MZDR 14600/2021-11/MIN/KAN
MIMOŘÁDNÉ OPATŘENÍ
Změna: MZDR 14600/2021-12/MIN/KAN, MZDR 21735/2021-1/MIN/KAN
Praha 19. května 2021
Ministerstvo zdravotnictví jako správní úřad příslušný podle § 80 odst. 1 písm.
g) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 258/2000 Sb.“) a § 2 odst.
1 zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19
a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen „zákon č. 94/2021 Sb.“),
nařizuje
postupem podle § 69 odst. 1 písm. b) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. a podle § 2
odst. 2 písm. f) zákona č. 94/2021 Sb. k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí
vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobeného novým koronavirem SARS-CoV-2 toto
mimořádné opatření:I.
S účinností ode dne 24. května 2021 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného
opatření se omezuje provoz škol a školských zařízení tak, že se omezuje:
1) provoz vysokých škol podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách
a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších
předpisů, včetně zahraničních vysokých škol a jejich poboček působících na území
České republiky (dále jen „vysoké školy“), a to tak, že:
a) účast na kurzech celoživotního vzdělávání je možná za podmínek stanovených jiným
mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě,
b) při vzdělávání, s výjimkou klinické a praktické výuky a praxe, a zkouškách studentů
musí být mezi jednotlivými osobami rozestup minimálně 1,5 metru,
2) provoz středních a vyšších odborných škol a konzervatoří podle zákona
č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
(školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a to tak, že
a) závěrečné zkoušky, maturitní zkoušky, absolutoria a mezinárodně uznávané zkoušky
se konají za účasti nejvýše 50 osob v místnosti a
b) zkoušky na vyšších odborných školách se konají za účasti nejvýše 50 osob v místnosti,
3) provoz základních uměleckých škol, jazykových škol s právem státní jazykové
zkoušky podle školského zákona a vzdělávacích institucí poskytujících jednoleté kurzy
cizích jazyků s denní výukou podle zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře,
ve znění pozdějších předpisů, a to tak, že
a) se zakazuje osobní přítomnost žáků na základním uměleckém vzdělávání v základní
umělecké škole, kteří nesplňují podmínky stanovené v bodě 10, s výjimkou konzultace
nebo výuky pro nejvýše 10 žáků,
b) osobní přítomnost účastníků na kurzech cizích jazyků s denní výukou ve vzdělávacích
institucích a na jazykovém vzdělávání v jazykové škole s právem státní jazykové zkoušky
je možná za podmínek stanovených jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a
zkoušky v prezenční formě, s výjimkou individuální konzultace nebo individuální prezenční
výuky (jeden účastník a jeden pedagogický pracovník), na které se podmínky stanovené
jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě nevztahují,
4) provoz středisek volného času, a to tak, že se zakazuje osobní přítomnost
dětí, žáků a studentů a jiných účastníků na tomto zájmovém vzdělávání, s výjimkou:
a) konzultace nebo vzdělávání konané ve vnitřních nebo vnějších prostorech nejvýše
v počtu 10 osob v jedné skupině,
b) konzultace nebo vzdělávání konané v počtu větším než 10 osob, nejvýše však 50
osob ve skupině ve vnitřních prostorech nebo 100 osob ve skupině ve vnějších prostorech
při splnění podmínky podle bodu 10 a za podmínky, že nejsou využívány jiné vnitřní
prostory (šatny, sprchy apod.), než v nichž je poskytována konzultace nebo vzdělávání,
a osoby po celou dobu používají ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa), kterým
je respirátor nebo obdobný prostředek (vždy bez výdechového ventilu) naplňující minimálně
všechny technické podmínky a požadavky (pro výrobek), včetně filtrační účinnosti
alespoň 94 % dle příslušných norem, s výjimkami pro tento typ prostředku stanovenými
mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví, které upravuje povinnost užití ochranného
prostředku dýchacích cest,
5) školu v přírodě a školní výlety tak, že je zakazuje,
6) provoz škol a školských zařízení podle školského zákona a provoz vysokých
škol tak, že součástí vzdělávání není zpěv, s výjimkou oborů základního uměleckého
vzdělávání, středního a vyššího odborného vzdělávání a studijních programů vysokých
