Aktuality - strana 324
Extra třída umožňuje dětem reálně přispět k veřejnému životu a získat za svou snahu ocenění mimo školu. Projekty třídních kolektivů přibližují vzdělávání praktickému životu a zároveň umožňují obcím nahlédnout do dění ve školách. Přínos takové spolupráce potvrdila i konference Propojme se!, kde se představily podobné projekty sedmnácti neziskových organizací.
Do 20. prosince je v rámci pilotáže projektu Pospolu možné přihlásit do nového zadávacího řízení na 20 partnerství škol a firem a získat v něm finanční příspěvek ve výši od 1,3 do 2,8 milionu korun.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 171 odst. 1 školského zákona vyhlašuje pokusné ověřování obsahu, formy, organizace a hodnocení výběrové zkoušky ze středoškolské matematiky, kterou lze konat jako nepovinnou zkoušku profilové části maturitní zkoušky.
Česká školní inspekce zveřejňuje tiskovou zprávu a prezentace informující o mezinárodní konferenci k vývoji situace a k doporučením spravedlivého přístupu ke vzdělávání, která se uskutečnila dne 6. prosince 2013.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů, dotační program Speciální učebnice, speciální učební texty a materiály pro žáky se zrakovým, sluchovým, mentálním postižením a specifickými poruchami učení v roce 2014-2015.
Informační bulletin 1/2013
Na základě četných dotazů k dopadům zrušení povinnosti obcí hradit si neinvestiční výdaje podle § 178 a násl. školského zákona vydává Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Informaci k právním vztahům obcí ve věcech neinvestičních...
Poslanecká sněmovna na svém prvním zasedání dne 27. listopadu 2013 schválila zákonné opatření Senátu, jehož součástí je i úprava daňových zvýhodnění pro firmy spolupracujících se školami na odborném vzdělávání. Toto zákonné opatření, které bude účinné Od 1. ledna 2014, bylo iniciováno Ministerstvem průmyslu a obchodu a podporováno ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravuje nový kariérní systém pro učitele mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol. Cílem je umožnit učitelům celoživotní zvyšování kvality jejich práce, propojené s atestacemi a navázané na motivující systém odměňování.
Stoupající problémy s kázní žáků na základních školách pomůže řešit individuální výchovný program (IVýP) známější pod názvem "Smlouvy s rodiči". Vyhodnocení dvouletého pokusného ověřování potvrdilo přínos této metody pro většinu zapojených škol.
V návaznosti na schválení Závěrečné zprávy o přípravě, průběhu a výsledcích druhé celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání (ve školním roce 2012/2013 pilotovaném na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol) probíhala do konce listopadu 2013 debata s odbornou veřejností týkající se možných variant dalšího přístupu k této problematice.
Spolu s dalšími 64 zeměmi světa se Česká republika také v roce 2012 zapojila do mezinárodního šetření dovedností patnáctiletých žáků v klíčových gramotnostech - PISA. V tomto šetření byla hlavní testovanou oblastí matematická gramotnost (naposledy tomu tak bylo v roce 2003). Garantem a realizátorem tohoto klíčového mezinárodního šetření pro Českou republiku je Česká školní inspekce.
V příloze zveřejňujeme „Závěrečnou zprávu o přípravě, průběhu a výsledcích druhé celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání (ve školním roce 2012/2013 pilotovaném na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol“.
Česká školní inspekce vydává tematickou zprávu reflektující podporu rozvoje matematické, finanční a čtenářské gramotnosti, ve vazbě na porovnání inspekčních zjištění z let 2009/2010 a 2012/2013 doplněné o šetření finanční gramotnosti realizované v roce 2012/2013.
Česká školní inspekce v těchto dnech vydává tematickou zprávu reflektující podporu rozvoje matematické, finanční a čtenářské gramotnosti, ve vazbě na porovnání inspekčních zjištění z let 2009/2010 a 2012/2013 doplněné o šetření finanční gramotnosti realizované v roce 2012/2013.
Zhodnocení spolupráce ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy s Českou televizí, která byla deklarována memorandem o spolupráci v únoru t.r., bylo hlavním tématem setkání představitelů těchto institucí tento týden.
Partnerství škol a firem, která v Pospolu pilotně ověřují modely spolupráce, jsou vybírána ve výběrovém řízení. V létě proběhlo první výběrové řízení na pilotáž, v něm bylo vybráno prvních pět partnerství. Další výběrové řízení bylo vyhlášeno 1. listopadu 2013.
Novinové titulky o učních byly v posledních letech až monotónní. Hlásaly, že žáků na středních odborných školách je málo, všichni chtějí mít maturitu a do učení se nikomu moc nechce. Počty učňů sice klesly, mnohem větší problém je ale to, že ze škol přicházejí do praxe nepřipravení absolventi.
Česká školní inspekce vydává dokument zabývající se posouzením systému evaluace a monitoringu v České republice – Zprávu o výsledcích šetření potřeb aktérů se zaměřením na problematiku hodnocení ve vzdělávání.
Certifikační vzdělávání k písmu Comenia Script absolvovalo v loňském školním roce téměř 700 účastníků z 541 škol. Rovněž letos nabízí Národní institut pro další vzdělávání zájemcům z řad škol i jednotlivců semináře k tomuto tématu. Od září 2013 se uskutečnilo či uskuteční 14 vzdělávacích programů pro cca 250 učitelů a učitelek ZŠ, z toho asi polovina jako vzdělávací akce na objednávku pro pedagogické sbory škol, které mají zájem toto písmo vyučovat.