Úplata za zájmové vzdělávání

Vydáno:

Možnost poskytovat vzdělávání a školské služby za úplatu dává zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Zájmové vzdělávání je vzděláváním, které neposkytuje stupeň vzdělání, proto se na něj vztahuje § 123 odst. 2: „Vzdělávání, které neposkytuje stupeň vzdělání, lze poskytovat za úplatu, která je příjmem právnické osoby vykonávající činnost dané školy nebo školského zařízení.“

Úplata za zájmové vzdělávání
Ing. Mgr.
Andrea
Šimáková
 
Odbor pro mládež MŠMT
V odst. 5 je zákonné zmocnění pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) stanovit prováděcím právním předpisem podmínky, splatnost úplaty, možnost snížení úplaty nebo osvobození od úplaty a nejvyšší možnou úplatu za vyšší odborné vzdělávání, vzdělávání, které neposkytuje stupeň vzdělání upravené tímto zákonem, a jednotlivé druhy školských služeb ve školách a školských zařízeních zřizovaných státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí. Dále § 133 školského zákona uvádí jako „Příjmy školské právnické osoby“ v odst. 1 písm. e)
úplatu za vzdělávání a školské služby.
Prováděcím právním předpisem pro oblast zájmového vzdělávání je vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, která v části třetí stanoví v § 11 podmínky úplaty, včetně možnosti snížení nebo osvobození od úplaty, v § 12 upravuje stanovení výše úplaty ve středisku volného času, § 13 stanoví výši úplaty ve školním klubu a
§ 14 výši úplaty ve školní družině.
Vyhláška o zájmovém vzdělávání stanovuje závazně pouze horní hranici pro stanovení výše úplaty za zájmové vzdělávání. Výše úplaty proto může být stanovena v rozpětí od zájmového vzdělávání poskytovaného zdarma (viz osvobození od úplaty) až po zájmové vzdělávání poskytované za úplatu ve výši vyhláškou stanovené horní hranice.
Stanovení výše úplaty ve školní družině
Je-li výše úplaty stanovena rozpočtem, nesmí rozpočtované příjmy na účastníka překročit rozpočtované výdaje na účastníka o více než 20 %. V ostatních případech nesmí výše úplaty překročit 120 % průměrných skutečných neinvestičních výdajů na účastníka v uplynulém kalendářním roce ve stejné nebo obdobné činnosti. Do rozpočtovaných výdajů, popřípadě do skutečných neinvestičních výdajů se nezahrnují výdaje poskytované ze státního rozpočtu.
Stanovení výše úplaty ve školním klubu
Je-li výše úplaty stanovena rozpočtem, nesmí rozpočtované příjmy na účastníka překročit rozpočtované výdaje na účastníka o více než 50 %. V ostatních případech nesmí výše úplaty překročit 150 % průměrných skutečných neinvestičních výdajů na účastníka v uplynulém kalendářním roce ve stejné nebo obdobné činnosti. Do rozpočtovaných výdajů, popřípadě do skutečných neinvestičních výdajů se nezahrnují výdaje poskytované ze státního rozpočtu.
Stanovení výše úplaty ve středisku volného času
Je-li výše úplaty ve středisku stanovena rozpočtem, nesmí rozpočtované příjmy na účastníka překročit rozpočtované výdaje na účastníka o více než 80 %. V ostatních případech nesmí výše úplaty překročit 180 % průměrných skutečných neinvestičních výdajů na účastníka v uplynulém kalendářním roce ve stejné nebo obdobné činnosti. Do rozpočtovaných výdajů, popřípadě do skutečných neinvestičních výdajů se nezahrnují výdaje poskytované ze státního rozpočtu.
Splatnost úplaty stanoví ředitel tak, aby byla
úplata splatná nejpozději před skončením účasti v dané činnosti.
Úplatu může ředitel rozdělit do více splátek. Výše úplaty se stanovuje rozpočtem nebo podle průměrných skutečných neinvestičních výdajů na účastníka v uplynulém kalendářním roce ve stejné nebo obdobné činnosti.
Nezahrnují se výdaje poskytované ze státního rozpočtu
na:
 
platy, náhrady platů, nebo mzdy a náhrady mezd,
 
odměny za pracovní pohotovost,
 
odměny za práci vykonávanou na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr,
 
odstupné,
 
úhradu pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a na úhradu pojistného na všeobecné zdravotní pojištění,
 
příděly do fondu kulturních a sociálních potřeb,
 
ostatní náklady vyplývající z pracovněprávních vztahů,
 
nezbytné zvýšení nákladů spojených s výukou dětí, žáků a studentů zdravotně postižených,
 
učební pomůcky,
 
výdaje na další vzdělávání pedagogických pracovníků, na činnosti, které přímo souvisejí s rozvojem škol a kvalitou vzdělávání.
Snížení nebo prominutí úplaty
Výši úplaty může ředitel snížit nebo od úplaty osvobodit, jestliže
 
účastník nebo jeho zákonný zástupce je příjemcem opakujících se dávek pomoci v hmotné nouzi podle zákona o pomoci v hmotné nouzi,
 
účastníkovi nebo jeho zákonnému zástupci náleží zvýšení příspěvku na péči podle zákona o sociálních službách, nebo
 
účastník svěřený do pěstounské péče má nárok na příspěvek na úhradu potřeb dítěte podle zákona o státní sociální podpoře a tuto skutečnost prokáže řediteli.
Dále může být úplata snížena
 
účastníkům, kteří se účastní více než dvou činností daného školského zařízení,
 
účastníkům, kteří jsou zapsáni k pravidelné činnosti, v případě účasti v dalších činnostech daného školského zařízení.
O snížení nebo prominutí úplaty rozhoduje ředitel. Je vhodné, aby pravidla splatnosti úplaty i pravidla pro snížení nebo prominutí úplaty byla zveřejněna ve vnitřním řádu školského zařízení, pokud nejsou uvedena v popisu ekonomických podmínek ve školním vzdělávacím programu.

Související dokumenty