škol, ve kterých je zpěv stěžejní součástí rámcového nebo akreditovaného vzdělávacího
nebo studijního programu, a to za osobní přítomnosti nejvýše 6 žáků nebo studentů
v místnosti, umožňují-li jiná omezení přítomnost takového počtu žáků nebo studentů,
a s výjimkou mateřských škol,
7) provoz škol a školských zařízení podle školského zákona a provoz vysokých
škol, a to tak, že zakazuje sportovní činnosti jako součást vzdělávání, s výjimkou:
a) mateřských škol,
b) oborů středního a vyššího odborného vzdělávání a studijních programů vysokých
škol, ve kterých je sportovní činnost stěžejní součástí rámcového nebo akreditovaného
vzdělávacího či studijního programu a
c) sportovní činnosti konané ve vnějších prostorech, umožňují-li jiná omezení osobní
přítomnost na vzdělávání,
d) sportovní činnosti konané ve vnitřních prostorech za podmínky, že na 1 osobu připadá
alespoň 15 m
2
vnitřní plochy sportoviště, a přítomno může být nejvýše 12 osob ve
skupině a nejvýše 30 osob celkem na vnitřní ploše sportoviště; přítomnost dětí, žáků,
studentů a jiných účastníků se zakazuje s výjimkou šaten v jiných vnitřních prostorech
jako jsou např. sprchy,8) provoz mateřských, základních a středních škol, konzervatoří, vyšších odborných
škol a školských zařízení tak, že vstup třetích osob (mimo dětí, žáků, studentů nebo
účastníků a zaměstnanců) do prostor školy nebo školského zařízení je možný jen v
nezbytně nutných případech, s tím, že se omezí kontakt třetích osob s osobami v prostorách
školy nebo školského zařízení,
9) konání
a) přijímacích zkoušek na vysoké školy tak, že je mezi jednotlivými osobami rozestup
minimálně 1,5 metru,
b) přijímacích zkoušek na vyšší odborné školy, střední školy a konzervatoře tak,
že se mohou konat pouze za účasti nejvýše 50 osob v místnosti a
c) nostrifikačních zkoušek podle školského zákona tak, že se mohou konat pouze za
účasti nejvýše 10 osob v místnosti; podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením
pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě se neuplatní pro účast na nostrifikačních
zkouškách podle školského zákona,
10. stanovením následující podmínky pro účast na vzdělávání, je-li to vyžadováno
tímto mimořádným opatřením: účastník nebo žák, s výjimkou dítěte do 6 let věku,
a) prokáže, že
i) absolvoval nejdéle před 7 dny RT-PCR vyšetření na přítomnost viru
SARS-CoV-2 s negativním výsledkem, nebo
ii) absolvoval nejdéle před 72 hodinami POC
test na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2 s negativním výsledkem, nebo
iii) byl
očkován proti onemocnění COVID-19 a
a. od aplikace první dávky očkovací látky v případě
dvoudávkového schématu podle souhrnu údajů o léčivém přípravku (dále jen „SPC“) uplynulo
nejméně 22 dní, ale ne více než 90 dní, pokud nebyla aplikována druhá dávka,
b. od aplikace první dávky očkovací látky v případě dvoudávkového schématu podle
SPC uplynulo nejméně 22 dní, ale ne více než 9 měsíců, pokud byla aplikována druhá
dávka, nebo
c. od aplikace dávky očkovací látky v případě jednodávkového schématu podle SPC uplynulo
nejméně 14 dní, ale ne více než 9 měsíců, nebo
iv) prodělal laboratorně potvrzené
onemocnění COVID-19, uplynula u něj doba izolace podle platného mimořádného opatření
Ministerstva zdravotnictví a od prvního pozitivního POC antigenního testu na přítomnost
antigenu viru SARS CoV-2 nebo RT-PCR testu na přítomnost viru SARS-CoV-2 neuplynulo
více než 180 dní, nebo
b) doloží čestné prohlášení, resp. čestné prohlášení svého zákonného zástupce, že
ve škole nebo školském zařízení absolvoval nejdéle před 72 hodinami test na stanovení
přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen pro sebetestování nebo povolený
Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou osobou, s negativním výsledkem, nebo
c) podstoupí preventivní antigenní test na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2,
který je určen pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití
laickou osobou, s negativním výsledkem, nebo
d) prokáže potvrzením od zaměstnavatele, že absolvoval nejdéle před 72 hodinami test
na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen pro sebetestování
nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou osobou, s negativním
výsledkem;
účastníkovi nebo žákovi, který nesplní tyto podmínky, neumožní škola nebo školské
zařízení účast na vzdělávání.
