Cesta ke globálnímu občanství

Vydáno:

Globálně propojeni, místně zapojeni - tak zní heslo celosvětového programu Active Citizens (aktivní občané). Do něj jsou prostřednictvím British Council a dalších neziskových organizací zapojeny neformální skupiny z více než třiceti zemí světa. Jejich společným cílem je pomoci lidi zplnomocnit k tomu, aby začali efektivně a bez konfliktů spolupracovat s ostatními na udržitelném rozvoji svých komunit - tedy míst, kde žijí.

Cesta ke globálnímu občanství
Mgr.
Lucie
Kundra
 
Vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni, o. p. s.
V České republice se projekt Active Citizens,který od roku 2012 do konce letošního roku společně realizují British Council a Vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni,
zaměřuje na studenty středních škol.
„Rozhodli jsme se pracovat se středními školami, protože jsme přesvědčeni, že cíle programu Active Citizens úzce souvisejí s občanským vzděláváním a výchovou k demokracii. Dalším důvodem je také to, že na českých školách stále do velké míry chybí prostor pro začlenění neformálního vzdělávání a školy často fungují jako uzavřené instituce bez většího propojení s dalšími místními aktéry -jako je státní správa, firmy, neziskové organizace nebo veřejnost,“
vysvětluje koordinátorka a metodička projektu ze vzdělávacího programu Varianty Veronika Endrštová. Cílem projektu v Česku je proto
snaha o posílení komunitního rozměru školy a aktivní zapojení studentů do řešení problémů v jejím okolí.
Učitelé ze škol, které se v Česku do projektu zapojily, nejdříve absolvovali semináře, na nichž si osvojili techniky, jak studenty vést k lepšímu poznání sebe sama, vztahů v jejich okolí, své vlastní komunity a k aktivnímu zapojení do komunitního dění. Na svých školách pak vytvořili studentské týmy, které ve spolupráci s učiteli analyzovaly situaci a v terénu zjišťovaly, čeho si lidé v daném místě cení a co považují za problém. Studenti posléze naplánovali a realizovali projekty, jejichž cílem bylo přispět k řešení daného problému nebo podpoře vybraného tématu.
Jednou ze třiceti škol, které se v Česku zapojily do projektu Active Citizens, je Střední škola a Jazyková škola s právem státní jazykové školy ve Volyni. Studenti pomocí ankety oslovovali veřejnost ve Volyni, aby zjistili, na jaký problém a jeho řešení by se mohli zaměřit. Jedním z témat, na které si lidé stěžovali, byl nezájem o seniory. Studentský tým proto připravil projekt Bourání mezigeneračních bariér, jehož cílem je nastartování chybějící komunikace mezi studenty a seniory. Studenti začali pravidelně navštěvovat obyvatele volyňského Domova seniorů a společně s nimi naplánovali, čemu se mohou během setkání věnovat. Výsledkem byla série hudebních, divadelních a dalších tvořivých setkání, během nichž studenti slavili společně se seniory tradiční svátky. Na aktivitách studenti spolupracovali s představitelkou městského úřadu, která jim pomohla s plánováním některých veřejných akcí.
„Myslím, že to hlavní, co jsme se naučili, je jak pracovat spolu, být aktivní, chtít něco změnit a změnit to konečně,“
shrnuje přínosy pro studenty i školu vyučující a koordinátorka projektu na škole Galina Vojvodina. Studentka Simona Markovcová ji doplňuje:
„Myslím, že jsem se hodně osamostatnila, že když si něco umanu, tak to jde. Najednou jsem začala sama sebe vnímat jako osobu, která má moc a která je schopná s něčím pohnout.“
Studenti volyňské střední školy se spolu s učiteli rozhodli, že budou v realizaci komunitních projektů pokračovat i po skončení projektu Active Citizens. Nově se zaměří i na aktivity s žáky základní školy.
Na deseti školách zapojených do projektu
Active Citizens
vedla antropoložka Pavla Burgos-Tejovská v průběhu loňského školního roku kvalitativní výzkum, který se zaměřil na posun v dovednostech studentů. Z něj vyplynulo, že u 90 % studentských týmů došlo díky spolupráci na komunitních projektech i celému učebnímu procesu předcházejícímu projektům
ke zlepšení jejich komunikativní, občanské, personální a sociální kompetencea schopnosti řešit problémy.
K největšímu posunu došlo u menších studentských týmů (do 12 studentů), které se ztotožnily s tématem projektu, a kde měl každý student svůj úkol, za který byl zodpovědný. Zpráva z výzkumu je ke stažení na webu
www.activecitizens.cz.
Přínosnou pomůcku k rozvoji aktivního občanství u studentů teď získají další školy v ucelené metodice programu
 Active Citizens
.Metodika shrnuje principy aktivního občanství, obsahuje konkrétní aktivity k jednotlivým fázím učebního procesu, který vede od poznání vlastní identity a kultury studentů, osvojení schopnosti vést dialog, porozumění konceptu komunity, k plánování, realizaci a vyhodnocení komunitní akce.
„Metodika programu vychází z našeho přesvědčení, že mají-li být studenti schopni spolupracovat a chtít ve svém okolí změnit něco k lepšímu, musí se nejdřív zaměřit na svoji osobnost, porozumět vlastní identitě a kultuře a pak si uvědomit, co máme společného s ostatními a nebát se odlišnosti. Ve vztahu k místu studenti zkoumají, jak jej vnímají oni sami i ostatní lidé a co jsou hybné síly, které mohou pomoci k dosažení změny. Proto jsou jednotlivé fáze procesu před samotnou realizací komunitních projektů důležité,“
zdůrazňuje Veronika Endrštová. Metodika také shrnuje zkušenosti zapojených škol.
Publikace vyšla v elektronické podobě na DVD a je také ke stažení na webu projektu (www.activecitizens.cz). Kromě jednotlivých textů obsahuje také řadu videí určených pro hlubší porozumění tématu či využití přímo ve výuce. Inspirací pro učitele může být souhrn zkušeností pro rozjezd a vedení studentských týmů a případové studie českých i světově známých hybatelů změn.
Školám, které by chtěly aktivní občanství u svých studentů rozvíjet, nabízí Vzdělávací program Varianty kromě příručky také další metodickou podporu a konzultace při realizaci učebního procesu aktivního občanství a plánování komunitních projektů. Kvůli objednání metodické příručky a další spolupráci můžete kontaktovat koordinátorku Veroniku Endrštovou:
veronika.endrstova@ clovekvtisni.cz.
Zkušenosti z tříletého projektu
Active Citizens
budete moci načerpat na konferenci Od inspirace ke spolupráci,kterou v Centru současného umění Dox pořádá 18. listopadu British Council a Vzdělávací program Varianty ve spolupráci s Agora CE, EDUin a Centrem občanského vzdělávání. Na konferenci studenti představí své komunitní projekty, diskutovat se bude také o konceptu komunitní školy, občanském vzdělávání nebo principech komunitně vedeného místního rozvoje. Na konferenci se můžete registrovat na stránkách
www.activecitizens.cz
do 10. listopadu.

Související dokumenty