Každé dítě má šanci na úspěch

Vydáno:

Pojem Montessori už slyšela většina lidí, kteří se jen trochu zajímají o vzdělávání. Ale co se pod ním přesně skrývá, už si umí představit mnohem méně z nich. Pedagogický systém je nazýván po své autorce Dr. Marii Montessori, která v první polovině 20. století vytvořila v Itálii systém vzdělávání, nejdříve použitý pro děti s mentálním postižením. Brzy se ukázalo, že je právě tak vhodný také pro „zdravé děti“. Marie Montessori vytvořila systém, který využívá a rozvíjí přirozený potenciál dítěte.

Každé dítě má šanci na úspěch
Ing.
Kateřina
Vágnerová
 
 
Pedagogický systém Montessori je
ucelený systém pro výchovu a vzdělávání dětí
od narození do dospělosti. Pro každé období v rozmezí šesti let jsou popsány vývojové potřeby dítěte. Jejich uspokojením vedeme dítě k radosti z učení a objevování, posilování jeho sebevědomí a osobní spokojenosti. Velká pozornost je v Montessori pedagogice věnována předškolnímu věku, kdy se dítě připravuje na
celoživotní způsob učení a dalšího vzdělávání.
Prostředí a aktivity pro práci dítěte jsou připraveny tak, aby cíleně a systematicky podporovaly rozvoj smyslového vnímání, rozvoj dovedností potřebných pro psaní, čtení a počítání a třídění informací – návaznost mezi nimi.
Materiály a pomůcky s promyšlenými didaktickými postupy
pomáhají připravit pro dítě činnost s vhodnou obtížností. V rámci volné práce umožňují dítěti pracovat vlastním tempem a samostatně, podporují jeho koncentraci na práci. Vedou dítě ke zvídavosti,
sebeovládání při práci podle instrukcí
a schopnosti sebekontroly vlastní práce. Formy práce umožňují dítěti pracovat samostatně a nerušeně, ale také
podporují sociální dovednosti
a komunikaci mezi dětmi.
PROJEKT ŠANCE
Projekt
Šance pro vaše dítě
probíhá tři roky (od března 2010 – do března 2013). V průběhu projektu byl vytvořen Program Šance, který se pilotně ověřil v osmi mateřských centrech, mateřských školách.
Ověřování projektu
proběhlo od listopadu 2010 do června 2012. Program Šance pomáhá dětem se specifickými potřebami s přípravou na nástup do ZŠ. Současně poskytuje jejich rodičům pomoc s domácí prací dětí.
Program Šance vychází ze zkušeností s využíváním pedagogického systému podle Marie Montessori, používáním pomůcek a materiálů Montessori, z nároků na připravenost dítěte pro vstup do školy a z možností časově a materiálně vymezeného prostředí při práci s dětmi, které nemohou zařízení Montessori navštěvovat pravidelně. Program probíhal jednou týdně formou 90 minutových lekcí, kterých se spolu s dětmi účastnili i rodiče.
Struktura lekcí
Lekce se skládaly ze tří částí –
úvodní společná část
probíhala v komunitním kruhu a dětem poskytla možnost zlepšit verbální dovednosti a zkušenosti mluvit před skupinou dětí a dospělých. Učily se přijímat společenská pravidla, pravidla pro komunikaci ve skupině a řídit se jimi. V této části si děti mohly vyprávět o tom, co zažily uplynulý týden, prezentovat své domácí úlohy. Důležité bylo i společné cvičení ticha a koncentrace.
Součástí
hlavní části lekce
byla především volná práce dětí s materiály a pomůckami. Děti se učily dodržovat pravidla – bylo určeno, kde se odkládají věci, kde se pracuje, jak si mohu vybrat místo nebo jak dodržet
postup pro práci s pomůckou či materiálem.
Práce probíhala podle stanoveného postupu:
 
Dítě si vybírá materiál – pomůcku z připraveného prostředí.
 
Lektor mu předvede, jak se s materiálem pracuje.
 
Dítě samostatně pokračuje v práci vlastním tempem.
 
Dítě si samo nebo s pomocí lektora kontroluje práci.
 
Srovnaný materiál dítě uklízí na místo.
 