II.
S účinností ode dne 24. května 2021 od 00:00 hod. se ruší mimořádné opatření
Ministerstva zdravotnictví ze dne 14. května 2021, č.j. MZDR 14600/2021-10/MIN/KAN.
III.
Toto mimořádné opatření nabývá platnosti dnem jeho vydání.
Odůvodnění:
V návaznosti na aktuální epidemiologickou situaci charakterizovanou postupným
poklesem incidence onemocnění COVID-19 lze s účinností od 24. 5. 2021 přistoupit
k další fázi postupného obnovování prezenční výuky ve školách a školských zařízeních.
Vzhledem k tomu, že současný stav a vývoj epidemiologické situace je nadále hodnocen
jako „křehce“ stabilizovaný, a to z důvodu trvajících vyšších počtů případů a trvajících
meziregionálních rozdílů, je nutné postupovat při obnovování prezenční výuky ve školách
a školských zařízeních postupně s prioritou těch oblastí, pro které je návrat k prezenční
výuce nejdůležitější.
Dostupná data potvrzují, že šíření onemocnění COVID-19 ve školách není zanedbatelné.
Vyšší míra rizika potenciálního přenosu onemocnění ve školách a školských zařízeních,
vychází z toho, že ve školách a školských zařízeních dochází k intenzivním a dlouhodobějším
kontaktům mezi jednotlivými dětmi/žáky/studenty a pedagogickými pracovníky a míra
rizika přenosu je tak zde objektivně vyšší než na jiných místech, což dokladují i
statistky výskytu ohnisek onemocnění dle typu zařízení, kde školy a školská zařízení
včetně mateřských škol patří mezi nejčastější ohniska nákazy.
Následující shrnutí uvádí hlavní výsledky hodnocení rizika šíření nákazy virem
SARS-CoV-2 ve školách a školských zařízeních a jeho závislosti na věku.
Podle dat z ČR (ÚZIS)1:
- Ve školách je dle výsledků epidemiologických šetření
krajských hygienických stanic evidován dlouhodobě významný počet ohnisek nákazy COVID-19,
s přihlédnutím k absolutním počtům onemocnění je školní kolektiv nejčastějším ohniskem
dané nákazy.
- Z hlediska velikosti jde o ohniska spíše malá, ve kterých je průměrně
evidováno 5,1 pozitivních případů na jedno zařízení. Důvodem může být včasné podchycení
nákazy a dobrá sledovatelnost šíření v definovaných školských kolektivech.
- Incidence
při otevření škol prudce stoupá mj. v závislosti na věku nemocných osob.
Podle dat z ČR a zahraničí z analytické zprávy Think Tanku UK Vzdělávání 212:
-
od konce léta a během podzimu v ČR, ale i mnoha jiných zemích, stoupá incidence nemoci
COVID-19 ve všech věkových skupinách, včetně dětí a mládeže;
- u žáků středních škol
je incidence obecně vyšší než u žáků základních škol (ZŠ);
- u žáků 2. stupně ZŠ je
incidence obecně nižší než u dospělých;
- ihned po začátku školního roku se v ČR prudce
zvyšuje incidence u žáků 2. stupně ZŠ a u žáků středních škol; související data však
neumožňují jednoznačně deklarovat, zda k nákazám došlo ve školách, nebo mimo ně,
ani do jaké míry přispěly tyto věkové skupiny k následnému nárůstu epidemie během
října
Komprehenzivní analýza šíření onemocnění COVID-19 ve školách v USA3 ukazuje,
že nákaza se více šíří v domácnostech, kde děti prezenčně navštěvují školu, a to
i v závislosti na věku/navštěvované třídě (čím starší dítě, tím vyšší riziko). Zároveň
tato studie předkládá i porovnání podmínek a předpokladů k minimalizaci až úplnému
vymizení tohoto rizika, a to i pro ročníky odpovídající žákům českých středních škol.
