"My ty rodiče pořád víc vzděláváme a informujeme a jediný výsledek je, že oni nám do toho pořád víc a víc mluví." Vyjádření ředitele jedné pražské a úspěšné základní školy vystihuje v úplnosti, jak komplikovaná je v současnosti komunikace s rodiči. Ano, pořád existují školy, které ji omezují na informativní třídní schůzky a možnost stěžovat si v ředitelně. Tam je celkem pochopitelné, že si rodiče stěžují. Ale to neznamená, že pokud s rodiči začnete komunikovat otevřeněji, dáte jim informace a pozvete je k diskusi o tom, co se děje uvnitř školy, máte vyhráno. Vůbec ne. Jen budete mít jiný druh problémů.
Silné vedení a jasná koncepce jsou ochranné štíty školy
Tomáš
Feřtek,
odborný konzultant EDUin, o. p. s.
Ředitelky a ředitelé si velmi často stěžují, že rodiče jsou pasivní. To je opravdu převládající stav, většina rodičů na výzvy ke spolupráci nereaguje a případné připomínky trousí jen neoficiálními kanály. Ale hned druhá nejčastější je stížnost na
rodiče příliš aktivní
, kteří mají neustále nějaké připomínky, návrhy a dotazy a které škola často vnímá jako rodiče "potížisty".Rodiče před branami
Rodičovská veřejnost se mění průběžně od devadesátých let, ale v posledních zhruba pěti letech významně přibylo rodičů, kteří mají jasný názor na to, co by škola měla a neměla dělat, a neváhají s ním do školy přijít. Dospěla generace rodičů, kteří jsou sebevědomější, často mají kontakty v zahraničí nebo tam žili, jsou občansky aktivnější a nebojí se ozvat. Pořád je to výrazná menšina, celkově to nebývá více než desetina rodičů, ale už je to podíl, s nímž musíte počítat. Navíc je pravděpodobné, že zastoupení takových názorů je mezi rodiči vaší školy podstatně větší, ostatní je jen neříkají před vámi a nahlas.
Ona desetina je obvykle složena ze
dvou skupin
. První je se školou nespokojena proto, že jí přijde málo inovativní: "Mám kamarádku v Holandsku a tam...", "Slyšela jsem, že ve Finsku...", "Četla jsem, že lepší je neznámkovat, protože...". Druhá část rodičů je nespokojena právě z opačných důvodů. Jakákoli změna je zúzkostňuje, vnímají ji intuitivně jako snižování nároků a kvality školy. Nerozumí tomu, proč se děti mají učit číst, psát či počítat jinak, než to zažili oni, jsou nervózní, že se nesedí v lavici, ale na koberci, zcela vážně se ptají: "K čemu vůbec tyhle inovace jsou?" Případně: "Co když ty děti pak budou hloupé a nedostanou se na střední školu?"Zamknout, nebo pozvat dál?
Jak se má škola zachovat?
Obvykle užívané strategie
jsou zhruba tři. První je
strategie zamčených dveří
. Tu volí hlavně konzervativnější školy, které se obtížně vyrovnávají s náporem vnějšího světa, rodičovské požadavky vnímají jako součást neblahého trendu změn a doufají, že se jim podaří v závětří přečkat do návratu konzervativních hodnot. Jakkoli je strategie "zamknout a nemluvit" častá, dlouhodobě nemá šanci na úspěch. Aktivních rodičů přibývá každým rokem a je jen otázka času, kdy jejich nápor, ať už přímý, nebo zprostředkovaný přes zřizovatele, rozvalí hradby školy.Druhá strategie by se dala shrnout do sloganu
"ničemu nebráním"
. To je erbovní heslo ředitelů a ředitelek, kteří nemají žádnou zřetelnou koncepci, tedy nejsou ani přesvědčeně konzervativní, ani inovativní a chtějí vyhovět jak učitelům, tak rodičům. Pokud tedy některá učitelka přijde s tím, že byla na kurzu Hejného matematiky a chtěla by si to vyzkoušet, svolí. Když rodiče požadují zrušení známek, svolí, když se pak jiná skupina rodičů vzbouří, zase je zavedou. V takto vyhrocené podobě je ředitel "ničemu nebráním" spíše výjimečný, ale škol, které nemají žádnou pro rodiče srozumitelnou vizi a koncepci a inovace vybírají spíše náhodně a bez jasné rozvahy, kam povedou a jsou-li dlouhodobě udržitelné, je opravdu mnoho.Vady to má hned dvě, a závažné. Za prvé to diskredituje samotné inovace. Zavést Hejného matematiku na rok dva, když nemáte zajištěnu udržitelnost takového způsobu výuky, je pedagogický zločin. Zrušit známkování a spustit slovní hodnocení ve škole, kde se jinak nezměnilo nic a učitelé ho neumějí srozumitelně napsat, znamená dočkat se dramatických konfliktů s rodiči. A za druhé, vakuum, které vznikne nepřítomností jasné koncepce školy, využijí právě aktivní rodiče obou táborů. Shromáždí se v onom uprázdněném prostoru s desítkami naprosto protikladných požadavků. Je přirozené, že rodiče se na potřebnosti změn shodnout nemohou, na to se jejich individuální představy příliš liší. Proto je důležité takový stav nedopustit.
