Potřebujeme novou kolegyni

Vydáno:

V prvním díle našeho seriálu jsme se zabývali sebeřízením. Středobodem jste v něm byly vy, vedoucí vychovatelky nebo zástupkyně pro školní družinu. Nyní je ale čas obrátit se k těm, koho řídíte, tedy vašim podřízeným. A začít od začátku. Proto vymezme tři úvodní personální činnosti, kterými jsou personální plánování, získávání a výběr pracovníků.

 

 

 

 

Potřebujeme novou kolegyni
Mgr.
Irena
Trojanová,
Ph.D.,
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Představte si, že jste vedoucí vychovatelkou v nové škole, kde dosud školní družina nefungovala. A že si sama můžete naplánovat, kolik pracovníků a jakých budete potřebovat. Logicky se podíváte na legislativní předpisy, kapacitu školní družiny, na plánovaný počet žáků a jejich věkovou strukturu a také se nezapomenete zeptat na finanční prostředky. A začněte plánovat. Vaším úkolem je zajistit dostatek kvalitních pracovníků, kteří budou schopni poskytovat výchovně-vzdělávací činnost ve školní družině. První personální činností je totiž
personální plánování
. Při personálním plánování si musíte odpovědět na tři následující otázky:
1)
Kolik pracovníků budu potřebovat?
2)
Jaké pracovníky budu potřebovat, jaké musí mít znalosti a dovednosti?
3)
Jaké jsou finanční možnosti?
Nejen první, ale i obě další otázky se budou postupně rozpracovávat v jednotlivých druzích plánů. Z časového hlediska totiž rozdělujeme plány na dlouhodobé (3-5 let), střednědobé (1 rok) a krátkodobé (měsíční nebo týdenní). Je jasné, že zajistit konkrétní údaje na období uvedené v
dlouhodobých plánech
je obtížné. Proto se jedná spíše o proklamativní prohlášení
(„
...
zajistit spolupracující kolektiv s potřebnými znalostmi a dovednostmi
...
“)
než o konkrétní čísla. Takový druh plánu ale můžete předložit jako uchazečka na nové pracovní místo nebo při nástupu nového ředitele, který chce znát vaše představy. Pak je ovšem namístě doplnit personální oblast ještě oblastí výchovně-vzdělávací (program školní družiny), aby byla vaše vize úplná. Vraťme se ale k otázkám v úvodu: v dlouhodobém plánu se tedy na všechny tři otázky odpovídá obecně, ale tak, abyste je mohli dále konkretizovat ve střednědobých plánech.
Pojďme nyní k
plánům střednědobým
, které kopírují školní rok. A právě kvůli tomuto časovému ohraničení musíte sledovat i měnící se počty žáků, protože podle toho otevíráte určitý počet oddělení. V ročních plánech můžete naplánovat přijetí nového pracovníka jako náhradu za odchod jiného pracovníka do starobního důchodu nebo vzdělávání nekvalifikované kolegyně. Od věci není ani seznam kroužků v rámci družiny.
Měsíční nebo týdenní plány
pak představují z personálního hlediska účast na různých akcích nebo záskoky za nepřítomnou vychovatelku.
Pokud je znám počet pracovníků, které budete pro chod školní družiny potřebovat, je možné začít s analýzou pracovního místa.
Analýza pracovního místa
není nic jiného než přesný popis toho, co se na daném pracovním místě bude dělat, doplněný tím, komu je pracovník na daném místě odpovědný a jaké znalosti a dovednosti musí mít. Všechny údaje se obvykle najdou v pracovní náplni, pozor na nutnost zařazení podle katalogu prací (nařízení vlády č. 222/2010 Sb.) do příslušné platové třídy. U vychovatelek školní družiny se většinou jedná o devátou platovou třídu, která je popsána následovně:
„Komplexní vychovatelská činnost ve školách a školských nebo jiných zařízeních rozvíjející zájmy, znalosti a tvořivé schopnosti dětí, žáků i studentů nebo specificky rozvíjející osobnost dítěte nebo žáka i studenta včetně využívání variantních výchovných metod a hodnocení jejich účinnosti podle vlastních výchovně vzdělávacích programů. Odborné usměrňování zájmového vzdělávání specializovanými metodami výchovné práce, například vůči dětem a žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.“
V případě, že vychovatelka nepracuje se vzdělávacím programem (nedovedu si to představit), pak je ospravedlnitelné její zařazení do osmé platové třídy.
Ale podrobnější popis práce -
náplň práce
- už musíme stanovit sami. Inspirací může být
ukázka části pracovní náplně vychovatelky školní družiny
(viz příloha).
Součástí analýzy pracovního místa je i kvalifikační profil, tedy vzdělání, které je k výkonu práce vychovatelky školní družiny potřebné. Zde jde veškerá kreativita stranou, vzdělání je dáno zákonem č. 563/2005 Sb., o pedagogických pracovnících, v platném znění. I když - upřímně - vzhledem k nedostatku pracovníků vůbec, natož kvalifikovaných, budeme my, ředitelé, nuceni legislativu zřejmě nedodržovat.
Další personální činností je
získávání pracovníků
. Tato činnost znamená oslovení potenciálních zájemců o práci ve školní družině. Dát vědět, že školní družina potřebuje nové pracovníky, lze několika cestami. Asi nejčastějším způsobem je
podání inzerátu
a jeho zveřejnění jak v placených tištěných médiích, tak na neplacených serverech. V inzerátu je nutné vymezit místo výkonu práce, pracovní pozice a případně i výši úvazku. Nezapomeňte uvést kontakt, lze doporučit kromě mailové adresy i telefonní kontakt. Po zveřejnění inzerátu mějte po ruce platové podmínky, rozsah pracovní doby i případné další podrobnosti. Lidí je málo a nejasné informace mohou mnohé odradit. Další možností je zveřejnění volného místa na
úřadu práce, v místním tisku
, ale jako velmi vhodné místo se ukazuje i
nástěnka na budově školy
. Rodiče přicházející si pro děti mohou být zájemci o místo nebo alespoň šiřiteli informací do okruhu příbuzných i známých. Marné není ani oznámení na
webových stránkách školy
. V poslední době sází vedoucí školních družin i na
vlastní databázi uchazečů
, ať už získaných z dřívějších zájemců, nebo ze „zlatého fondu“ pracovníků ve starobním důchodu. Bývalé kolegyně jsou občas ochotné zaskočit na kratší dobu i úvazek, jejich výhodou je znalost prostředí i pracovníků.
Když budete potenciálního zájemce lákat, je dobré si uvědomit nejen to, co mu můžete nabídnout, ale také to, co by ho mohlo od práce ve školní družině odradit. Najít takové položky pomůže metoda, která se nazývá
SWOT analýza
. Je to vlastně jednoduchá tabulka, do které zaznamenáte silné a slabé stránky své školní družiny a příležitosti a hrozby z vnějšího okolí. Tabulka může vypadat třeba takto:
 I-----------I--------------------------------I-------------------------------I I           I         SILNÉ STRÁNKY          I          SLABÉ STRÁNKY        I I  VNITŘNÍ  I--------------------------------I-------------------------------I I PROSTŘEDÍ I - Moderní vybavení školní      I - Nízký rozpočet na platy     I I           I   družiny                      I   (osobní příplatek, odměny)  I I           I - Spolupracující kolektiv      I                               I I-----------I--------------------------------I-------------------------------I  I           I           PŘÍLEŽITOSTI         I             HROZBY            I I           I--------------------------------I-------------------------------I I  VNĚJŠÍ   I - Nezaměstnanost v okolí školy I  - Výstavba soukromé školy    I I PROSTŘEDÍ I - Vhodné dopravní spojení      I                               I I           I - Velký počet přicházejících   I                               I I           I   dětí                         I                               I I-----------I--------------------------------I-------------------------------I 
