Aktuality - strana 289

Česká školní inspekce se důrazně ohrazuje proti mediálním výstupům z posledních dní, které interpretují stanovisko České školní inspekce k poskytování nebo organizování placených kroužků v mateřských školách způsobem, který neodpovídá jeho obsahu. 
Vydáno: 16. 05. 2016
Česká školní inspekce v příloze zveřejňuje sekundární analýzu výsledků mezinárodních šetření ICILS 2013 a PISA 2012 zaměřující se na využívání ICT ve výuce a dalších aktivitách žáků.
Vydáno: 16. 05. 2016
Organizace školního roku 2017/2018  v základních školách, středních školách, základních uměleckých školách a konzervatořích
Vydáno: 12. 05. 2016
Na základě četných dotazů škol i školských asociací v příloze zveřejňujeme Stanovisko České školní inspekce k úpravám školních vzdělávacích programů dle schváleného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Vydáno: 11. 05. 2016
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) připomíná své dřívější stanovisko k obavám některých statutárních měst ke zřizování školských obvodů i pro mateřské školy, jak s tím počítá novela školského zákona, kterou schválili poslanci i senátoři a kterou ve středu 4. května vetoval prezident republiky.  
Vydáno: 10. 05. 2016
MŠMT připravilo metodické doporučení k zabezpečení jednotného postupu při uzavírání smlouvy o obsahu, rozsahu a podmínkách konání praktického vyučování, které má za cíl sjednotit postupy realizace praktického vyučování na pracovištích zaměstnavatelů a posloužit k motivaci zaměstnavatelů k navazování spolupráce se školami v oblasti praktického vyučování.
Vydáno: 09. 05. 2016
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová: "Prezident vetoval povinné přijímací zkoušky na střední školy, maturitu z matematiky a záruku míst pro děti v mateřských školách. Samozřejmě, že nejsem ráda. Řada obcí v minulosti zcela rezignovala na to zajistit rodičům místa pro jejich děti. Tímto krokem se rodičům opět nepomůže, a to ani ve slaďování rodinného a profesního života. Obce mají také konečně příležitost čerpat evropské i národní prostředky pro kapacity škol. Poprvé koordinujeme programy a vyhlašujeme nové (doposud chybějící) pro rok příští. Důvody pro odmítnutí garance míst neexistují. Jsem zklamaná i za rodiče."
Vydáno: 05. 05. 2016
Ve dnech 9. – 20. 5. 2016 provede Česká školní inspekce výběrové zjišťování výsledků žáků 6. ročníku základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií a 1. ročníku středních škol v oborech vzdělání, v nichž se dosahuje středního vzdělání s výučním listem. Ověřována bude dosažená úroveň ve čtenářské, matematické a sociální gramotnosti. 
Vydáno: 04. 05. 2016
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání připravilo shrnutí základních informací k organizaci písemných zkoušek společné části maturitní zkoušky. Jsou zde k dispozici konkrétní termíny zveřejnění výsledků testů, písemných prací i termínu žádosti o přezkum, včetně dalších užitečných informací.
Vydáno: 03. 05. 2016
Ve dnech 15. a 18. dubna 2016 proběhlo ve 13 krajích České republiky pokusné ověřování organizace přijímacího řízení s využitím centrálně zadávaných jednotných testů do čtyřletých oborů vzdělání a oborů víceletých gymnázií.
Vydáno: 02. 05. 2016
V přiloženém souboru zveřejňujeme informační bulletin České školní inspekce.
Vydáno: 28. 04. 2016
Česká školní inspekce provedla v průběhu prvního pololetí 2015/2016 tematickou inspekční činnost zaměřenou na vzdělávání v oblasti bezpečnosti v mateřských, základních a středních školách. Tematická inspekční činnost se skládala ze dvou částí – z inspekčního elektronického zjišťování (týkalo se plošně všech MŠ, ZŠ a SŠ) a z prezenční inspekční činnosti ve vybraných školách.
Vydáno: 27. 04. 2016
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje v souladu s ustanovením § 78a odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury, který bude platný od školního roku 2017/2018. V souladu s těmito požadavky budou koncipovány zkoušky a dílčí zkoušky společné části maturitní zkoušky konané po 1. lednu 2018.
Vydáno: 27. 04. 2016
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy pod vedením ministryně Kateřiny Valachové úzce diskutuje školská témata s důležitými aktéry. Ministryně se s Asociací krajů, Svazem měst a obcí a Sdružením místních samospráv po několika jednáních shodla na tom, že společné vzdělávání neznamená žádnou plošnou inkluzi, běžné i speciální školy jsou součástí českého vzdělávacího systému a oba typy škol jsou potřebné.
Vydáno: 26. 04. 2016
Vzdělávací program Dítě s autismem ve třídě se zaměřuje na formální i organizační opatření spojená se vzděláváním žáků s uvedenou diagnózou do běžných základních škol. Věnuje se konkrétním krokům, které mohou vést k úspěšné integraci. Za všechny jmenujme realizaci jednotlivých opatření IVP, komunikaci mezi učiteli, formami interakce mezi školou a rodinou. Posluchači se seznámí i různými formami spolupráce školy s odborníky, především psychology, psychiatry či speciálními pedagogy. Seminář bude doplněn konkrétními kazuistikami a rozborem řešení obtížných momentů ve vzdělávání.
Vydáno: 26. 04. 2016
Řídicí orgán OP VVV zveřejňuje dne 7. dubna 2016 avízo výzvy č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony pro MŠ a ZŠ I v prioritní ose 3. Avízem se rozumí základní verze výzvy a doprovodné dokumentace informativního charakteru. Cílem zveřejnění avíza výzvy je poskytnou mateřským a základním školám jako potenciálním žadatelům výzvy více prostoru k přípravě a plánování jejich budoucího projektu. Závazná verze výzvy, včetně kompletní dokumentace a detailních podmínek pro realizaci projektů, bude vyhlášena spolu se zpřístupněním žádostí o podporu v IS KP14+ v květnu 2016.  
Vydáno: 13. 04. 2016
Přemýšlíte jak učit poutavě o složitých tématech dnešního světa? Vyzkoušejte koncept Filozofie pro děti. Tato metoda umožňuje účastníkům (nejen dětem) vést společný dialog a jeho prostřednictvím hledat odpovědi na „velké“ otázky, naslouchat různým myšlenkám a zkoumat různé problémy a témata současného světa. Filozofie pro děti podporuje myšlení, které je kritické a tvořivé, spolupracující a citlivé.
Vydáno: 13. 04. 2016
V poslední době se objevují názory, že škola by neměla žáka vychovávat, ani otevírat palčivá společenská témata. Je možné předat žákům jen kvantum informací bez hodnotového ukotvení? Jak může učitel hodnoty a postoje žáků zjistit a proč je to důležité? Jakým způsobem lze na tyto postoje působit, aniž by šlo o manipulaci? Cílem diskuze je zjistit, zda a do jaké míry je správné působit postoje žáka, jak se liší práce s dětmi a staršími žáky nebo jak probíhá příprava učitelů na vysoké škole.
Vydáno: 13. 04. 2016
Je možné vychovávat bez tělesných trestů? Nebo vůbec bez trestání? A pokud ano, jak postupovat? Zveme vás na besedu s PhDr. Václavem Mertinem, autorem knihy "Výchova bez trestů" vydané nakladatelstvím...
Vydáno: 11. 04. 2016
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydává třetí číslo Zpravodaje. Tentokrát se v něm zaměřujeme hlavně na profesní růst pedagogů v návaznosti na přípravu tolik očekávaného kariérního řádu.
Vydáno: 08. 04. 2016