Hodnocení a kontrola školního stravování jako nedílná součást činností České školní inspekce

Kromě hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ve školách vykonává Česká školní inspekce jako správní úřad s celostátní působností inspekční činnost také ve školských zařízeních, mezi něž patří i zařízení školního stravování. Inspekční činnost se řídí zejména příslušnými ustanoveními školského zákona a na něj navazující prováděcí vyhláškou o školním stravování.

Hodnocení a kontrola školního stravování jako nedílná součást činností České školní inspekce
Mgr.
Tomáš
Zatloukal
ústřední školní inspektor
V rámci inspekční činnosti se Česká školní inspekce zaměřuje na všechny stěžejní oblasti poskytování stravovacích služeb, jako je řízení činnosti školního stravování a s ním související plnění odpovědnosti za poskytování stravovacích služeb včetně řádné evidence a výkaznictví, nabídka stravovacích služeb, jejich rozsah včetně poskytování dietního stravování a doplňkových služeb, nutriční vyváženost a plnění výživových norem apod. Pozornost je dále věnována také personálnímu zajištění poskytování školního stravování, otázkám věkové struktury a kvalifikace personálu, školení a dalšího vzdělávání kuchařek a kuchařů, otázkám odměňování jednotlivých skupin pracovníků, problematice vybavenosti zařízení školního stravování a jejich materiálních a prostorových podmínek, využívání informačních a komunikačních technologií, činnostem realizovaným v období prázdnin nebo bariérám, které omezují pracovníky zařízení školního stravování ve zlepšování kvality jejich práce a poskytovaných služeb. Součástí inspekční činnosti je pak také veřejnosprávní kontrola nakládání s finančními prostředky státu. Ve vztahu ke školnímu stravování šetří Česká školní inspekce také stížnosti.
Ve školním roce 2014/2015 (stav ke konci května) provedla Česká školní inspekce inspekční činnost celkem v 665 subjektech zajišťujících školní stravování. Souhrnná zjištění budou součástí Výroční zprávy České školní inspekce za školní rok 2014/2015, která bude zveřejněna v prosinci. Ze zajímavých zjištění lze poukázat například na skutečnost, že 23,5 % zařízení poskytovalo strávníkům v rámci zlepšení služeb školního stravování výběr z více druhů jídel, necelých 7 % školních jídelen nabízelo dietní stravování a 9 % jídelen umožňovalo žákům individuální stravování (uchování a ohřev vlastního jídla).
Česká školní inspekce provedla ve školním roce 2014/2015 také kontrolu plnění výživových norem, a to ve 498 školních jídelnách. Kontroly ukázaly, že v celé České republice nejsou naplněny nejčastěji normy na mléko a mléčné výrobky, luštěniny, ovoce a ryby. Naopak překročeny bývají nejčastěji normy na tuky a cukry. Přitom platí, že u tuků a cukrů se nesleduje spodní hranice a naopak u zeleniny, ovoce a luštěnin se nesleduje hranice horní.
Inspekční činnost vykonává Česká školní inspekce také distanční cestou, prostřednictvím tzv. inspekčních elektronických zjišťování. V takovém případě ředitelé škol a školských zařízení vyplňují dle pokynů České školní inspekce online elektronický dotazník zaměřený na určité téma.
V dubnu letošního roku provedla Česká školní inspekce inspekční elektronické zjišťování, které se zaměřovalo na efektivitu financování školního stravování, tj. na posouzení, zda jsou prostředky státního rozpočtu určené na školní stravování vynakládány efektivně, hospodárně a účelně. Cílem tohoto zjišťování, do kterého bylo zapojeno 6 521 zařízení školního stravování, bylo ověřit, zda přihlášení ke školnímu stravování na začátku školního roku se v průběhu roku v zařízeních školního stravování skutečně stravují, a tudíž zda jsou finance na ně vynaložené využívány efektivně. Obsahem šetření byl způsob financování školního stravování, počty přihlášených strávníků, počty vydaných obědů v měsíci listopadu 2014 a březnu 2015 (pro kontrolní porovnatelnost), počty obědů odvezených do výdejen, počty pracovníků školního stravování a výše dotace ze státního rozpočtu určená na školní stravování.
Následné analýzy mimo jiné potvrdily hypotézu o významné disproporci mezi počtem přihlášených strávníků a skutečně stravovaných žáků (jde o počet strávníků přepočtený na základě podílu celkového počtu skutečně vydaných jídel v daném měsíci a počtu provozních dní).
Průměrný počet žáků základní školy, kteří byli přihlášeni ke stravování, ale stravování se neúčastnili, kolísá mezi 19 % (listopad 2014) a 25 % (březen 2015). K nejvýraznějšímu propadu mezi počtem přihlášených a přepočtených strávníků pak došlo v soukromých subjektech – 42 % (listopad 2014), resp. 47 % (březen 2015). Obdobně i u žáků středních škol je patrný rozdíl mezi počtem přihlášených a přepočtených strávníků. Za celou ČR je tento rozdíl 37 % v listopadu 2014 a 43 % v březnu 2015. Tento rozdíl byl nejvyšší opět v soukromých subjektech – 50 % (listopad 2014), resp. 55 % (březen 2015).
Vyhodnocení dotazníků také potvrdilo, že ve školních jídelnách s vyšším počtem pracovníků vzrůstá počet přihlášených strávníků na jednoho pracovníka a rovněž roste počet vydaných obědů na jednoho pracovníka.
Na základě zjištění z tohoto inspekčního elektronického šetření Česká školní inspekce předložila ministrovi školství, mládeže a tělovýchovy doporučení novelizovat vyhlášku č. 492/2005 Sb., o krajských normativech, a zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením.
Dále Česká školní inspekce doporučila systém poskytování financí pro zajištění školního stravování centralizovat, aby nedocházelo k regionálním disproporcím, zavést povinnou elektronickou evidenci a výkaznictví (např. měsíčně) a povinné aktualizace údajů o skutečně vydaných jídlech ve vztahu k počtu přihlášených strávníků (např. čtvrtletně), zajistit přidělování financí pro zajištění školního stravování zálohově a tyto zálohy na základě vykazovaných (např. čtvrtletně) aktualizací upravovat podle skutečného stavu. Součástí doporučení České školní inspekce byl také návrh stanovit odpovídající standard kvality a minimální personální standard pro zajištění stability pracovních sil. Cílem těchto doporučení je vytvořit podmínky pro výrazné zvýšení účasti žáků na školním stravování a tím také skutečné vyžití personálních a provozních kapacit.
Síť školních jídelen jako školských zařízení je velmi důležitou součástí vzdělávací soustavy, neboť smyslem zařízení školního stravování není jenom zajistit stravování dětí, žáků a studentů, ale také naplňovat výživovou politiku státu. Školní stravování má navíc i socializační a edukační efekt v podobě základů stolování a společenského chování. Proto bude Česká školní inspekce školnímu stravování věnovat i nadále adekvátní pozornost.

Související dokumenty