Jak dál v předškolním vzdělávání?

Vydáno:

V každé profesi, učitelskou nevyjímaje, proto, že je kombinací vědecké s uměleckou, může dojít k vyhoření. Ale tak, jako dobrého herce nabíjejí spokojení diváci, tak kvalitního pedagoga zase rozvíjející se děti.

Jak dál v předškolním vzdělávání?
Mgr.
Pavla
Petrů-Kicková,
ředitelka MŠ
Dr.
E. Beneše, Kralupy nad Vltavou, Společnost pro předškolní výchovu
Školství, a to předškolní obzvlášť, propojuje vědu s uměním. Zprostředkovává dítěti soubor hodnot víry v individuální svobodu a demokracii. Pracuje s učebnicovými principy, které zakládá na historických zkušenostech. Seznamuje dítě s vládou práva, učí ho jej respektovat a tím pádem mu důvěřovat, což je elementární podmínka demokracie. Základním aspektem moderně pojatého preprimárního vzdělávání je kreativita. Předškolní vzdělávání má tu výhodu, že děti ve věku od 3 do 6 nelze moc testovat. Standardizované testy, které by prozradily, co dítě umí, jsou sice levným a rychlým zjištěním stavu vědomostí, nikoli návyků a postojů. Vyspělé ekonomiky moc standardizovaných pracovních míst nenabízejí. Mít jisté penzum vědomostí, naučit se respektovat pokyny a přesně je plnit, to patří ke vzdělávání minulosti. Současnost je v překvapivých nápadech.
Předškolní dítě má umět efektivně komunikovat, zvládat prematematické a předjazykové dovednosti, ale především rozvíjet své osobní zájmy a záliby, pěstovat kritické myšlení, myslet sám na sebe v kontextu společnosti do které se vstupem do mateřské školy socializuje. Tlak na rychlost a výkon, který pociťuje i předškolní vzdělávání, ale brání v důkladné analýze a promyšleném rozhodování. Život, a to i ten dětský, je postaven na polaritě mezi klidem a aktivitou, prací a volným časem. Smysl pro tyto rovnováhy je nutné v dětech obnovovat. Tím se spojí talent s prací a schopností formovat řád světa.
Jedním s pilířů, které pomohou naplňovat cíle předškolního vzdělávání, je kvalitní předškolní pedagog. Jeho vzdělání a další celoživotní vzdělávání je v jeho kompetenci, ale k péči o něj mohou jistě přispět ředitelé mateřských škol i profesní organizace z oblasti předškolní výchovy, které mají ostatně další vzdělávání pedagogických pracovníků ve svém úhlu zájmů.
Společnost pro předškolní vzdělávání a výchovu se na poli dalšího vzdělávání učitelek mateřských škol (a nejen jich) vydala cestou spolupráce s akademickou obcí. Při přípravě vzdělávací nabídky jsou pro ni podstatná čtyři kritéria: kvalita, aktuálnost, efektivita a dostupnost.
Kvalita
Průběžné vzdělávání pedagogických pracovníků, které je podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, v platném znění, povinné, je nutné zaštítit renomovanou osobností, která v oblasti předškolní pedagogiky dlouhodobě vědecky působí a výsledky své práce i publikuje. Mezi takové odborníky lze jistě řadit vysokoškolské pedagogy, kteří se ve své profesi zabývají pedagogikou, psychologií a didaktikami jednotlivých vědních oborů.
Aktuálnost
Aktuální vzdělávací nabídka v rámci DVPP je skryta ve vědeckých a metodologických poznatcích, nových výukových metodách směřujících k současným tématům a jejich prezentaci z teoretického i praktického hlediska. Aktuálnost témat je zjišťována jednak z hospitační činnosti, jednak z požadavků učitelek a také průzkumným šetřením u dětí. Co je ve školce nejvíce baví? Co rády dělají? Na základě těchto informací je připravována aktuální vzdělávací nabídka pro předškolní pedagogy.
Efektivita
Efektivitu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků spatřuje SPV v tom, že je poskytováno co největšímu počtu pedagogů v jednom čase a na jednom místě. Takový způsob organizace vzdělávání vede také k možnostem diskusí o poznatcích a nově nabytých vědomostech. Tohoto úkolu se SPV zhostila prostřednictvím obráceného způsobu organizace DVPP. Přednášející přijíždí do mateřské školy za učiteli, místo aby jednotliví pedagogové navštěvovali samostatné přednášky.
Dostupnost
Pojem dostupnosti znamená zpřístupnit další vzdělávání pedagogických pracovníků z organizačního i finančního hlediska co nejširšímu počtu zájemců. Organizačním hlediskem se rozumí dopravní dostupnost. V běžném pracovním dni mateřské školy se dají organizačně zvládnout dvě přednášky nebo dva semináře za den, tak, že se v nich mohou vystřídat všichni pedagogové bez toho, že by za ně musel někdo suplovat.
Finanční hledisko není asi potřeba blíže vysvětlovat. Jedná se o finanční prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu na ostatní neinvestiční náklady. Slabinou této kapitoly je, že vzhledem k tomu, že se z ní, mimo jiné, hradí náhrady za pracovní neschopnost a povinné pojištění, na DVPP mnoho nezbývá. Náklady na jednoho pedagoga při vzdělávání přímo na pracovišti jsou třetinové oproti nákladům ve vzdělávacích centrech. Navíc odpadá cestovné.
Co předurčuje kvalitu předškolního vzdělávání v mateřské škole?
Podle mého názoru kvalita vzdělávání v mateřských školách spočívá ve vzdělaných a kultivovaných učitelích.
Jak ji sledovat?
Vzdělání a odbornou kvalifikaci požadovat na uchazečích o místo učitelky v mateřské škole. Stávající pedagogický sbor motivovat k dalšímu vzdělávání a ke zvyšování kvalifikace jednak vlastním příkladem, jednak nabídkou zajímavých a pro učitele i školu potřebných kurzů a školení. Plně je hradit z prostředků školy. Zajímat se o výstupy a dát prostor k jejich zprostředkování ostatním kolegům. Zajistit společné vzdělávání pro více členů pedagogického sboru tak, aby bylo možné o nabytých informacích diskutovat a společně je uvádět do praxe. V každodenní pedagogické práci sledovat a hodnotit nově použité metody a způsoby práce.
Jak ji měřit?
Sebehodnocením každého pedagoga. Vzájemným hodnocením kolegů ve třídě. Vlastním hodnocením školy.
Jak o ni pečovat?
Společným vytvářením kultivovaného prostředí mateřské školy, do kterého přináší každý jeho člen své vlastní názory, náměty a hodnoty, kterými ho ozvláštňuje, ale zároveň se umí přizpůsobit jeho geniu loci.

Související dokumenty