Moderní vybavení školní družiny vám může přilákat zájemce, kteří nebudou až tak hledět na finanční ohodnocení, protože budou hledat spolupracující kolektiv. Navíc je ke škole vhodné dopravní spojení z okolí, které bude lákavé pro pracovníky bez vlastního dopravního prostředku. I velký počet nových dětí je příležitostí - možná některá z maminek ráda přijme místo v blízkosti svého dítěte. Ohrožující je však výstavba soukromé školy, která by mohla potenciální zájemce odlákat vyšším finančním ohodnocením! Vsaďte třeba na možnost dovolené v době prázdnin - ideální pro maminky s malými dětmi. Pozor ale na jednu věc - to, co se nám může jevit jako lákadlo (moderní vybavení školní družiny), může být pro někoho (starší paní vychovatelku zvyklou na „klasiku“) hrozbou.
Pokud se vám přihlásilo více zájemců na avizované místo (a věřte, že i to se může stát, i když se to některým z vás jeví jako pohádka), můžete přistoupit k další personální činnosti, kterou je výběr pracovníků. Pokud je zájemců dost, doporučuji provést ještě
předvýběr
. Předvýběr je nejsnazší udělat prostřednictvím zaslaných životopisů na základě vymezeného kritéria. Takovým kritériem, tedy tím, „přes co nejede vlak“, je rozhodně kvalifikace, ale může to být třeba délka praxe. Do předvýběru není od věci ani zjištění
referencí o uchazeči
. V rámci předvýběru eliminujete počet zájemců a pak můžete přistoupit k samotnému výběru. Vlastní
výběr
můžete provést několika způsoby, nejčastější je
rozhovor
, ve kterém zjišťujete potřebné znalosti podle pracovní náplně, ochotu angažovat se v rámci kroužků, postoje ke spolupráci i možnosti začlenění do kolektivu. V rámci rozhovoru lze i ověřit a případně doplnit si informace o uchazeči a také ho informovat o pracovních i jiných podmínkách. Nezapomeňte na nastolení příjemných podmínek (klidné prostředí, vzájemné představení, přívětivá atmosféra) a na konkrétní závěr (sdělení výsledku). Na zvážení je i výběr prostřednictvím
testu znalostí
, ale ten lze doporučit spíše u odborné specializace. V poslední době se v rámci výběru objevuje metoda ukázky činnosti se žáky, na první pohled ideální pro zjištění dovedností uchazeče, ale i tato metoda má svá omezení. Odhlédneme-li od právní stránky, může hrát roli nervozita i neznalost dané skupiny žáků.
Shrňme tedy první tři personální činnosti: v rámci personálního plánování víte, kolik pracovníků a s jakou kvalifikací potřebujete, analýza pracovního místa vám podrobně konkretizuje jejich činnost a výběr zajistí toho nejlepšího. A ten může začít pracovat, nejlépe s podporou někoho dalšího. Ale to už jsme u adaptace a o té bude další část seriálu.
PŘÍLOHA
PRACOVNÍ A ORGANIZAČNÍ ZÁLEŽITOSTI
-
Vykonává přímou pedagogickou činnost podle výchovně vzdělávacího programu v souladu s přiděleným pracovním úvazkem.
-
Spolupracuje s třídním učitelem a s ostatními učiteli, popřípadě s pedagogicko-psychologickou poradnou.
-
Vykonává přípravu na přímou pedagogickou činnost, práce bezprostředně související s touto činností a další práce, které vyplývají z organizace výchovy ve škole.
