Aktuality - strana 50

Organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu, jinak známá jako UNESCO, se zaměřila na mapování snahy států integrovat mladé Ukrajince. Informace čerpala především z dokumentů (zákony, nařízení, doporučení), které tyto státy vydávaly. Cílem je šířit dobrou praxi. 
Vydáno: 07. 05. 2022
Záznam debaty u kulatého stolu na téma zavádění výuky nové informatiky ve společném vzdělávání
Vydáno: 07. 05. 2022
Novinky a inspirace o vzdělávání,  dovednostech, rozvoji i trhu práce.  Květen 2022
Vydáno: 06. 05. 2022
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo metodický pokyn k registraci škol na tuto platformu. Po registraci můžete jako škola  poskytnout pomoc, ale i pomoc přijímat. Platforma se snaží sjednotit již existující databáze nabídek pomoci od různých subjektů a je zajišťována Konsorciem nevládních organizací pracujících s migranty v ČR.
Vydáno: 06. 05. 2022
Skupina KROUŽKY, která organizuje zájmové a vzdělávací kroužky pro děti přímo ve školách a školkách po celé ČR, a která je součástí české investiční skupiny DT-holding a.s. podnikatele Daniela Tomeše, zorganizovala charitativní akci na podporu ukrajinským dětem v ČR. V průběhu března vyráběly děti na lekcích tvořivých, výtvarných a keramických kroužků výrobky určené pro charitativní prodej nazvaný DĚTI DĚTEM. 
Vydáno: 06. 05. 2022
Zapojte se do programu Rodiče vítáni a řekněte rodičům, že jste skvělá škola.
Vydáno: 05. 05. 2022
Karta KID vznikla ve spolupráci čtyř ministerstev a České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání. Název je zkratkou tří klíčových prvků pro účinnou pomoc ohroženému dítěti: kooperace, identifikace, důvěra. KID navíc znamená v angličtině „dítě“.
Vydáno: 05. 05. 2022
Jak do hodin začlenit umělou inteligenci a další nové technologie?
Vydáno: 05. 05. 2022
Pro kvalitní život dítěte je nezbytné, aby mělo podporující rodinné zázemí, ve své třídě a škole se cítilo dobře a aby se umělo přijmout takové, jaké je. Právě z tohoto základu vychází i projekt s poměrně dlouhým názvem – Multidisciplinární práce s dítětem ve školním prostředí s přesahem do rodiny. Výsledkem projektu bude podpůrný program cílený na silné stránky žáků 3.–5. tříd a včasnou detekci školní neúspěšnosti. Projekt je teď ve fázi výzkumu, kdy se ověřuje metodika inovativní práce se žáky se zapojením rodiny a školy. Bylo tedy nasnadě, že pro následující rozhovor jsem oslovila právě metodičku programu Mgr. Milenu Mikulkovou.
Vydáno: 03. 05. 2022
V posledních týdnech otřásla médii kauza učitelky, která ve výuce šířila mezi své žáky dezinformace spojené s válkou na Ukrajině. Tato kauza otevřela poměrně citlivé téma, zda může učitel šířit mezi své žáky nepravdivé informace a zda vlastně má s žáky aktuální politická (geopolitická) témata řešit (s ohledem na tzv. apolitičnost škol). V dnešním komentáři se tedy zaměřím právě na tato témata.
Vydáno: 29. 04. 2022
Často od lidí slýcháme, že nemají čas sportovat, aby zhubli, že nemají čas jet s rodinou na výlet nebo dovolenou, na spánek, na jídlo, dokonce ani na to, aby si zašli k doktorovi a mnoho dalšího. Jak to, že někdo si na čas nestěžuje vůbec a má ho dostatek? Na čase nic nezměníme, každý ho má za den a noc úplně stejně. Je třeba si ho jen lépe zorganizovat a uvědomit si své priority. Jak na to? Principy a inspiraci vám přináší následující článek. „Čas je konstantní. Každá minuta je stejně dlouhá jako ta předtím i jako ta další. Každému z nás se dostává stejně času jako ostatním, i když se zdá, že někteří lidé dokáží ve svém čase získat více než jiní. Tajemství spočívá v uvědomění si, že to není čas, co musíte organizovat – protože na čase nic nezměníte – to, co musíte organizovat, jste vy!“ Michael Heppel
Vydáno: 29. 04. 2022
K povinnému zahájení výuky nové informatiky podle revidovaného RVP základního vzdělávání zbývá ještě dlouhá řada měsíců, ale zkušenosti škol, které dobrovolně začaly už v září 2021, ukazují, že kvalitní příprava chce čas. A co víc: mnohé prvky nové informatiky se dají úspěšně zkoušet už teď!