Významným faktorem omezení rizika je prezenční výuka jen v částečném režimu a dále
zavedení režimových opatření (čím více opatření, tím nižší riziko).
Studie dopadů plošných opatření z jarní vlny epidemického výskytu nákazy virem
SARS-CoV-2 v roce 2020 uvádějí různé dopady uzavření škol, jeden z největších dopadů
určuje Haug et al.4, podle kterých uzavření škol v USA mohlo snížit incidenci a mortalitu
až o 60 %.
Podle agentního modelu základní školy, založeného na reálném grafu sociálních
vazeb a kontaktů žáků a učitelů na jedné větší ZŠ, vyvinutého BISOP ve spolupráci
s MŠMT5:
Na prvním stupni ZŠ se nemoc COVID-19 šíří významně méně než na 2. stupni ZŠ.
Ačkoli na 1. stupeň chodí o čtvrtinu více dětí (o jednu třídu), podílí se 1. stupeň
ZŠ jen na zhruba 42 % infekcí ve škole. Potvrzuje se tím intuice, že menší děti mají
méně intenzivních sociálních kontaktů a zároveň téměř nemění kolektiv ani učitele
v průběhu výuky.
Dle agentního modelu vyvinutého spolu s BISOP6 by týdenní alternace celých tříd
na ZŠ měly snížit šíření COVID-19 ve škole až o 80 % proti běžnému stavu i bez dalších
režimových opatření, s nimiž by měl být efekt ještě větší.
Významné snížení rizika při týdenní alternaci skupin jejich rotací potvrzují
i další studie založené na modelováním školního provozu. Dle modelu z USA7 týdenní
rotace prezenční a distanční výuky celých tříd snižuje zásadně riziko, že se škola
stane místem nákazy žáků a učitelů a tím rizikem vzniku ohniska onemocnění.
Týdenní rotace celých tříd se tak ukazují jako klíčové a efektivní opatření s
rozhodujícím efektem na šíření nemoci COVID-19, které zároveň nezasahuje drastickým
způsobem do provozu školy v porovnání s dalšími alternativami jako je půlení tříd,
využívané například na podzim 2020 v Izraeli. Výhodou opatření je zároveň nízká citlivost
na úroveň individuálního dodržování opatření.
Vedle výuky jen v částečném režimu za využití rotace je nezbytné doplnění tohoto
opatření o další režimová opatření. Již zmíněná komprehenzivní americká studie zkoumající
dopad šíření nemoci COVID-19 ve školách v USA8 uvádí, že při zavedení 7 a více běžných
režimových opatření je riziko zvýšeného přenosu ze škol marginální. Mezi nejúčinnějšími
režimovými opatřeními je uváděno omezení extrakurikurálních aktivit, denní screening
symptomů, ochrana dýchacích cest učitelů i žáků, dostatečné větrání nebo přesunutí
části výuky ven.
Podle agentního modelu školy vyvinutého spolu s BISOP dochází na ZŠ k nejvyššímu
přenosu infekce (47 %) mezi dětmi ze stejné třídy: klíčová jsou proto především režimová
opatření ve třídě a o přestávce. Relativně méně významné je šíření infekce mezi dětmi
z různých tříd.
Jiné mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví maximálně rozšířilo povinnost
ochrany dýchacích cest prostřednictvím respirátorů třídy FFP2, příp. zdravotnických
obličejových masek a jiné mimořádné opatření zakotvilo pravidla pro testování zaměstnanců
škol a školských zařízení a dětí, žáků a studentů na přítomnosti viru SARS-CoV-2.