Dítě pokračuje ve výběru dalšího materiálu k práci.
Během volné práce dětí probíhala instruktáž rodičů jedním z lektorů, kdy se rodiče dozvídali nejen informace o Montessori pomůckách a způsobu práce s nimi, ale také
praktické informace
týkající se pomoci dětem s přípravou na školu.
V
druhé části volné práce
dětí rodiče aktivně pozorovali své potomky podle pokynů lektorů. Ve
společné závěrečné části
byl prostor pro reflexi a hodnocení, kdy mohly děti odpovídat na otázky, co se jim dnes nejvíce líbilo, co se jim podařilo nebo co jim dělalo problém.
Způsob vedení a průběh lekcí
Lektoři
Připravují program a v průběhu lekce pracují s dětmi a rodiči. Při společné práci dětí a rodičů řídí společné aktivity. Při volné práci dětí podněcují a nabízejí práci s materiály a pomůckami v rámci připraveného prostředí, ukazují postup na připravených aktivitách. Jeden z lektorů během každé lekce vede instruktáž s rodiči. Po skončení programu lekce vedou lektoři
záznamy o postupu a práci dětí.
Děti
Během volné práce dětí je hlavní důraz na samostatnou práci s materiály a pomůckami. Děti si zvykají také na to, že s rodiči nekomunikují a soustředí se na svoji činnost. Některé materiály naopak vyžadují spolupráci dětí nebo spolupráci rodiče s dítětem, aby bylo možné v časovém limitu práci s materiálem vůbec dokončit a
dítě mělo z dokončené práce prospěch.
Rodiče
Učí se sledovat děti při práci. Podle vzoru lektora se učí pomoci dítěti, ale nezasahovat mu do jeho práce, pokud nepotřebuje;
reagovat na požádání dítěte
o pomoc nebo odmítnutí pomoci; klidně připomenout dítěti pravidla práce a odkázat ho zpět k samostatné práci, pokud pravidla porušuje. Pokud je to potřeba,
zapojují se v době volné práci
k činnosti dítěte. Ve společné úvodní a závěrečné části lekce jsou rodiče s dětmi společně.
CO SE BĚHEM PROJEKTU NAUČÍ RODIČE
 
Díky pozorování svého dítěte při práci a možnosti diskuze s ostatními rodiči a lektory si uvědomí jak přednosti svého dítěte, tak i oblasti, kde je třeba dítěti pomoci.
 
Naučí se spolupracovat s dítětem, ponechat mu prostor pro samostatnou práci.
 
Odnesou si náměty pro domácí práci, aby mohli pokračovat s dítětem v přípravě na školu také doma.
Na závěr slova jedné z maminek, jejíž syn se projektu Šance zúčastnil:
„S Šancí jsem spokojená. Dozvěděla jsem se spoustu věcí, mám lepší představu, jak se s dítětem doma učit, jakým stylem a jakou formou. I na synovi je vidět, že mu Šance hodně přinesla. Ještě před měsícem neznal ani písmenko, uměl se jen podepsat. Dnes zná písmena všechna, skládá slova, umí psát podle diktátu. Hrozně rád sem chodí a vždy se moc těší. Jsem ráda, že jsem se přihlásila.“
Po pilotním ověření je program
Šance
připraven na to, aby
pomáhal se vstupem do základních škol
i dalším dětem v dalších centrech a mateřských školách.
Projekt
Šance
realizuje Společnost Montessori ČR, o.s. Je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky v rámci OP Vzdělání pro konkurenceschopnost, v oblasti Rovné příležitosti dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Více na www.monetssoricr.cza http://sance-montessori.cz/.
Seznam organizací, kde se program Šance ověřoval
Mateřská škola Klubíčka
Grusova 448, Pardubice – Polabany
MŠ a ZŠ Sluníčko
Bzenecká 23, Brno – Vinohrady
Montessori Kamínek
rodinné vzdělávací centrum
Vsetínská 454, Valašské Meziříčí
Základní škola a Mateřská škola
Suchý Důl
Mateřská škola Montessori
Odl. pracoviště ZŠ a MŠ Kladno, Norská;
Na Vyhaslém 3197, Kladno
Montessori Centrum Pomněnka
Plachého 25, České Budějovice
Centrum Sofie
Žižkova 12, 251 01 Říčany
Mateřská škola Montessori Jablonec nad Nisou, p. o.
Zámecká 10, Jablonec nad Nisou

Související dokumenty