Vydáno: 29. 04. 2022
Výuka matematiky a důležitost matematiky v životě každého jednoho člověka jsou témata, na která má nějaký názor prakticky každý. Ve veřejném prostoru jsou ale většinou slyšet především pohledy těch, kteří k matematice nemají zrovna pozitivní postoj. Proto jsme se rozhodli uspořádat diskusi o tom, jak a proč matematiku učit. Naše pozvání přijal doc. RNDr. Mirko Rokyta, CSc., děkan MFF UK; Lenka Krippnerová, studentka oboru Informatika na MFF UK a, jako oponent, Aleš Tajchman, student překladatelství a tlumočnictví na Universidad de Málaga. Celá diskuse byla zaštítěna Nadací The Kellner Family Foundation1) a je ke zhlédnutí na stránkách Nadace.
Vydáno: 29. 04. 2022
Děti v dnešní době tráví na internetu hodně času. Ve virtuálním prostoru hrají hry, upevňují přátelství a také sem někdy přenášejí spory a problematické chování. Vzniká tak riziko kyberšikany. Ta představuje stále větší problém, který musejí řešit nejen rodiče, ale také učitelé a školy. Důležité je ji nezjednodušovat, ale naopak nastavit pevná pravidla pro využívání internetových sociálních sítí žáky i sankce za jejich porušení. Přinášíme konkrétní doporučení, návody a metodické listy, jak s kyberšikanou bojovat.
Vydáno: 28. 04. 2022
Po internetu se šíří reportáž ruské státní televize Russia Today (RT) o ruské studentce Lize, kterou měla „vyhodit“ Univerzita Karlova.
Vydáno: 27. 04. 2022
Radost či zábava, kterou didaktická hra ve výuce žákům přináší, je vnímána jako jeden z nejlepších prostředků výuky dětí. 
Vydáno: 27. 04. 2022
Český vzdělávací systém zahrnuje spletitou síť mnoha aktérů a problémů, které si všechny zaslouží naši pozornost. Těžko tedy budeme hledat jeden pomyslný klíč ke zlepšení našeho školství, ale můžeme se vždy držet jednoho vodítka: vše, co pro jeho zkvalitnění a modernizaci děláme, musí ve výsledku vždy prospívat dětem ve školách. S ohledem na to se nabízí možnost zaměřit se s podporou primárně na ty, kteří mají na děti a jejich učení nejpřímější vliv – na učitele.
Vydáno: 26. 04. 2022
Připojte se ke studentům z celého světa a zapojte se do e-learningu Kariérové poradenství pro 21. století!
Vydáno: 26. 04. 2022
Učitelská platforma upozorňuje, že se diskuze o druhém cizím jazyku zaměřuje jen na jeden problém, zatímco podstatná je změna myšlení a celkového přístupu ke vzdělávání ve školách. Jádrem této změny je možnost ovlivnit svou budoucnost a převzít zodpovědnost za své vzdělávání.
Vydáno: 26. 04. 2022
Chatbot „Digitální stopa: Příběh Svůďáka“ ve školních digitálních infocentrech zažil velký úspěch. Za únor a březen vyzkoušelo chatbot téměř 9 tisíc žáků, celkem od začátku školního roku však už 14 tisíc. Protože se jedná o tak oblíbený interaktivní prvek, v květnu bude v obsahu infocenter opět dostupný! Žáci a studenti se tak hravou formou vzdělávají v oblasti bezpečí na internetu a více si uvědomují úskalí digitální stopy.
Vydáno: 26. 04. 2022