Přestože aktuální epidemiologická situace vykazuje zlepšení, které umožňuje další
rozšíření prezenčního vzdělávání ve školách a školských zařízeních, existují ve školství
segmenty, ve kterých je nezbytné prezenční vzdělávání nadále omezit, a to s ohledem
na nutnost zachování principu postupného obnovování prezenční výuky. Pravidelné vyhodnocování
dopadů rozvolňování umožňuje zabránit vzniku nových ohnisek nákazy a nebo zajistí
jejich včasné podchycení tak, aby nedošlo k nekontrolovanému šíření infekčního onemocnění
v daném kolektivu a následně v celé populaci a současně se tak zabránilo zhoršení
epidemiologické situace.
K bodu I./1 - omezení vysokých škol
Výjimka podle písm. a) umožňuje konání kurzů celoživotního vzdělávání za stejných
podmínek, jako se konají vzdělávací akce podle jiného mimořádného opatření. Vzhledem
k tomu, že kurzy celoživotního vzdělávání mají obdobný charakter jako obecně vzdělávací
akce, narovnávají se podmínky konání kurzů celoživotního vzdělávání s jinými podobnými
akcemi.
Výjimka podle písm. b) se vztahuje na konání zkoušek na vysoké škole bez omezení
počtu, avšak s podmínkou, že mezi jednotlivými osobami musí být rozestup minimálně
1,5 metru. Na vysoké škole není možné některé zkoušky konat pouze distanční formou,
z toho důvodu je umožněno konat zkoušky formou prezenční, aby nebyl ohrožen průchod
studiem. Zároveň je stanoven minimální rozestup mezi osobami na jednotlivé zkoušce,
čímž se nad rámec opatření jako je testování a ochrana dýchacích cest omezuje riziko
přenosu koronaviru.
K bodu I./2 - omezení provozu středních a vyšších odborných škol a konzervatoří
Výjimky pod písm. a) a b) jsou stanoveny pro vybrané zkoušky. Distanční konání
těchto zkoušek může být v mnoha případech problematické, ne-li neuskutečnitelné.
Uvedené platí zejména pro závěrečné a maturitní zkoušky nebo absolutoria.
K bodu I./3 - omezení základního uměleckého a jazykového vzdělávání
Výjimka podle písm. a) umožňuje konat prezenční výuku na základních uměleckých
školách v plném rozsahu. V případě, že bude výuka probíhat ve skupině maximálně 10
žáků, není nezbytné, aby tito žáci splnili podmínky podrobení se testování nebo dokládání
jiné obdobné skutečnosti. Zlepšující se epidemiologická situace umožňuje v menších
skupinkách účastníků uskutečňovat prezenčně výuku či konzultaci bez podmínky povinného
testování. V případě, že bude skupina přesahovat 10 žáků, je pro bezpečné uvolňování
opatření nezbytné, aby žák splnil podmínky stanovené tímto mimořádným opatřením,
tj. doložil, že má aktuálně negativní výsledek testu na přítomnost viru SARS-CoV-2
nebo jeho antigenu.
Výjimka podle písm. b) umožňuje konat vzdělávání na jazykové škole s právem státní
jazykové zkoušky a na kurzech cizích jazyků s denní výukou ve vzdělávacích institucích
za podmínek, které stanovuje mimořádné opatření týkající se obecně vzdělávacích akcí
a zkoušek. Pravidla se staví naroveň obecným pravidlům pro konání vzdělávacích akcí
či zkoušek. V rámci prevence přenosu viru je také uplatňováno přísnější pravidlo
pro nošení ochrany dýchacích cest.
Daná pravidla se nepoužijí v případě individuálních konzultací nebo individuální
prezenční výuku, kde je riziko většího přenosu viru minimální.
K bodu I./4 - omezení provozu středisek volného času
Výjimka podle písm. a) umožňuje prezenční výuku nebo konzultaci ve skupinách
po maximálně 10 osobách jak ve vnějších, tak ve vnitřních prostorech. Zlepšující
se epidemiologická situace umožňuje v menších skupinkách účastníků uskutečňovat prezenčně
výuku či konzultaci bez podmínky povinného testování.
