"Ostrovy objevů"

Vydáno:

Již několik let připravuji celoroční družinovou hru jako mezinárodní eTwinningový projekt. „Ostrovy objevů“ jsou jednou z realizovaných her. Kdo by se v dětství nechtěl stát alespoň na chvíli pirátem či námořníkem, plavit se po mořích, objevovat tajemstvím obestřené ostrovy a hlavně nebýt na vše sám a mít okolo sebe silnou a fungující posádku... My jsme se v naší družině na objevnou plavbu vypravili a k tomu jsme si přizvali další kamarády z Čech a Slovenska.

„Ostrovy objevů“
Jaroslava
Pachlová
vychovatelka školní družiny, ZŠ Stráž u Tachova
Vysvětlení pojmu eTwinning
eTwinning je prostředí pro mezinárodní spolupráci škol, ale od minulého školního roku můžete realizovat i národní projekty mezi českými školami. eTwinning je nejjednodušší cesta jak vytvořit mezinárodní projekt – díky internetu a sdílení je to jednoduché a zábavné. Vy sami můžete uskutečnit aktivitu, kterou považujete za užitečnou, a sami si určíte začátek a konec spolupráce. Veškeré informace naleznete na www.etwinning.cz nebo www.etwinning. net. Po registraci nemusíte nutně vymýšlet svůj vlastní projekt, ale můžete se zapojit do aktivity, která se vám zamlouvá. V registraci uvedete informaci o své škole, informaci o vás a jaké máte preference pro spolupráci. Vůbec se nebojte toho, že tam nenajdete pracovní zařazení „vychovatelka“, zaregistrujete se jako pedagogický pracovník nebo učitel a pak v profilu upřesníte. Také se nebojte cizího jazyka, protože jako komunikační jazyk si můžete nastavit češtinu a spolupracovat můžete se školami v rámci ČR nebo Slovenska. Ale nic vám nebrání používat i další jazyky, které jsou vám blízké, a vaši svěřenci mohou aktivně používat jazyk, který se učí ve škole.
Cíl projektu „Ostrovy objevů“
Přirozenou cestou rozvíjet zvídavost dětí, jejich touhu po objevování nového a objasňování neznámého. Učit děti jasně formulovat problémy, diskutovat o vzniklých situacích, navrhovat řešení a ověřovat je v praxi. Prostřednictvím jednoduchých pokusů rozvíjet intelektuální schopnosti účastníků, upevňovat smysl pro spolupráci. Pomocí zábavných aktivit a vlastní objevitelské činnosti probouzet zájem dětí o vědu a rozvíjet osobnost každého účastníka.
Rozvržení práce
Celý projekt byl motivován představou veliké plavby. Každý měsíc jsme navštívili jeden ostrov, který jsme poznávali prostřednictvím různých činností – pohybových, výtvarných, hudebních, badatelských a přírodovědných. Projekt byl realizován jako celoroční hra v rámci zájmového vzdělávání ve školní družině. Aktivity spojené s projektem byly začleněny také do běžné výuky výtvarné výchovy, přírodovědy a informatiky. Do některých aktivit, jako byla například tvorba „lodního deníku“, se zapojili i rodiče. Všechny naše objevy a práce byly zaznamenány do „lodního deníku“ na školním webu, blogu a TwinSpace. Komunikace probíhala prostřednictvím internetu (skype, email, hangout) a pošty (výměna zásilek). Plánování společných aktivit se uskutečnilo pomocí sdílených dokumentů (Google disk, wiki rvp.cz).
Realizace projektu
Každý náš projekt je celoroční, na konci června vždy začínáme pracovat na novém tématu a během prázdnin jej obsahově a organizačně připravíme. Našimi stálými partnery jsou žáci ze ZŠ Medňanská v Ilavě na Slovensku a spolupráce s nimi je velmi inspirativní. Pro Ostrovy objevů jsme získali celou naši školu a vyhlásili jsme také celoškolní soutěž O poklad korzára Heřmana. Mimochodem jde o skutečnou postavu, českého průzkumníka, mořeplavce, obchodníka, kartografa, korzára a také piráta.
V září jsme museli naše budoucí námořníky připravit na plavbu, postavit loď a také proběhl výcvik námořníků pomocí her s vodní tematikou, balančních her, aktivit s lanem či cvičením na žebřinách. Začaly se tvořit posádky lodí a jejich pravidla, vznikla pirátská hymna, vlajky atp. V dalších měsících jsme během naší plavby navštívili několik ostrovů. V říjnu to byl Větrný ostrov, kde námořníci zkoumali, co všechno dokáže vzduch, vyráběli různé vrtulky, draky. V listopadu jsme se dostali na Ostrov pirátů. Naši malí piráti vyráběli truhlice, zkoumali mapy, zahráli si pirátské divadlo, vytvořili mezinárodní kalendář s pirátskou a námořní módou