Na cestě k dobrým školským radám - nejen pro rodiče

Vydáno:
Na cestě k dobrým školským radám - nejen pro rodiče
Mgr.
Petr
Chaluš,
fórum rodičů
Legislativa pro porozumění školským radám nestačí
Již více než pět let jsem aktivním členem školské rady a práce v ní mě velmi těší. Tématem školských rad se zabývám i odborně v průběhu svého dalšího studia v rámci organizace Fórum Rodičů. Spolupracuji s Magistrátem hl. m. Prahy, připravuji metodiku a vzdělávání pro členy školských rad. Zajímám se i výzkumně o zkušenosti členů školských rad a o dostupné zdroje a výzkumy v zahraničí.
V České republice příliš nediskutujeme o tom, k čemu všemu školská rada je a jak by mohla plně a konstruktivně využívat svůj potenciál. Nemáme k dispozici příliš mnoho odborných zdrojů v českém jazyce ani výsledky z českých výzkumů. I proto u nás chybí širší interpretace významu školské rady. Často jsou členové školských rad odkázáni na strohou definici v zákoně, kterou mnohdy ani neznají do detailu, ačkoli jde o velmi krátké vymezení. A pokud ho znají, může být pro ně těžké domyslet všechny souvislosti takového vymezení. Jakákoli snaha o širší interpretaci legislativy nutně narazí na různé pochopení, podle úhlu pohledu, jak se na rady díváme. Cestou k takové interpretaci není podle mne v našem národním kontextu uměle vytvořená instrukce shora nějakou autoritou, kterou má pak terén tendenci pouze formálně naplňovat. Cestou je spíše trpělivě rozšiřovat odborné zázemí a iniciovat dialog o rozvoji školských rad zdola, dialog členů rad, ředitelů a zřizovatelů na lokální úrovni.
V legislativě, která se týká školských rad, je důležité téměř každé slovo a je dobré o každém slově popřemýšlet a znát jeho souvislosti a dopady na praxi. Jako příklad, jak jsou slova podstatná, mohu uvést, že legislativa zmiňuj