Výjimka podle písm. b) umožňuje konat výuku či konzultaci ve vnitřních prostorech
ve větší skupině nad 10 osob do maximální kapacity 50 osob ve skupině, ve vnějších
prostorech pak do 100 osob. Vzhledem k tomu, že epidemiologická situace se zlepšuje,
je vhodné v omezeném počtu, za dodržení dalších opatření, umožnit výuku či konzultaci
ve středisku výchovné péče. Vzhledem k tomu, že účastníci nepodléhají povinnému testování
na přítomnost viru SARS-CoV-2 nebo jeho antigenu, je nezbytné, aby účastník splnil
podmínky stanovené tímto mimořádným opatřením, tj. doložil, že má aktuálně negativní
výsledek takového testu. Jedná se o legitimní požadavek, jehož účelem je snížení
rizika přenosu koronaviru. V rámci prevence přenosu viru je také uplatňováno přísnější
pravidlo pro nošení ochrany dýchacích cest.
K bodu I./5 - omezení škol v přírodě a školních výletů
I přesto, že se současná epidemiologická situace zlepšuje, není prozatím možné
konat školy v přírodě či školní výlety, jelikož se jedná o situace, kdy dochází k
intenzivnímu a dlouhodobému úzkému kontaktu osob.
K bodu I./6 - omezení zpěvu jako součásti vzdělávání
Výjimka je stanovena z toho důvodu, že pro tyto žáky a studenty je zpěv hlavní
vzdělávací aktivitou a jeho zákaz by pro ně znamenal znemožnění vzdělávání. Pokud
by tato výjimka nebyla stanovena, bylo by tím omezeno vzdělávání těchto žáků a studentů
pouze na vedlejší nebo dobrovolné předměty. Vzhledem k tomu, že v mateřských školách
probíhá již provoz bez dalších omezení (děti v mateřské škole nemají povinnost nosit
roušky nebo podrobovat se testování), je možné vzhledem ke zlepšující se epidemiologické
situaci umožnit zpěv jako součást vzdělávání.
K bodu I./7 - omezení sportovní činnosti jako součásti vzdělávání
Výjimka podle písm. a) je stanovena z toho důvodu, že pohyb dětí v mateřských
školách je integrální součástí mnoha aktivit a vzdělávání by jeho absencí velmi trpělo.
Výjimka podle písm. b) se stanoví z toho důvodu, že pro tyto žáky a studenty
je sportovní činnost hlavní vzdělávací aktivitou a její zákaz by pro ně znamenal
znemožnění vzdělávání. Pokud by tato výjimka nebyla stanovena, bylo by tím omezeno
vzdělávání těchto žáků a studentů pouze na vedlejší nebo dobrovolné předměty.
Výjimka podle písm. c) povoluje sportovní činnost jako součást vzdělávání ve
venkovních sportovištích.
Výjimka podle písm. d) povoluje sportovní činnost jako součást vzdělávání ve
vnitřních sportovištích za pevně stanovených podmínek, které mají za cíl omezit riziko
přenosu nákazy.
Sledované parametry ukazují na celkovou stabilizaci a aktuální pozitivní vývoj
epidemiologické situace a z tohoto důvodu lze umožnit sportovní činnost jak ve venkovních
sportovištích, tak ve vnitřních sportovištích, ve kterých se nastavují pravidla,
při jejichž dodržení je možné sportovat ve vnitřních prostorech.
K bodu I./8 - zákaz vstupu třetích osob do škol
V zájmu prevence šíření nákazy od třetích osob se stanoví, že vstup těchto osob
je možný pouze v nezbytně nutných případech s tím, že se omezí jejich kontakt s žáky,
studenty a pracovníky školy v prostorách školy. Nezbytně nutným případem je například
plnění smluvních závazků školy nebo vstup zákonných zástupců jako doprovodu například
při dopomoci při samotestování atd. Ve všech případech je však nutno dbát na omezení
kontaktů třetích osob s osobami v prostorách školy (typicky s žáky a pracovníky školy).
