Česká školní inspekce vytvoří nástroje pro hodnocení klíčových kompetencí

Vydáno:

K 1. 2. 2017 zahájila Česká školní inspekce realizaci individuálního projektu systémového Komplexní systém hodnocení, který je spolufinancován z prostředků Evropské unie prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání a ze státního rozpočtu České republiky. V minulém čísle časopisu Řízení školy byla představena klíčová aktivita projektu zaměřená na propojování externího a interního hodnocení škol a školských zařízení, v následujícím článku představujeme další klíčovou aktivitu projektu, zaměřenou na problematiku hodnocení klíčových kompetencí.

 

Česká školní inspekce vytvoří nástroje pro hodnocení klíčových kompetencí
Mgr.
Tomáš
Pavlas
odbor hodnocení vzdělávací soustavy, Česká školní inspekce
Některé nástroje pro hodnocení chybí
V minulých letech Česká školní inspekce vytvořila nástroje, které pokrývají některé cíle ve vzdělávacích oblastech. Jde především o gramotnosti (čtenářskou, jazykovou, matematickou, informační, přírodovědnou a sociální), ovšem mimo to jsou v rámci inspekčního systému elektronického testování InspIS SET k dispozici také soubory úloh zaměřené na základní znalosti a dovednosti ve vzdělávacích oborech. Aby bylo spektrum nástrojů pro hodnocení výsledků vzdělávání dostatečně široké, je třeba vytvořit ještě nástroje pro ověřování cílů, které jsou spojeny s klíčovými kompetencemi, tak jak jsou pojímány v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (dále "RVP ZV").
Vymezení klíčových kompetencí
Klíčové
kompetence
jsou formulovány v RVP ZV a jejich obsah je podstatou cílů základního vzdělávání uvedených ve školském zákoně v § 44. Z příslušných formulací vyplývá, že jde o cíle, které mají výrazně nadoborový charakter. Dosavadní podpora rozvíjení klíčových kompetencí na základní škole se snažila o rozpracování ("rozbalování") klíčových kompetencí a jejich promítání do výuky pomocí výchovných a vzdělávacích strategií. Ty jsou však dnes často jen formálně začleněny do školních vzdělávacích programů.
I na školách, které k rozvoji nepřistoupily pouze formálně, byl popsán zásadní problém dvou nesourodých cílů: Při dostatečné pedagogické erudici se daří tyto cíle ve výuce skloubit, co se daří již méně, je reflektovat naplňování těchto cílů ve výuce - často je právě kompetenční cíl jen utajeným cílem hodiny nebo výukového celku. Hodnocení vzdělávání se až na výjimky odehrává jen ve vazbě k cílům oborovým (předmětovým). Proto jsou klíčové
kompetence
často považovány za obtížně hodnotitelné.
Z těchto důvodů se klíčová aktivita
Hodnocení klíčových kompetencí
v rámci individuálního projektu systémového Komplexní systém hodnocení soustředí na tvorbu nástrojů umožňujících ověřovat dosahování rozvoje jednotlivých klíčových kompetencí tak, jak jsou vymezeny v RVP ZV, se zohledněním parametrů klíčových kompetencí definovaných v evropských kurikulárních dokumentech.
Východiska
Východiskem tvorby nástrojů budou s ohledem na dosavadní zkušenosti vzdělávací oblasti (Jazyk a jazyková komunikace, Matematika a její aplikace, Informační a komunikační technologie, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Člověk a příroda, Člověk a svět práce). Nástroje tak budou zohledňovat cíle vzdělávací oblasti, a tím bude jejich využití ve vyučovacích předmětech lépe propojeno s obsahovými cíli, které jsou pro pedagogy jasnější.
Úlohy
Základní podobou hodnoticích nástrojů budou úlohy komplexního charakteru, například typu komplexních úloh využitých v mezinárodních šetřeních PIRLS nebo PIAAC. Před tvorbou hodnoticích nástrojů se Česká školní inspekce soustředí na zmapování zkušeností s ověřováním a hodnocením rozvoje klíčových kompetencí ve vzdělávání v ČR i v zahraničí. Cílem je navázat na zkušenosti, které se již osvědčily, případně se vyvarovat chyb, které vedly k neúspěchu při zavádění hodnocení klíčových kompetencí.
Úprava InspIS SET
Pro tvorbu i využívání komplexních úloh budou provedeny úpravy inspekčního systému elektronického testování InspIS SET, který je využíván pro výběrová zjišťování v rámci jednotlivých gramotností a také v rámci základních znalostí a dovedností v jednotlivých vzdělávacích oborech. Úprava systému umožní učitelům zadat výkony svých žáků a porovnat je s výkony dalších žáků, resp. tříd. Počítá se také s vývojem rubrik hodnocení pro výkon typu "práce v týmu" apod. tak, aby při rozvoji klíčových kompetencí nebyla zeslabována role pedagoga ve třídě.
Pilotáže, úpravy, metodika
Nástroje budou důsledně pilotovány na základních školách tak, aby mohly být upraveny a doplněny. U jednotlivých nástrojů budou také připojeny ukázky výkonu žáka v různých úrovních a kritéria hodnocení, aby bylo možné pomocí nástrojů hodnotit dosaženou úroveň klíčových kompetencí u jednotlivých žáků. Pro efektivní využití vytvořených nástrojů na školách bude zpracována metodika hodnocení klíčových kompetencí v jednotlivých vzdělávacích oblastech. S nástroji, jejich využitím a metodikou budou pedagogové seznámeni v rámci projektových vzdělávacích akcí. Následným využíváním nástrojů bude na školách posílen význam klíčových kompetencí ve vzdělávání a spolu s tím i některé aspekty formativního hodnocení žáků.
POZNÁMKA
V příštím čísle časopisu Řízení školy bude v rámci představování obsahu individuálního projektu systémového Komplexní systém hodnocení, jehož realizátorem je Česká školní inspekce, přiblížena klíčová aktivita, v jejímž rámci budou vytvářeny metody, postupy a nástroje pro monitoring spravedlivosti vzdělávacího systému a pro zjišťování socioekonomických aspektů vzdělávání, které je třeba při kvalitativních výpovědích o podmínkách, průběhu a výsledcích vzdělávání ve školách zohledňovat.

Související dokumenty

Pracovní situace

Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Integrace a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků – metodická podpora ze strany České školní inspekce
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Výroční zpráva ČŠI 2016/2017 - Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2016/2017
Tematická zpráva ČŠI 2017
Vzdělávání ve SŠ s vysokou mírou neúspěšnosti žáků ve společné části MZ
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Rozvoj informační gramotnosti na základních a středních školách
Dopady povinného předškolního vzdělávání
Rozvoj jazykové gramotnosti v základních a středních školách
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Duben 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Květen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost základní umělecké školy v 1. pololetí školního roku
Výroční zprávy České školní inspekce
Legislativní vymezení činnosti České školní inspekce
Česká školní inspekce – užitečné informace

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)