Česká školní inspekce: Vzdělávání ve školních družinách ve školním roce 2013/2014

Česká školní inspekce v rámci svých hodnoticích a kontrolních činností podle školského zákona věnuje pozornost také zájmovému vzdělávání. Školní družina poskytuje zájmové vzdělávání žakům jedné nebo několika škol, případně i dětem v přípravné třídě a dětem v přípravném stupni jedné nebo více základních škol speciálních. Činnost družiny je určena přednostně pro žáky prvního stupně základní školy. Celkově bylo Českou školní inspekcí ve školním roce 2013/14 hodnoceno 482 školních družin.

Česká školní inspekce: Vzdělávání ve školních družinách ve školním roce 2013/2014
PhDr.
Ondřej
Andrys,
MAE
náměstek ústředního školního inspektora
Prostorové podmínky školních družin vykazují standardní úroveň. Odpovídající samostatná pracoviště (učebny, herny) má 79 % zařízení, částečně uzpůsobené (upravené třídy, vyklizený nábytek, odpočinkové kouty) má 17 % zařízení a výukové třídy bez úprav využívají 4 % družin. Obecně činí problém bezbariérový přístup do areálu družin - k dispozici jej má pouze 30 % zařízení.
Školní družiny realizují svoji činnost i v dalších prostorách škol, zejména v tělocvičnách, na hřištích a v počítačových pracovnách. V rámci spolupráce využívají podle potřeby zázemí místních zájmových, kulturních a sportovních organizací.
Materiální podmínky pro činnost mají školská zařízení dostatečné, zejména pro výtvarné, hudební a pracovní činnosti. Některá pracoviště postrádají vybavení a zázemí pro relaxaci žaků. Nedostatečné materiální podmínky ve čtyřech sledovaných oblastech (vybavení, pomůcky, ICT a pomůcky pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) byly zjištěny ve 32% kontrolovaných zařízení. Následující graf uvádí podíly jednotlivých nedostatků ze všech školních družin, kde byly nedostatky zjištěny.
Personální podmínky doznávají zlepšení. Podíl kvalifikovaných pedagogických pracovníků činil z celkového počtu kontrolovaných pedagogických pracovníků v navštívených školních družinách 80%.
Ekonomické podmínky činnosti školních družin se značně liší. Rozdílná je i výše úplaty za školské služby a vzdělávání, přičemž většina těchto finančních prostředků je využita na vybavení školních družin. V 11% školních družin nebyla vybírána žádná úplata za poskytované služby. Zřizovatelé se zejména v menších obcích snaží udržet zařízení v provozu i za cenu jeho dotování.
Kromě příjmů z úplaty získávají školní družiny část zdrojů také z různých projektů. Zapojilo se do nich 16,7 % zařízení. Přibližně polovina projektů byla financována z lokálních zdrojů, čtvrtina z programů ESF a necelá desetina z prostředků kraje. Zhruba 6 % zařízení využilo rozvojové programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Přímá vazba na vzdělávací programy škol umožňuje školním družinám prostřednictvím školních vzdělávacích programů účinně propojovat činnosti a náměty především z oblasti průřezových témat příslušného rámcového vzdělávacího programu. Rozvoj klíčových kompetenci probíhal zejména v oblasti sociálních dovedností a sociálních vztahů. Intenzivně byla rozvíjena environmentální výchova zaměřená na ochranu životního prostředí v daném regionu. Důležitým článkem podpory byl individuální přístup k žákům a péče o rozvoj jejich zájmů a nadání. Nejslabším článkem byla práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, která byla limitována zejména materiálním vybavením.
Z inspekčních zjištění vyplývá snaha vycházet vstříc zájmu účastníků a jejich zákonných zástupců jak v rozšiřování nabídky činnosti, tak v úpravě časového rozsahu činnosti. Školní družiny umožňují například přípravu na vyučování (psaní domácích úkolů).
Následující graf ukazuje nejčastější akce organizované školními družinami. Současně bylo zjištěno, že v 70% školních družin se žáci zapojují také do dalších akcí, které organizují jiné subjekty.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ
Zajištění podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví žáků zjišťovala ČŠI v 65 základních školách, z toho 61 mělo i školní družinu. Všechny navštívené školy a školská zařízení měly problematiku bezpečnosti a ochrany zdraví zahrnutu ve svém školním řádu, případně ve vnitřním řádu, a většina škol se věnovala také jejímu naplňování v rámci poskytovaného vzdělávání. Dílčí nedostatky jsou uvedeny v následujícím přehledu.
Aktuální informace z inspekční činnosti ve školních družinách budou součástí Výroční zprávy České školní inspekce za školní rok 2014/2015, která bude zveřejněna v prosinci letošního roku. Problematika zájmového vzdělávání bude také jedním ze specifických úkolů České školní inspekce pro školní rok 2015/2016.

Související dokumenty