-
Podle pokynů zástupkyně ředitelky pro školní družinu a vedení školy řídí všechny organizační záležitosti svého oddělení.
-
Účastní se provozních a pedagogických porad, umožňuje-li to provoz školní družiny.
-
Zastupuje přechodně nepřítomného vychovatele
-
Je přítomen ve škole v době stanovené rozvrhem přímé pedagogické činnosti ve školní družině, rozvrhem dohledů, v době porad svolaných vedoucími pracovníky a v době stanovené zastupováním jiného vychovatele.
-
Sleduje přehled zastupování a úkoly dané vedením školy.
-
Dbá, aby jeho jednání a vystupování před žáky, rodiči i širší veřejností bylo v souladu s pravidly slušnosti a občanského soužití a s výchovným působením školy.
-
Vykonává dohled nad žáky podle pokynů vedení školy.
-
Žáky mimo předem určenou dobu odchodu (uvedenou na zápisovém lístku a podepsaném zákonnými zástupci) pouští pouze na základě žádosti v elektronické žákovské knížce, popř. vyplněného tiskopisu stvrzeného podpisem.
-
Je přísně zakázáno pouštět žáky na základě telefonického rozhovoru, SMS zprávy nebo neprokázaného e-mailu.
-
V případě potřeby zajišťuje činnost žáků o prázdninách.
VÝCHOVNÁ PROBLEMATIKA
-
Vychovává a vzdělává žáky mimo vyučování podle školního vzdělávacího programu školní družiny upřesněného vlastním výchovně-vzdělávacím programem. Rozvíjí jejich zájmovou činnost a tvořivé schopnosti v zájmových kroužcích i při práci v oddělení.
-
Sleduje a hodnotí vývoj žáků, vytváří podmínky pro zdravý psychický a sociální vývoj v procesu výchovy.
-
Sleduje interpersonální vztahy v oddělení, provádí vyhodnocení a navrhuje změny.
-
Věnuje individuální péči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, žákům sociálně a zdravotně znevýhodněným.
-
Seznamuje se se zprávami pedagogicko-psychologické poradny, s výsledky lékařských vyšetření žáků a s rodinnými problémy, které mohou mít vliv na práci žáka ve školní družině.
-
Podílí se na zprávě pro pedagogickou radu, podává návrhy na výchovná opatření.
-
Podílí se na zpracování školního vzdělávacího programu školní družiny.
-
Seznamuje rodiče žáků s nezbytnými informacemi.
DOKUMENTACE
-
Vede určenou dokumentaci.
-
Zpracovává podklady pro celoškolní dokumentaci.
VZDĚLÁVÁNÍ
-
Dále se vzdělává, a to v samostatném studiu nebo v organizovaných formách vzdělávání pedagogických pracovníků.
-
Samostatně studuje pedagogickou literaturu, zúčastní se školení zaměřených na práci ve školní družině.
MATERIÁLNÍ OBLAST
-
Odpovídá za pořádek v oddělení.
-
Odpovídá za celkový estetický vzhled třídy.
-
Je zodpovědná za didaktickou techniku a učební pomůcky, které jsou trvale umístěny ve třídě.
-
Odpovídá v oddělení za svěřený inventář školní družiny.
-
Zabezpečuje spotřební materiál pro práci ve školní družině.
-
Kontroluje stav školního nábytku a zařízení, informuje o nedostatcích.
BOZP
-
Vytváří, dodržuje a kontroluje podmínky k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků při výchovné práci ve školní družině.
-
Od žáků neodchází, pokud za sebe nemá zajištěný odpovídající dozor.
-
Provádí poučení žáků o BOZP a PO.
-
Vychovává žáky k dodržování hygienických zásad a zásad bezpečnosti práce.
-
Sleduje zdravotní stav žáků a v případě náhlého onemocnění žáka informuje okamžitě vedení školy a rodiče postiženého žáka.
-
Při úrazu poskytne žákovi první pomoc a uvědomí rodiče žáka nebo zajistí ošetření lékařem. Úraz žáka zapíše do knihy úrazů.

 

 

 

Související dokumenty