Projekt "Podpora uměleckého vzdělávání pro rovné příležitosti"

Vydáno:

Před třemi roky jsme se vydali na „dotační trať“ operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. Za pomoci desítek škol a mnoha spolupracovníků jsme připravili projektový záměr, který letos v létě uspěl, a tak se díky prostředkům z EU můžeme pustit do smysluplné práce.

 

Projekt „Podpora uměleckého vzdělávání pro rovné příležitosti“
MgA.
Robert
Mimra
hlavní manažer projektu
Původní záměr projektu – tedy podpora spolupráce různých typů uměleckých škol – jsme rozšířili o podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) v uměleckém vzdělávání, protože se tato věc stala (nejen novelou školského zákona) velice aktuální. V minulých dvou letech téma inkluze hýbalo českým mediálním prostorem. Nakolik úspěšná bude tato novela v praxi, ukáže čas.
Snad jen dva argumenty – na příkladu úspěšného finského školství vidíme, že umělecké předměty jsou ideálním prostorem pro inkluzi. Druhý bod – v základních uměleckých školách jsou stovky dětí se SVP, které ale
nejsou rozpoznány
. To přináší často problémy v kolektivních předmětech, například v hudební nauce, orchestru apod. Během příprav projektu se nově doplněné téma inkluze stalo inspirací pro nás, kteří jsme projekt připravovali. Na řadu věcí jsme se mohli podívat jinou optikou, díky tomuto tématu jsme objevili nové souvislosti a obzory. Vycházíme z pojetí inkluze jako individualizovaného přístupu ke každému dítěti, kde hraje zásadní roli kvalita spolupráce (mj. také různých typů uměleckých škol). Tuto základní tezi jsme se pokusili nahlédnout z různých úhlů pohledu a díky tomu se nám projekt „rozkošatil“ do 71 podaktivit:
1)
Při diskusích na téma
Žáci se SVP v uměleckých předmětech
jsme si uvědomili, že chybí speciální materiály pro učitele uměleckých škol, které by zohlednily specifika výuky v těchto předmětech. Proto je klíčovou aktivitou projektu vytvoření komplexních metodických materiálů a speciálních didaktik, které nabídnou učitelům uměleckých škol informace o základních typech SVP, příklady dobré praxe, speciální metodiky pro výuku žáků se SVP atd. Všechny materiály budou otestovány ve výuce spolupracujících škol. Západočeská univerzita uskuteční akční výzkum, který zhodnotí úspěšnost metodických materiálů a speciálních didaktik ve výuce.
2)
Další stranu projektu tvoří umělecká praxe – společné koncerty a představení a další umělecké aktivity, soustředění školních souborů, koncerty v sociálně vyloučené lokalitě, koncerty členů České filharmonie a romského pěveckého sboru Čhavorenge, který vede Ida Kelarová. Tyto kulturní akce pomohou žákům se SVP vstoupit do prostoru umění a budou také příležitostí pro spolupráci různých typů uměleckých škol.
3)
Laboratoř, ve které si vyzkoušíme netradiční metody výuky, nám poskytnou pilotní vzdělávací aktivity. Například lekce dramatického strukturování, kurzy improvizace pro žáky 1. až 3. tříd ZŠ, kurzy hudební teorie pro žáky se SVP, letní hudební kurzy a letní výtvarné dílny, vytvoření videozáznamů pilotních vzdělávacích aktivit ve spolupráci s žáky se SVP, hospitace studentů konzervatoří ve výuce ZUŠ a další. Třešinkou na dortu bude společná výuka učitelů a umělců (tzv. kreativní partnerství), kterou bude organizovat Společnost pro kreativitu ve vzdělávání.
4)
Na téma projektu jsme se též podívali z pohledu kurikulární reformy. Budeme analyzovat ŠVP partnerských a spolupracujících škol, zpracujeme manuál pro implementaci společného vzdělávání (inkluze) do výuky na ZUŠ, vytvoříme materiál
Cesta inkluze
a další aktivity.
5)
Pátou oblastí projektu – pátým úhlem pohledu na téma Žáci se SVP v uměleckém vzdělávání – jsou aktivity pro učitele. Jedná se především o workshopy a semináře, moderovaná setkávání pedagogů různých typů škol, e-learningové kurzy a webináře. Nejviditelnější aktivitou bude velká konference na téma Umělecké vzdělávání a žáci se SVP, kterou uspořádáme 9. a 10.11.2018 v Brně.
Do ostrého startu projektu v říjnu 2017 s námi vstupuje
67 škol ze 14 krajů (z toho je 51 ZUŠ)
, Západočeská univerzita v Plzni, Česká filharmonie a dvě NNO – Portedo, o. p. s., a Společnost pro kreativitu ve vzdělávání. Největší díl práce na sebe vzalo Gymnázium a Hudební škola hl. m. Prahy jako příjemce
dotace
.
Na
www.eurohudebka.cz
budeme zveřejňovat aktuální informace o projektových aktivitách. Do konce září pošleme na ZUŠ a další spolupracující školy seznam aktivit projektu ve školním roce 2017/2018. Začátkem září (tedy v době, kdy vzniká tento text) vás mohu pozvat na tyto akce:
Aktivity pro žáky
-
od října 2017 budeme pořádat kurzy hudební teorie pro žáky se SVP na Gymnáziu a Hudební škole hl. m. Prahy
-
od listopadu 2017 budeme organizovat hudební dílny a kurzy skladby na ZŠ v Praze
-
od listopadu 2017 budeme realizovat kurzy hudební improvizace pro žáky 1. až 3. třídy ZŠ v Brně
Vzdělávání učitelů
-
24.11.2017 zorganizujeme první seminář s Metodickým portálem RVP.CZ v Praze
-
28.11.2017 uskutečníme první seminář na téma Využití metody CLIL ve výuce uměleckých předmětů, který bude pořádán v ZUŠ Židlochovice
-
5.12.2017 uspořádáme první workshop dirigování na konzervatoři v Pardubicích
-
v únoru 2018 uskutečníme setkání ředitelů ZUŠ a ředitelů škol hlavního vzdělávacího proudu
Koncerty a soustředění
-
koncert – setkání školních a neprofesionálních souborů – prosinec 2017 v Brně
-
koncert školních souborů Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy, se kterými vystoupí sólisté – žáci konzervatoří a uměleckých VŠ v březnu 2018
-
společný koncert pěveckých sborů, který se uskuteční v květnu 2018 v Praze
-
most Praha–Brno, který propojí soubory LDO z obou měst během třídenního soustředění na jaře 2018
Pokud máte chuť podívat se s námi kriticky na zažité a „ověřené“ pravdy, zvu vás k účasti na projektu
Podpora uměleckého vzdělávání pro rovné příležitosti.
Tento projekt je spolufinancován EU.

Související dokumenty