Aktuality - strana 306
Přinášíme vám návrh Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 – 2020 ve verzi z ledna 2015, která bude tématem kulatých stolů, jež se uskuteční na Ministerstvu práce a sociálních věcí ve...
MŠMT stanovilo v souladu se zákonem č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů „Normativy neinvestičních výdajů regionálního školství na rok 2015 pro účely poskytování dotací soukromému školství", č.j. MSMT-6/2015.
Republikové normativy škol a školských zařízení zřizovaných územními samosprávnými celky na rok 2015
Stanovení výše republikových normativů 2015 vychází z materiálu čj. MŠMT - 43071/2014 „Principy rozpisu rozpočtu a rozpis rozpočtu přímých výdajů RgŠ územních samosprávných celků na rok 2015 v úrovni MŠMT – KÚ“.
Od ledna 2015 nabývá účinnosti vyhláška č. 3/2015 Sb., o některých dokladech o vzdělání. Přílohy tohoto předpisu obsahují vzory běžných formulářů vysvědčení základních škol, středních škol a konzervatoří i vzory dokladů o dosažení stupně vzdělání včetně maturitních vysvědčení a výučních listů. Ve vyhlášce jsou zahrnuty rovněž vzory vysvědčení o státní jazykové zkoušce a vzory formulářů vysvědčení základních uměleckých škol.
V kongresovém hotelu „Seepark“ ve švýcarském Thunu se ve dnech 30. ledna až 2. února 2015 uskuteční již 4. ročník přednášek, diskuzí a workshopů Swiss Talent Forum (STF). Pořadatelem akce je švýcarská nadace na podporu mladých přírodovědců, která má své sídlo v Bernu (Sweizer Jugend Forscht; www.sfj.ch).
S účinností k 1. lednu 2015 došlo k podstatné změně v požadavcích na odbornou kvalifikaci pedagogických pracovníků (novela zákona o pedagogických pracovnících). Obecná výjimka, umožňující vykonávat přímou pedagogickou činnost i bez získání odborné kvalifikace, již není přípustná. Pokud by osoba bez odborné kvalifikace vykonávala přímou pedagogickou činnost, aniž by se uplatnila některá z konkrétních výjimek v zákoně uvedených, šlo by o porušení právních předpisů.
Kompletní vzdělávací nabídka NÚV na druhé pololetí školního roku 2014/15, kterou připravuje sekce pedagogicko-psychologického poradenství, je určena odborným pracovníkům škol, školských poradenských zařízení, zařízení ÚV, OV a preventivně výchovné péče.
Dokument obsahuje popis postupu při rozpisu rozpočtu přímých výdajů krajského a obecního školství pro jednotlivé kraje v roce 2015 v úrovni MŠMT – KÚ.
Problematiku podpory dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami řeší nová vyhláška MŠMT. Přinášíme nedávno publikované teze plánované úpravy vyhlášky (prováděcího předpisu k provedení § 19 a některých dalších ustanovení zákona č. 561/2004 Sb.,...
„Programování je nástrojem, nikoliv cílem. Tím je myšlení. Proto si také každý školák zaslouží se s programováním seznámit, i když třeba později programovat nebude“, říká Petr Naske, předseda spolku Jednoty školských informatiků. Rozhovor proběhl (online) s Petrem Naske (předseda Jednoty školských informatiků a učitel informatiky, pracovník projektu na podporu spolupráce středních škol a zaměstnavatelů) a Danielem Lessnerem (učitel informatiky a doktorand MFF UK). Na konferenci ESKILLS 2014 rezonovalo téma programování jako kompetence pro 21. století. Podle zahraničních zdrojů se bavíme o „computational thinking“, o co přesně jde?
Na ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy vrcholí přípravy mistrovské zkoušky, která v budoucnu nahradí u některých oborů maturitu. Vedení ministerstva školství na svém posledním zasedání projednalo materiál týkající se koncepce zavedení mistrovské zkoušky a harmonogramu jejího uvedení do praxe. Jednání ohledně legislativních úprav začnou již z kraje roku 2015.
V prostorách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v Praze uspořádal 10. prosince 2014 Národní institut pro další vzdělávání (NIDV) konferenci pod názvem Děti žáci – cizinci v české MŠ a na 1. stupni ZŠ. Jednání řídil proděkan pro rozvoj a vnější vztahy Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci Radek Hanuš a zúčastnili se jej zástupci odborné veřejnosti z celé České republiky.
Na sklonku letošního listopadu a počátkem prosince se sešli u kulatých stolů na krajských pracovištích Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV) Olomouc, Karlovy Vary a Praha a Střední Čechy pedagogičtí pracovníci olomouckých a karlovarských mateřských, základních a středních škol, zástupci Magistrátu města Olomouce, Městského úřadu Prahy 1, Pedagogické fakulty Univerzity Palackého, Pedagogické fakulty Univerzity J. E. Purkyně a občanských sdružení, aby diskutovali na téma „podpora pedagogů vzdělávajících děti/žáky-cizince“.
Ve dnech od 22. října 2014 do 3. listopadu 2014 proběhlo na žádost ministra školství, mládeže a tělovýchovy inspekční elektronické zjišťování České školní inspekce zaměřené na alternativní metody výuky.
Nedostatečné kapacity základních a mateřských škol jsou dlouhodobým problémem, kterým trpí většina regionů České republiky. Vláda tedy v červnu schválila záměr MŠMT na rozšíření kapacit mateřských a základních škol. Přihlásilo se celkem 533 projektů v celkové hodnotě 7 971 536 667 Kč.
Vyhlášení rozvojového programu ve vzdělávání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Rozvojový program na podporu školních psychologů a školních speciálních pedagogů ve školách a metodiků – specialistů ve školských poradenských zařízeních
Rozvojový program MŠMT - „Podpora financování asistentů pedagoga pro děti, žáky a studenty se zdravotním postižením v soukromých a církevních školách“
Česká školní inspekce v příloze zveřejňuje tematickou zprávu "Bezpečnost ve školách a školských zařízeních".
Talentcentrum Národního institutu pro další vzdělávání otevírá pro učitele akreditovaný kurz DVPP. Kurz má kombinovanou formu. Bude probíhat v on-line prostředí a jsou naplánována tři (podle zájmu až čtyři) prezenční celodenní setkání. Jeho účastníci se budou věnovat tematice vyhledávání nadání, práce s nadanými ve třídě, dále spolupráci s poradnami a jinými subjekty, vhodným úlohám pro nadané, motivaci a dalším relevantním oblastem. Náplň semináře do jisté míry ovlivní samotní účastníci svým zájmem, očekáváním a příspěvky. Součástí kurzu budou konkrétní typy do výuky a zdroje úloh a zadání.
MŠMT zveřejňuje základní informace o možnostech a podmínkách plnění povinné školní docházky v zahraničí. Informace jsou platné pro všechny žáky - občany ČR, bez ohledu na místo pobytu.