Bez lidí to nepůjde! Ještě jednou dokola

Vydáno:

Čas letí jako bláznivý (starší si možná vzpomenou na stejnojmennou písničku), dovolené jsou za námi a nový školní rok je zase tady! Šťastnější vedoucí školních jídelen mají plné stavy, zajištěnou odbornost, pohodu na pracovišti. Ti méně šťastní obvolávají bývalé pracovníky i známé, podávají inzeráty, slibují možné i nemožné a pak řeší, jak se bez jednoho pracovníka obejít. Bez lidí to prostě nepůjde! Pojďme si v závěru našeho seriálu ještě jednou shrnout všechny personální činnosti, tedy věci, které musíte v souvislosti se svými podřízenými dělat, a připomenout si cesty, jak na ně správně jít.

 

Bez lidí to nepůjde! Ještě jednou dokola
Mgr.
Irena
Trojanová
Ph.D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
První činností je
personální plánování
. Potřebujete vědět, kolik pracovníků a s jakými znalostmi budete potřebovat, zapomenout nesmíte ani na finanční limity (konzultace s ředitelem školy, pokud nejste samostatným právním subjektem, je rozhodně nutná). Rizikem při personálním plánování může být počet žáků: pokud víte, že dětí bude do budoucna méně, nedávejte novému pracovníkovi smlouvu na dobu neurčitou nebo si „šetřete“ na odstupné. Když tušíte odchod do starobního důchodu, na mateřskou dovolenou nebo prostě odchod, pracujte na databázi možných náhradníků.
Pokud máte naplánován počet odpovídajících pracovníků, je potřeba myslet na analýzu pracovního místa.
Analýza pracovního místa
není nic jiného než přesný popis toho, co se na daném pracovním místě bude dělat, doplněný tím, komu je pracovník na daném místě odpovědný a jaké znalosti a dovednosti musí mít. Čím přesněji analýzu uděláte, tím lepší podklady budete mít pro potenciální zájemce. Podrobný popis v oblasti organizační struktury také dokáže předejít konfliktům (Je pracovnice provozu podřízená kuchařce, nebo jen hlavní kuchařce?). A poznámka na okraj – komu jste podřízení vy? Řediteli, nebo zástupci, popř. ekonomovi? I to je důležité!
Víte, kolik lidí potřebujete i jaká bude jejich pracovní náplň. Kde je vzít? Další personální činností je
získávání pracovníků
. Tato činnost spočívá v tom, dát vědět, že uchazeče hledáte. Moje osobní zkušenost z poslední doby je hledat a ptát se známých, v Praze nepomáhá ani Úřad práce. Pokud máte v kolektivu nadšenou „zasíťovanou“ kolegyni, zkuste facebook. Nám se přes něj podařilo sehnat několik učitelů, mohlo by to fungovat i v oblasti stravování.
A teď pojďme na chvilku do pohádky a představme si, že máte víc pracovníků, kteří se k vám hlásí. V rámci
předvýběru
vyřaďte osoby, které nemají potřebné vzdělání (kuchařka) nebo často střídají zaměstnání (pracovnice provozu). A se zbývajícími pěti (!) uchazeči proveďte
výběr
. Ideální je, aby s vámi u vlastního výběru byl někdo další, protože můžete být ovlivněni prvním dojmem nebo vás nenapadne zeptat se na věci, které trápí hlavní kuchařku. Zvolte si určitá kritéria, která budou pro výběr rozhodující, ale nesmí být diskriminační, tedy nesmí se týkat pohlaví, věku...
I když jste vybrali zkušenou paní kuchařku, je třeba ji zapracovat a začlenit do kolektivu. Dostáváme se tak k adaptaci, která znamená přizpůsobení se pracovním podmínkám i sociální struktuře. U
adaptace
je důležité zjistit, co pracovnice umí, a také poznat její osobnost. Také rozhodnutí, kdo ji bude uvádět, zda další paní kuchařka, nebo přímo hlavní kuchařka, bude rozhodovat o rychlosti i kvalitě zapracování. Pro adaptaci nejsou důležité jen odborné znalosti, které jsou předávány, ale také lidský přístup – a ten je možná ještě důležitější.
Další personální činností je
hodnocení
, o něm se podrobně psalo v jiném seriálu. Jen si připomeňme, že hodnocení je součástí řízení pracovního výkonu, tedy že nejprve je nutné pracovníkovi sdělit, jaká práce se od něj očekává a jak ho budeme v jeho práci podporovat. Poté jeho práci sledujeme, hodnotíme a také mu sdělujeme výsledky hodnocení.
Na základě výborného hodnocení můžeme pracovníkovi přidělit odměnu.
Odměňování
rozdělujeme na finanční a nefinanční. Do finančního odměňování, chápaného ne jako nárokový plat, ale jako „něco navíc“, patří odměny a osobní příplatky. Obojí musí být, i pro nepedagogické pracovníky, vymezeno ve vnitřním platovém předpisu. Víte, co obsahuje? A že s ním musí být všichni pracovníci prokazatelně seznámeni? Do nefinančního odměňování patří nadstandardní vybavení, rozvržení pracovní doby a také třeba vzdělávání.
Vzdělávání pracovníků
je další personální činností a je ideální, když vychází nejen z potřeb školní jídelny jako takové (nedostatek kuchařek generuje potřebu udělat z pracovnice provozu kuchařku), ale i z potřeb pracovníků. Vzhledem k náročnosti a téměř nezastupitelnosti je organizace vzdělávání obtížná. Zkuste kurzy v přípravném týdnu, v době prázdnin, případně v odpoledních hodinách. Některé agentury dokonce nabízejí i vzdělávání přímo ve školní jídelně, při splnění všech pravidel to není špatná volba.
Poslední zmiňovanou personální činností je
péče o pracovníky
. A pozor – není to jen o tom „mít se dobře“, ale zákoník práce povinnou péči přesně vymezuje. Vzhledem k začátku roku nezapomeňte na proškolení v oblasti bezpečnosti práce i požární ochrany i na revize. Zápis o nesplnění je nepříjemný, finanční postih ještě horší, ale úraz zpátky nevrátíte!
Milé a milí vedoucí školních jídelen, přeji vám, aby se vám v tom novém školním roce s lidmi pracovalo co nejlépe, abyste jich měli dostatek a aby vám všem bylo v pracovním kolektivu dobře. Držím palce!

Související dokumenty