K bodu I./9 - výjimky z omezení konání některých zkoušek
Výjimka podle písm. a) umožňuje konat přijímací zkoušky na vysoké školy bez omezení
počtu účastníků na skupinu, avšak za splnění podmínky minimálního rozestupu.
Přijímací zkoušky na vysoké školy bývají obecně konány za většího počtu účastníků,
vzhledem ke zlepšující se epidemiologické situaci je nyní možné umožnit, aby se přijímací
zkoušky konaly za účasti více účastníků.
Výjimka podle písm. b) umožňuje konání přijímacích zkoušek za předpokladu, že
se jej bude (v jeden okamžik v jedné místnosti) účastnit nejvýše 50 osob. Přijímací
zkoušky v mnoha případech není možné konat pouze na základě posouzení písemných podkladů,
a je tedy nutné konat prezenční testy nebo posouzení nadání uchazečů, které není
možné konat distančně. Z důvodu omezení rizika přenosu koronaviru se tak omezuje
maximální počet osob, které se mohou současně účastnit přijímacího řízení, a to samozřejmě
při dodržení všech hygienických opatření.
Výjimka podle písm. c) umožňuje konání nostrifikačních zkoušek za účasti nejvýše
10 osob v místnosti. Nostrifikační zkoušky nelze konat distančním způsobem nebo jen
s velkými obtížemi, z toho důvodu je jim udělena výjimka.
K bodu I./10 - podmínky pro účast na vzdělávání
Vzhledem k tomu, že žáci základních uměleckých škol a účastníci středisek výchovné
péče nejsou povinni podrobit se testování dle obecného mimořádného opatření k testování
dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, je nezbytné stanovit pro
účast na vzdělávání podobná pravidla, jako v jiných školách a školských zařízeních
za účelem ochrany všech osob a minimalizace rizika přenosu nákazy.
Zohledňuje se také skutečnost, že spousta žáků a účastníků se již testuje v rámci
povinného testování ve školách a školských zařízeních. Je tedy možné čestným prohlášením
doložit, že žák nebo účastník podléhá povinnosti testovat se a jeho poslední test
ve škole či školském zařízení není starší 72 hodin. Ke splnění podmínky též postačí
negativní výsledek antigenního testu, který si provedl žák nebo účastník (nebo mu
jej provedla jiná laická osoba, například rodič) na místě před zahájením vzdělávání.
Zbylé podmínky jsou standardními požadavky vyplývajícími z jiných opatření.
K bodu II
Vzhledem k tomu, že se nahrazují pravidla pro přítomnost dětí, žáků a studentů
ve školách a školských zařízeních z důvodu přehlednosti novým mimořádným opatřením
Ministerstva zdravotnictví, je třeba stávající zrušit.
prof. MUDr. Petr Arenberger, DrSc., MBA, v. r.
ministr zdravotnictví
1 Viz prezentace ÚZIS dostupná zde: https://docs.google.com/presentation/d/1rEaXGTexjmKZu2MUJGc6thr0RtZaWBJi/present?ueb=true#slide=id.p29.
2 Viz prezentace: https://tarantula.ruk.cuni.cz/AKTUALITY-11899-version1-rizikovost_skolniho_prostredi_pro_sireni_COVIDu_19.pdf.
3 Lessler J, et al. Household COVID-19 risk and in-person schooling https://doi.org/10.1101/2021.02.27.21252597
4 Viz https://www.nature.com/articles/s41562-020-01009-0.
5 BISOP: https://www.bisop.eu/vyzkumna-zpravabisop-vytvoril-model-sireni-COVIDu-19-na-zakladnich-skolach/.
6 BISOP: https://www.bisop.eu/vyzkumna-zpravabisop-vytvoril-model-sireni-COVIDu-19-na-zakladnich-skolach/.
7 (Figure 4) McGee R.S et al. Model-driven mitigation measures for reopening
schools during the COVID-19 pandemic. https://doi.org/10.1101/2021.01.22.21250282
8 Lessler J, et al. Household COVID-19 risk and in-person schooling https://doi.org/10.1101/2021.02.27.21252597.