Evropa jako úkol / Pro školy
V prosinci 2022 skončilo naše předsednictví Radě EU, druhé za dobu členství České republiky v Unii. Tentokrát bez infantilní snahy Evropě cokoliv osladit, nýbrž pod kantorsky znějícím mottem „Evropa jako úkol“, které odkazovalo na stejnojmennou řeč Václava Havla, pronesenou v Cáchách roku 1996 při příležitosti předávání Ceny Karla Velikého.
Ačkoliv to může znít pateticky, v havlovské perspektivě, apelující na osobní občanskou zodpovědnost za věci veřejné, je samozřejmé, že podobu Evropské unie do jisté míry spoluurčuje každý její občan. O učitelích to pak platí nejméně dvojnásobně – zadávání úkolů je totiž jejich profesním úkolem. Rozhodli jsme se proto využít zvýšeného zájmu o téma Evropské unie a speciální přílohu Učitelského měsíčníku věnovat právě jemu.
Na následujících stranách se vám tak snažíme prostřednictvím autorských textů i vybraných rozhovorů o zajímavých školních projektech a aktivitách přiblížit téma EU. Mezi autory najdete asociaci Občankáři, Evropský dům, Národní pedagogický institut, Dům zahraniční spolupráce nebo Jeden svět na školách. Vybrané příspěvky vám pomohou vyhledat inspirativní zdroje pro přípravu výuky na téma Evropské unie a součástí je i prakticky pojatý pracovní list, který pro svoji výuku můžete rovnou využít. Perspektivu, z níž Evropskou unii vnímá mladá generace, čtenářům nastíní úvaha youtubera Karla Kováře alias „Kovyho“ či text Terezy Tručkové, autorky eseje, který vyhrál literární soutěž pořádanou v rámci uplynulého Evropského roku mládeže. A jelikož téma Evropské unie bývá v tuzemském prostředí zatíženo řadou mýtů, najdete v příloze také obsah, který se věnuje kritickému myšlení a práci s dezinformacemi a může učitelům posloužit jako argumentační opora při setkání se žáky, kteří mají tendenci fake news podléhat.
Se šířením znalostí o Evropské unii bytostně souvisí možnost využívat otevřených hranic k poznávání a vzdělávání (se), proto zde upozorňujeme na možnosti, které poskytuje program Erasmus+, a věnujeme se také vizi internacionalizace na základních a středních školách a nutnosti získat globální kompetence. Jak říká v rozhovoru Michal Uhl, aktuální výzvy vzdělávání mají globální charakter, proto potřebují globální řešení. Cesta do světa však pro nás nevyhnutelně vede Evropou a také role České republiky ve světovém dění je zprostředkována a umocněna Evropskou unií. Lepší znalost a pochopení evropského rámce, podporované výukou o Evropské unii na školách, lze tedy přijmout jako náš společný úkol – i po skončení předsednictví.