a splnili mnoho tajuplných úkolů. V prosinci si na Duhovém ostrově vyzkoušeli mnoho různých pokusů a vytvořili společnou prezentaci se všemi posádkami na téma Ryby, rybky a rybičky. V lednu jsme zakotvili u Ledového ostrova, kde na programu bylo samozřejmě experimentování s ledem a poznávání místní fauny. K Tančícímu ostrovu jsme dopluli v únoru a tam po zhotovení vlastních hudebních nástrojů a domorodých masek došlo na velký pirátský karneval. Březen nás zastihl na Bublajícím ostrově a námořníci poznávali kromě bublajících a vodních pokusů i cenu pitné vody a pomocí praktického experimentování se ji pokoušeli získat.
Tajuplný ostrov se před námi objevil v dubnu a tajné zprávy, signalizace, lahvová pošta, aktivity s dalekohledem byly na denním pořádku. Květnový Ostrov pokladů nám přinesl kromě výroby hry „Honba za pokladem“ a třeba pokladů pro maminku (výroba šperků) zamyšlení nad hledáním skutečných pokladů = hodnot v životě člověka. Červnové návštěvě Sopečného ostrova předcházelo pilné studium sopek. Někteří sopky ještě před jejich zkoumáním namalovali. K sopečné činnosti jsme toho zas tak moc nepotřebovali – jedlou sodu, potravinářské barvivo, ocet. Konečný efekt byl ale stoprocentní!
Spaní ve škole pod „pirátskou vlajkou“
To je jen stručný průřez hrou, protože aktivit a společných výstupů bylo mnoho. Mezi nejoblíbenější již tradičně patří spaní ve škole, které tentokrát samozřejmě proběhlo pod pirátskou vlajkou. Adepti „pirátského řemesla“ si postavili nové lodě, prodělali speciální výcvik a vyrazili směrem k nově objeveným ostrovům za pokladem. S „lodními deníky“ dopluli na Hudební ostrov, kde se setkali s členem domorodého kmene. Relaxovali u moře a za doprovodu bubínků a chřestidel si zazpívali několik námořnických písní. Další zastávku udělali na Appkovém souostroví, speciálně na ostrově Chromville. Piráti se vydali objevovat barevné krásy ostrova. Vybaveni iPady dokumentovali i mořské dno. Na cestě k dalším ostrovům se piráti museli zorientovat na mapě. Navíc bylo třeba s sebou vzít i navigační přístroj, jehož úlohu pro naše potřeby převzaly iPady se čtečkou QR kódů. Nakonec se nám podařilo vypátrat i místo, kde byl uschovaný poklad. Naše slovenské kamarády jsme nadchli výsledky prací, které jsme vytvořili pomocí aplikací na iPadech. Nejvíce je ohromili tzv. mluvící obrázky a práce s rozšířenou realitou a už se také zapojili do programu s iPady na Slovensku.
Spolupráce s ostatními partnery
Cením si vždy všeho nového, co jsme se společně naučili a zažili. Zjistili jsme, že dětská přání jsou stejná, i když jsme daleko od sebe, společně jsme zpívali, nacházeli jsme shody a rozdíly v našich jazycích a zvycích. Sledování výsledků slovenských kamarádů vedlo naše děti ke snaze o další zlepšení. Vzájemně jsme se učili, inspirovali a posouvali dále. K naší flotile se během společné plavby přidaly postupně i další dvě školy ze Slovenska a malí piráti ze školní družiny ZŠ Kostelní v Tachově. Do projektu se zapojily další třídy naší školy a kolegyně, což bylo vidět ve všech prostředích, kde jsme průběžně publikovali jeho průběh a výsledky.
Úspěšné završení projektu
Projekt získal národní a evropský certifikát kvality, národní cenu v kategorii MŠ a 1. st. ZŠ, dostal se do finále o evropské ceny v kategorii 4–11 let a je zastoupen v publikaci Evropa ve třídě každý den.
Děti jsem během projektu vedla také k přemýšlení, k diskuzi a k vyjádření svých pocitů. V družině jsme se například zamýšleli nad tím, co je v životě tíží, co je může stáhnout ke dnu – to jsme „uzavřeli“ do kontejnerů a naložili na naši loď do podpalubí. Naopak se děti zase zamyslely nad tím, co je povznáší, co nebo kdo jim dává vítr do plachet, co jim dělá život lehčím. Na naší loďce to představovaly plachty. Bylo zajímavé sledovat, co se v kontejnerech nebo na plachtách objevilo. Chamtivost, smutek, strach, neúspěch, špatné známky oproti třeba přátelství, pochvale, radosti, sportu, čtení, rodiči...
Všechny aktivity a průběh projektu najdete stránkách naší školy www.zssstraz, na portále rvp.cz nebo ve sdíleném prostředí TwinSpace.
A motto na závěr: Napněte plachty a vzhůru za dobrodružstvím a novými objevy!

Související dokumenty