Hodnoty ve vzdělávání

Pojmenovat si hodnotové rámce je pro pedagogickou činnost klíčové. Nejen že dávají našemu úsilí jasný cíl i smysl, stávají se také nosným východiskem pro tvorbu normativních dokumentů, jako je tomu např. při práci na revizích rámcových vzdělávacích programů.

Příloha Učitelského měsíčníku

Sdílení hodnotových rámců napříč pedagogickým sborem může přispívat k větší soudržnosti, jak říká v rozhovoru Milan Kotík. Jako „země učitele národů“ máme také historický odkaz v podobě Jana Amose Komenského, který je aktuální i pro dnešní dny a ožívá prací pana profesora Hábla, který připomíná, že nestačí znát dobré a chtít dobré. Musíme také konat dobré, i když se nikdo nedívá.

Hodnoty nejlépe učíme studenty tím, jak žijeme a jak se k nim chováme – tuto skutečnost trefně v textu poznamenává vládní zmocněnkyně pro lidská práva Klára Šimáčková Laurenčíková. A jak říkával během našich přednášek na FF UK pan docent Jiří Pelikán – nejdůležitější v životě je zanechat po sobě stopu vedoucí k prameni čisté vody.