Studentům výuka podle principů otevřeného vzdělávání nevadí

Vydáno:

Výuka založená na otevřeném vzdělávání přenáší těžiště práce studentů na doma a je náročnější na uživatelské zkušenosti ICT. Vedle toho se učitel mimo běžnou agendu potýká i s úpravami a doplňováním všech svých podkladů, aby se nemusel stydět za jejich zveřejnění před učitelskou komunitou. To vše nyní probíhá v pilotáži v rámci povinně volitelného semináře nazvaného Svět médií na pražském Gymnáziu Na Zatlance.

Otevřené vzdělávání je trend založený na absolutním sdílení všech podkladů a výstupů, které vedou k naplnění vzdělávacích cílů. Žáci se učí od sebe navzájem, učitel zpřístupňuje jím vytvořené materiály a umožňuje jejich další úpravy, příklady a následné šíření (například pod otevřenou licencí Creative Commons). Učitel se tak stává tvůrcem otevřených vzdělávacích zdrojů (OER, z anglického Open Educational Resources), což může mít pozitivní efekt na práci ostatních učitelů. Do výukového procesu jsou zároveň zapojeni i lidé mimo třídu či školu, čímž dochází k unikátní interakci mezi studujícími a lidmi se zkušenostmi. Protože není mnoho zdokumentovaných výsledků takového přístupu, byla pro pilotáž zvolena výchova, jejíž obsah má potenciál propojit všechny aspekty otevřeného vzdělávání.
Bez sdílení není vzdělávání
Podle současného amerického pedagoga Davida Wileyho není možné dosáhnout lepších výsledků ve vzdělávání bez využití potenciálu vzájemného učení a sdílení zkušeností. V našem učitelském světě však přetrvává paradigma, že veškeré podklady do výuky jsou osobním know-how a intelektuálním vlastnictvím učitele. Stejně tak žáci respektují soukromí spolužáků a ne vždy reagují pozitivně na výzvu poučit se před zpracováním úkolu z výstupů a hodnocení ostatních. Je proto nutné řešit motivaci, jak kulturu sdílení ve skupině rozvíjet, a přesvědčit pedagogy i žáky o pozitivech, jako je například úspora jejich času či dosažení lepších výsledků.
Nejefektivnější platformou pro sdílení je Facebook, kde lze pro daný předmět vytvořit skupinu a tam zveřejňovat všechny důležité informace. Studenti zde zveřejňují všechny své výstupy, a to buď v přístupné online aplikaci (například Tumbrl, Tackk, Pinterest apod.), či přes Google Doc. Ostatní ve studijní skupině vidí v učitelově komentáři pod příspěvkem celkové hodnocení a v samotném souboru detailní rozbor práce. Někdy se i ostatní spolužáci ptají na to, co je konkrétně špatně či jak výtky řešit. Pokud učitel nechce využívat Facebook, může třídě vytvořit profil v aplikaci Edmodo. Do té se však nepřipojí lidé mimo studijní skupinu.
Otevřené vzdělávání má přesah do celé školní komunity
Zajímavostí je, že studijní skupinu sledovaly další dvě desítky lidí, a to především ze vzdělávací oblasti, médií či žáci školy, kteří seminář povinně nenavštěvují, ale o téma se zajímají. Přestože někteří účastníci skupiny na Facebooku řešeným tématům rozuměli, do diskusí k jednotlivým výstupům nepřispívali, a nebyl proto plně využit potenciál vzájemného učení. Není však jasné, jak by žáci přijali pro svůj oficiální výstup radu od někoho cizího, byť by rada či komentář byly relevantní. Nicméně při evaluaci semináře jen  jeden žák z osmi uvedl, že mu vadí zveřejňování výstupů i s hodnocením. Podle šetření mezi dalšími členy skupiny (mimo kmenový seminář) se ukázalo, že i oni se o obsah studentských prací zajímali a využívali jej, učitelé zase řešili, jak si s jednotlivými problémy poradit.
Facebook svádí i ke zveřejňování článků, které s tématy výuky souvisejí. Aby se předešlo přehlédnutí důležitých provozních příspěvků ve facebookové komunitě předmětu, byla témata spojená s obsahem výuky a tipy, jak se prostřednictvím médií vzdělávat, přesměrována na twitterový účet. Twitter však mezi středoškoláky není rozšířený, proto si účet získal přízeň jen mezi učiteli a lidmi pracujícími s médii. Tím byla do semináře zapojena další stovka lidí.
Pro výuku mediální výchovy v Praze se nabízí možnost propojit hodiny s aktivitami v terénu. Kapacita všech exkurzí a návštěv byla z toho důvodu naplňována dalšími žáky gymnázia, ženami na rodičovské dovolené, kamarády z vysokých škol, juniory z PR agentur či lidmi, kteří využili vzdělávací příležitost. Ti se o exkurzích dozvídali přes událost na Facebooku či Twitteru. Žáci tak získávali i informace, které požadovali lidé se zájmem porozumět mediální oblasti z praktických či profesních důvodů.
Dotazy k otevřenému vzdělávání či mediální výchově můžete adresovat na kaderka@centrum.cz.
Užitečné odkazy
-
Skupina Svět médií na Facebooku: https://www.facebook.com/groups/svetmedii
-
Účet předmětu na Twitteru: https://twitter.com/svetmedii
-
Podklady pro výuku: http://www.slideshare.net/MichalKaderka
-
Skupina Otevřené vzdělávání na Facebooku: https://www.facebook.com/groups/otevrenevzdelavani
-
Web pro otevřené vzdělávání: www.otevrenevzdelavani.cz
POZNÁMKA
Brožura pro učitele a zřizovatele o otevřeném vzdělávání je dostupná na webu www.otevrenevzdelavani.cz.

Související dokumenty