potřebných fyzických míst, uvolnění finančních prostředků, úprava legislativy i jistá míra improvizace, ale hlavně velké zapojení nás všech a zvláště vás, kteří se budete na vzdělávání ukrajinských žáků reálně podílet.
Místo klidného nádechu po pandemii vás tak čeká nové testování pedagogických dovedností i morálního kompasu. Následující příloha se vám snaží s tímto nelehkým úkolem pomoci a přináší vám texty, v nichž najdete praktické informace, které se vzděláváním ukrajinských žáků souvisejí, kontext výchovy i vzdělávacího systému na Ukrajině i rozhovor s ukrajinským velvyslancem v ČR Jevhenem Perebyjnisem. Ten věří, že v tuto chvíli zažíváme období, kdy se zakládá budoucnost těsných přátelských vztahů mezi Českou republikou a Ukrajinou, jež si budou děti celý život pamatovat. A já věřím, že i my budeme s jistou mírou hrdosti rádi celý život vzpomínat, jak jsme dokázali nabídnout pomocnou ruku lidem v nouzi.