To je i důvod, proč je
jasná koncepce školy
tak důležitá. Jakkoli to může vypadat vůči rodičovské veřejnosti nevstřícně, škola si musí udržet svoji autonomii a linie této autonomie vede před vraty školy. Rodič má mít možnost se na cokoli zeptat, mít jakýkoli návrh a má co nejrychleji dostat co nejsrozumitelnější odpověď. Ale zároveň musí být jasně pojmenované pravidlo, že škola má svou vizi a koncepci, ví, co dělá, a o tom, kdo, koho, co a jak ve škole učí, rozhoduje ředitel, respektive vedení školy. Rodiče tedy nemohou požadovat zavedení ani rušení vyučovacích metod nebo způsobu hodnocení ani vyloučení nějakého žáka, odlišné dělení do tříd a podobně. Podstatné ale je, aby tato koncepce a vize opravdu existovala, a to i v podobě, která je rodičům srozumitelná a stále dostupná. Nelze se na tento princip jen vymlouvat ve stylu: "Vy do toho nemáte co mluvit, my nejlépe víme, co děláme." To je ve skutečnosti taktika zamčených dveří, kterou jsme už zmínili a která nemá dlouhodobě šanci na úspěch.Tato strategie je založena na dostatku informací pro rodiče, přehledné a rychlé komunikaci a jasném pojmenování skutečnosti, že o způsobu výuky rozhoduje škola. Na rodičích je, aby si ji buď vybrali, nebo zvolili jinou školu. Učitelé a ředitelé mají rodiče vzdělávat a informovat, rodiče ale musejí respektovat pedagogy jako autonomní osobnosti a profesionály.
Informace usnadňují komunikaci
Jak ale naznačuje úvodní citace, ani tato strategie není tak bezproblémová, jak by se mohlo zdát. Jakmile jednou zavedete pravidelnou komunikaci s rodiči - například formou rodičovských kaváren, schůzek s výborem rodičovského sdružení, vzdělávacími semináři pro rodiče -, nastartovali jste proces, kde onu linii autonomie budete bránit a vytyčovat stále dokola. Proto je dobré hlídat si několik základních pravidel, která vám v tom mohou pomoci. Zkuste si sami odpovědět, zda vaše škola splňuje tyto základní požadavky:
-
Poskytněte
dostatek jasných, srozumitelných a stále dostupných informací o pravidlech školního života
. Zdůraznili bychom spojení "stále dostupných". Nestačí vizi školy, pravidla a představy sdělit na třídní schůzce ani napsat do sešitku, který rodičům rozdáte. Má-li rodič jakoukoli pochybnost - proč se tu neznámkuje, proč nemají běžné učebnice, proč tu hodina nemá čtyřicet pět minut, proč je každou středu projektový den -, měl by se odpověď dozvědět na dvě kliknutí na stránkách školy. Máte něco takového, nebo se rodič dokliká na školní vzdělávací program, který je ale srozumitelný jen odborníkům?-
Důležitá je
stálá a okamžitá dostupnost všech kontaktů
(telefonů a e-mailů)
pro řešení standardních i krizových situací
(od omluvenky na školní akci po podezření ze šikany). Stejně tak mají být pro rodiče snadno dostupné informace o denním a týdenním programu a požadavcích školy na dítě a rodiče - tedy kdy a kde má dítě být, co má přinést s sebou. Je dobré volit jiné cesty než lísteček vložený do žákovské knížky. Příliš snadno se ztratí. Ano, žák se má učit samostatnosti a svéprávnosti, ale mějte rozmyšleno, jak to uděláte. Nedostatek těchto informací totiž nejčastěji způsobuje pocit rodičovského diskomfortu.-
Klíčová jsou
jasná a hlavně předem známá pravidla, na koho a za jakých podmínek se má rodič obrátit při řešení krizových situací.
Co má dělat při neshodě s třídním učitelem, při konfliktu s jiným rodičem týkajícím se dítěte, při nespokojenosti s hodnocením dítěte, ale také při neshodě s ředitelem, nesouhlasem s postupem školy apod. I zde je podstatné, aby se pravidla nastavovala včas a v době, kdy ještě ke konfliktu nedošlo, protože jedině tak zajistíte, že rodič nebude mít pocit nespravedlivého, účelového či silového jednání. Pravidla mají předem nastavit korektní postup pro obě strany případného sporu.Informace, komunikační pravidla a jasná, vždy dostupná a stručně a srozumitelně popsaná vize školy a její postupy, to je olej usnadňující chod onoho složitého stroje, kterým je současná škola a její vztahy s rodiči. Ani tento postup nevyloučí konflikty, nikdy nepůjde o definitivní a navždy fungující řešení. Ale stanovení pravidel určitě významně sníží riziko konfliktů s vážnými následky pro školu. Proto stojí za to do nich investovat čas a energii.