Nová opatření na podporu odborného vzdělávání

Vydáno:

Problematika odborného vzdělávání je již několik let významnou prioritou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). V roce 2008 předložilo MŠMT vládě tzv. Akční plán podpory odborného vzdělávání, na tento plán navázalo novým dokumentem s názvem Nová opatření na podporu odborného vzdělávání, který byl v lednu 2013 schválen vládou.

Nová opatření na podporu odborného vzdělávání
Ing. Bc. et Bc.
Petr
Bannert
Ph. D.
ředitel Odboru vzdělávání MŠMT
Soubor nových opatření je
výstupem činnosti pracovní odborné skupiny,
která byla ustavena v lednu 2012 a která se mimo zástupců MŠMT skládá ze zástupců vybraných resortů (Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo práce a sociálních věci, Ministerstvo dopravy, Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo kultury a Ministerstvo pro místní rozvoj), Hospodářské a Agrární komory, Svazu průmyslu a dopravy, Svazu obchodu a cestovního ruchu, Unie zaměstnavatelských svazů, Českomoravské komory odborových svazů, krajů, asociací středních škol a přímo řízených ústavů ministerstva.
Jedním z opatření nového souboru je opatření č. IV/1 „Novelizovat zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů,
ošetřit přímé i nepřímé financování středního a vyššího odborného vzdělávání ze strany zaměstnavatelů
a zohlednit přímé i nepřímé financování jako uznatelné výdaje v příslušných ustanoveních zákona, pokud tyto výdaje není povinen uhradit stát či zřizovatel.“ Zavést daňové úlevy pro zaměstnavatele bylo také součástí materiálu s názvem
Prorůstová opatření vlády
, který byl vládou schválen v prosinci 2012.
Dne 27. listopadu 2013 schválila Poslanecká sněmovna na svém prvním zasedání zákonné opatření Senátu, jehož součástí je i
úprava daňového zvýhodnění pro firmy spolupracujících se školami v oblasti odborného vzdělávání.
Toto zákonné opatření, které bude účinné od 1. ledna 2014, bylo iniciováno Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) a podporováno MŠMT.
Cílem tohoto opatření je
motivace zaměstnavatelů při zajištění praktického vyučování pro žáky škol v oborech středního vzdělávání,
odborné praxe studentů v oborech vyššího odborného vzdělávání, proškolování učitelů odborných předmětů a praktického vyučování a při poskytování materiálně technické podpory. Novela uvedeného zákona umožní zaměstnavatelům – poplatníkům:
 
Zvýšení limitu pro daňovou uznatelnost podnikových stipendií z 2 000 Kč na 5 000 Kč měsíčně u středoškoláků a z 5 000 Kč na 10 000 Kč u vysokoškoláků.
 
Odečitatelná položka ve výši 200 Kč na žáka/studenta a hodinu odborného výcviku nebo praxe na pracovišti poplatníka.
 
Dodatečný odpočet 50 % nebo 110 % vstupní ceny majetku pořízeného a alespoň částečně využívaného pro účely odborného vzdělávání v závislosti na míře jeho využití pro tento účel.
V souvislosti s novelou zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, MŠMT ve spolupráci s dalšími ministerstvy (MPO a MF) a některými sociálními partnery připravuje metodický pokyn jako pomocný aplikační a metodický materiál určený pro školy, zaměstnavatele a pracovníky finančních úřadů.
V čem spočívá význam novely zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, pro další účastníky odborného vzdělávání?
 
Uvedená novela vytvoří lepší podmínky pro školy při zajišťování praktického vyučování pro žáky škol v oborech středního vzdělávání a odborné praxe pro studenty v oborech vyššího odborného vzdělávání. Stejné bude platit i pro studenty vysokých škol.
 
Zlepší zajišťování stáží pro učitele odborných předmětů a odborného výcviku středních a vyšších odborných škol na pracovištích zaměstnavatelů, jejich seznámení s moderním vybavením pracovišť zaměstnavatelů.
 
Dále umožní prohloubení spolupráce škol a zaměstnavatelů při zajišťování praktického vyučování a odborné praxe za účasti zaměstnavatelů při ukončování procesu vzdělávání (závěrečné zkoušky, maturitní zkoušky a absolutorium).
 
