Posilte mediální výchovu, zaříznete tím polykání konspiračních teorií a vystavování soukromí

Vydáno:

Když někomu řeknu, že učím mediální výchovu, první dotaz zní, zda je to o těch „krabičkách“, nebo o vzniku zpravodajství. Obě varianty jsou bohužel správně. A nejen to. Žáci i studenti tráví čím dál tím více času s médii a nelze ignorovat, že přijímají v mimoškolním čase informace zcela odlišným způsobem než ve škole. Současné turbulentní události ukazují, že se lidé neumějí na sociálních sítích chovat, věří kdejaké hlouposti či o sobě naivně sdělují na svých veřejných profilech příliš mnoho. To by měla řešit mediální výchova, která pojímá i schopnost využít virtuální prostor pro vytváření vlastního multimediálního obsahu.

 

Posilte mediální výchovu, zaříznete tím polykání konspiračních teorií a vystavování soukromí
Mgr.
Michal
Kaderka,
Aliance pro otevřené vzdělávání, učitel
mediální
výchovy na Gymnáziu Na Zatlance, Praha, spolupracovník EDUin, o. p. s.
I přesto, že jsem učitelem mediální výchovy, jsem proti tomu, aby se mediální gramotnost řešila profilovými předměty či projektovými dny. Mediální výchova by měla být přirozenou součástí všech předmětů a prostředí školy, jako je tomu v případě kultivace občanských ctností či rozvoji ekologického uvažování. Současní prvňáci vyrostli na klíně rodičů a večerníčky, pohádky či písničky sledovali na YouTube. Na tabletech či mobilech „sjíždějí“ hry, vytvářejí fotografie a videa. Vědí, co znamenají slova jako youtuber, Facebook, a mají rádi tzv. lajky. Milují audiovizuální kulturu a očekávají rychlou zpětnou vazbu. Ve vyšších patrech českého vzdělávacího systému to nebude jiné.
Cílem je zanechat co nejméně škodlivou elektronickou stopu
Nemělo by se stávat, že fotky patnáctiletých na Snapshotu či silné statusy na Facebooku budou ničit jejich život v dospělosti. Úvodem
mediální
výchovy by proto mělo být zasvěcení do sociálních sítí: jak je chráněno soukromí, jak je nakládáno s uveřejněnými fotkami apod., v případě soutěží a marketingových akcí by děti zase měly vědět, s čím vším souhlasí, pokud si stáhnou hru nebo se někde zaregistrují. Vzdělávání, jak se chovat ve virtuálním prostoru, může začít již na 1. stupni. Mělo by to být dříve, než budou pubescentky pouštět odvážné fotografie na své nechráněné profily. Věřím, že při komunikaci s žáky či studenty jste při prokliku na jejich profil byli překvapeni mírou jejich odhalení ve všech myslitelných rovinách. To přesně by se nemělo dít.
Ve virtuálním prostředí je nejobtížnější ověřit pravdivost informací a umět vyhodnotit, nakolik jsou relevantní.
Úlohou mediální výchovy by mělo být i rozlišení specifik jednotlivých mediatypů: vedle on-line serverů, sociálních sítí, tisku či rozhlasu by to měly být i knihy, kina, billboardy apod. Důležité je i seznámení s filmovou tvorbou a umět vysvětlit, proč má například Kazisvět z pohádky o princezně se zlatou hvězdou na čele na koni lucemburskou orlici a zároveň se projevuje jako nejtvrdší militarista hitlerovského střihu. Ostatně k filmům nabízí učitelské metodiky i Česká televize, a to např. ke Zločinu v Polné či ke karlovskému výročnímu filmu Hlas pro římského krále. Ty se vedle dějinného příběhu zaměřují i na interpretaci filmového zpracování.
Je důležité, aby se žáci naučili média využívat ke svému vzdělávání. Velkou službu tak dělá učitelům dějepisu či občanského vzdělávání internetová televize Stream.cz se svým cyklem zhruba devítiminutových videí nazvaným Slavné dny. Některé díly dokonce obsahují pracovní i teoretické listy do výuky.
Vychovávejme žáky a studenty, kteří pochopí konspirační nesmysly
Po internetové bezpečnosti a interpretaci multimediálních sdělení by se žáci či studenti měli seznámit též s mechanismem tvorby zpravodajství. Měli by pochopit principy práce seriózního zpravodajství, bulváru či konspiračních webů. Ve virtuálním prostředí je nejobtížnější ověřit pravdivost informací a umět vyhodnotit, nakolik jsou
relevantní.
Poslední částí mediálního vzdělávání je získání dovednosti vstoupit do mediálního prostoru, a to jak budováním osobní značky na Twitteru či pěstováním image éterické bytosti na Instagramu, tak i osobním vstupem na vlog přes YouTube. V tom všem by dětem měla škola umět poradit a veškeré tyto dovednosti by měli žáci a studenti získat při každodenní výuce. A je úplně jedno, zda se jedná o přírodovědný, či tělovýchovný projekt.
Žáci a studenti by se měli naučit používat média jako nástroj pro další vzdělávání, propagaci sebe samých a vyhledávání podnikatelských příležitostí. Ze všech jmenovaných cílů je zřejmé, že výuka mediální gramotnosti není lehkou vzdělávací činností. Pokud na své škole vyučujete mediální výchovu či se jí zabýváte, napište mi na e-mail kaderka@centrum.cz. Rád se s vámi podělím o své zkušenosti a metodiky. Stejně rád se dozvím o vašem pohledu či konceptu.
Má výuka
mediální
výchovy je vedena principy otevřeného vzdělávání:
-
Skupina Svět médií na Facebooku:
https://www.facebook.com/groups/svetmedii
-
Účet na Twitteru k předmětu svět médií:
https://twitter.com/svetmedii
-
Sdílené podklady pro výuku
mediální
výchovy:
http://www.slideshare.net/MichalKaderka

Související dokumenty

Pracovní situace

Mediální vzdělávání