Kvalita výuky v českých základních školách z pohledu žáků
Tato studie zkoumá kvalitu výuky v českých základních školách coby fenomén složený z následujících dimenzí: kognitivní aktivizace žáků, podpůrného klimatu a dobrého řízení třídy.
Výsledky výzkumného šetření realizovaného v roce 2023 na vzorku 2569 žáků šestých tříd ukázaly, že:
- Kvalita výuky je celkově poměrně stejnorodá napříč různými třídami.
- Nejlépe vnímanou složkou kvality výuky je řízení třídy, naopak kognitivní aktivizace úkolem je hodnocena jako nejslabší.
- Kognitivní aktivizace má silný dopad na vzdělávací výsledky žáků. Ve třídách, které pracují na náročných úkolech, mají žáci lepší výsledky.
- Řízení třídy má mírný dopad na vzdělávací výsledky žáků. Ve třídách, které jsou dobře řízeny, mají žáci lepší výsledky.
- Podpůrné klima neovlivňuje vzdělávací výsledky žáků.
- Žáci s vyšší komunikační angažovaností mají lepší výsledky a také více než ostatní profitují z toho, pokud je výuka kvalitní v dimenzi kognitivní aktivizace.
- Zjištěné efekty jsou nezávislé na socioekonomickém zázemí žáků, jejich genderu, regionu či velikosti školy.
Doporučení
V zájmu zlepšení vzdělávacích výsledků žáků doporučujeme:
- Vytvořit a implementovat školní kurikula, která jsou více zaměřená na náročné úkoly a kognitivní výzvy, protože právě tato oblast byla identifikována jako nejslabší. To může zahrnovat více problémově orientovaných úkolů a projektů, které vyžadují aplikaci poznatků, analýzu, syntézu a kritické hodnocení informací.
- Poskytnout učitelům cílené vzdělávání pro rozvoj strategií kognitivní aktivizace, stejně jako pro rozvoj komunikační angažovanosti žáků.
- Zkoumat a zavádět strategie pro kompenzaci mimoškolních faktorů, které ovlivňují vzdělávací výsledky žáků.
- Za účelem získání informací důležitých pro řízení vzdělávacího systému v longitudinální perspektivě sledovat a hodnotit změny v kvalitě výuky.
Zdroj: https://www.syri.cz/tiskove-zpravy/cesti-zaci-jsou-ve-vyuce-ukazneni-ale-resi-malo-obtiznych-ukolu