V neposlední řadě tato změna umožní zaměstnavatelům poskytování materiálně technické podpory školám.
Vlastní podpora spolupráce škol a firem přináší zejména
zvýšení kvality odborného vzdělávání a usnadnění přechodu absolventů škol na trh práce.
Očekáváme, že zvýšení motivačního příspěvku by mělo firmám pomoci lépe ovlivnit rozhodování žáků při výběru mezi obory vzdělání, které jsou pro žáky perspektivní a trh práce potřebné. Odpočet za každou žákohodinu pomůže zapojit se do spolupráce se školami zejména středním a malým firmám.
V rámci České republiky se vzdělává v oborech s odborným zaměřením téměř 80 % žáků z celkového počtu žáků středního vzdělávání, a to již déle než 10 let. Ve srovnání s ostatními zeměmi Evropské unie patří Česká republika mezi země s nejvyšším počtem žáků, kteří se připravují v oborech odborného vzdělávání.
V souvislosti s nepříznivým vývojem demografické křivky však klesají absolutní počty absolventů oborů vzdělání s odborným zaměřením, v některých oborech vzdělání je pokles výraznější (např. obory s technickým zaměřením).
Je pozitivní, že po výraznějším propadu podílu žáků vstupujících do 1. ročníků oborů středních škol bez maturitní zkoušky, se dané obory stabilizovaly a jejich procentní podíl od roku 2009 stoupá.
Z hlediska konkurenceschopnosti ČR je potřeba, aby
došlo ke změně struktury oborové soustavy, ke zkvalitňování odborného vzdělávání
a dále, aby absolventi byli vedle odborných kompetencí vybaveni také tzv. přenositelnými kompetencemi.
Ministerstvo podporuje odborné vzdělávání také s využitím prostředků ESF a EU. V rámci OPVK je například Národním ústavem pro vzdělávání realizován od prosince 2012 projekt POSPOLU, jehož hlavním cílem je
podpora prohloubení spolupráce škol a firem.
Dále jsou od července 2013 realizovány krajské projekty z OPVK na podporu přírodovědného a technického vzdělávání ve výši 1,75 mld. Kč. S podporou odborného vzdělávání se počítá i v novém OPVVV.
PROJEKT POSPOLU – PODPORA SPOLUPRÁCE ŠKOL A FIREM SE ZAMĚŘENÍM NA ODBORNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V PRAXI
Cílem projektu Pospolu je podpora spolupráce středních odborných škol a zaměstnavatelů, která povede k lepší přípravě absolventů škol, k prohloubení přípravy žáků v reálném pracovním prostředí a k hledání dalších možností spolupráce vedle odborného výcviku a odborné praxe. Hlavním cílem projektu je
dospět k návrhům legislativních úprav, které spolupráci škol a firem usnadní a umožní její prohloubení.
Sběr podnětů k legislativním úpravám probíhá různými formami:
 
Na podzim bylo realizováno
šetření mapující současný stav spolupráce škol a firem.
 
Od října 2013 probíhá
pilotní ověřování modelů spolupráce
ve vybraných partnerstvích škol a firem převážně v technických oborech, odhadem od února 2014 se zapojí do pilotáže další partnerství nejen z technických oborů.
 
Od února 2014 bude realizován monitoring spolupráce škol a firem, do kterého se mohou přihlásit školy a firmy ze všech skupin oborů vzdělávání. Smyslem monitoringu je zviditelnit příklady dobré praxe fungující spolupráce mezi firmami a školami. Školy a firmy mohou využít publicity projektu a zapojení do projektu prezentovat. Více informací na http://www.nuv.cz/pospolu/monitoring.
Od ledna 2014 probíhají zdarma vzdělávací kurzy a semináře pro pedagogické pracovníky, zřizovatele škol a zástupce firem. Na vzdělávací akce je možné se přihlásit na http://www.nuv.cz/pospolu/vzdelavaci-akce.
Více informací o projektu a možnostech účasti v něm najdete na www.projektpospolu.cz, kde se také lze zaregistrovat k odběru novinek.
Pospolu je národní projekt financovaný z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Připravilo ho Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR ve spolupráci se zaměstnavatelskými svazy a trvá od prosince 2012 do konce června 2015. Projekt realizuje MŠMT ve spolupráci s Národním ústavem pro vzdělávání, který zajišťuje naplnění jednotlivých klíčových aktivit, je realizován ve spolupráci se zaměstnavateli a zástupci veřejné sféry ve školství.
POZNÁMKA REDAKCE
S projektem Pospolu jste se mohli seznámit na stránkách Speciálu pro střední školy již v květnu tohoto roku (Speciál pro střední školy č. 3/2013, s. 10) v článku Lucie Šnajdrové.

Související dokumenty