Program certifikace středních škol v oblasti výuky cizích jazyků

Vydáno:

Lepší jazykové kompetence znamenají lepší možnosti komunikace, vzdělávání a uplatnění na trhu práce. Setkávání lidí z celého světa je dnes každodenní realitou. Mnoho škol a učitelů věnuje velké úsilí, aby naplnili nadřazený cíl současné cizojazyčné výuky, kterým je rozvoj komunikativní kompetence žáků. Komunikace ředitelů škol a učitelů s rodiči by ideálně měla vést k tomu, že rodič ví, zda pro své dítě zvolil tu správnou školu. Zájem rodičů o úroveň výuky cizích jazyků ve školách roste. Jen zájem však nestačí, rodiče potřebují srovnatelné informace o více školách dle srozumitelných kritérií.

Program certifikace středních škol v oblasti výuky cizích jazyků
RNDr.
Jitka
Kunčarová,
jednatelka OPEN AGENCY, s. r. o.
1. Rodina a jazyková příprava dětí
Do úvodu příspěvku jsem vybrala myšlenky a názory pana Milana Kubra, který působil jako docent Vysoké školy ekonomické v Praze a ředitel Programu vzdělávání manažerů a rozvoje podnikání v Mezinárodní organizaci práce v Ženevě. Byl též expertem Světové banky, Evropské unie a OSN.
Pro určitou rodinu je přirozeně nejdůležitější perspektiva rodičů a jejich dětí - jaká jsme rodina, jak mezi sebou komunikujeme a jak můžeme kvalitu této komunikace zvýšit. A hlavně, co chceme a co můžeme udělat pro to, aby naše děti byly dobře připraveny na svou životní dráhu, aby se jim přiměřené jazykové znalosti staly výhodou v budoucím povolání a obohacovaly celý jejich život.
Rodiny mají nestejné potřeby a možnosti a mohou si stanovovat různé cíle. Neinformovanost a omezené finanční i jiné možnosti vedou však příliš mnoho rodičů k otázkám: K čemu by mé děti potřebovaly znalost dvou cizích jazyků? Má smysl je zatěžovat příliš brzy? Takové uvažování je zrádné a nebezpečné už proto, že nevíme, co budoucnost přinese. Nevíme, jak se naše vlastní děti budou dále vyvíjet, do jakých situací se budou dostávat, jaké příležitosti se jim v životě naskytnou a o co přijdou nebo nepřijdou, protože jedním z faktorů jejich volby bude znalost jazyků. Říkat dnes „Nepřetěžujme děti, nebudou to možná potřebovat!“ není nic jiného než krátkozrakost.
2. Stát a jazyková příprava dětí
Aby byly ve školách podporovány děti z rodin, ve kterých je rodiče z jakéhokoli důvodu nevedou k tomu, aby získaly znalosti cizích jazyků, musí stát plnit svou úlohu a formulovat národní vzdělávací politiku v oblasti cizojazyčného vzdělávání. Bez účinné podpory a pomoci státu se skutečné a funkční, nikoli pouze „statistické“ vícejazyčnosti nedosáhne. Školy nemohou bez systémové podpory vzdělávání učitelů v cizích jazycích dosáhnout lepších výsledků svých žáků. Také nezapomínejme na to, že jen málo dětí a rodin má ideální podmínky pro učení se jazykům od raného dětství a za vlastní prostředky. Školy jsou a musejí zůstat místem, kde se cizojazyčná výuka odehrává.
Skutečnost je smutná, MŠMT koncepci cizojazyčné výuky nemá, školy a učitelé jsou podporováni pouze nahodile. Česká školní inspekce se systematicky nevěnuje hodnocení škol v oblasti kvality cizojazyčné výuky. MŠMT pouze slibuje, že bude důsledně analyzovat výstupy veškerých šetření v oblasti cizojazyčné výuky a zohlední fakt, že testováním žáků nesmí být celkově narušena koncepce cizojazyčného vzdělávání, to znamená, aby vzdělávání nebylo zaměřeno pouze na úspěšné složení testů a zkoušek. V České republice neprobíhá systematické hodnocení kvality cizojazyčné výuky včetně ověřování výsledků jazykového vzdělávání poskytovaného veřejnými a soukromými školami, což vede část rodičů k nejistotě a obavám. Proto rodiče platí svým dětem jazykové kroužky a kurzy místo toho, aby požadovali změny ve školách. Rodičům se nedivím, protože ze své zkušenosti vím, že komunikace s MŠMT a některými školami nepřináší konkrétní výsledky a konstruktivní řešení. Je tedy zbytečná?
3. Čeho chceme dosáhnout certifikací středních škol v oblasti cizojazyčné výuky
Věřím, že komunikace rodičů se školami zbytečná není a nebude. Chceme jednoduše nastavit pravidla pro komunikaci veřejnosti se školami o kvalitě jazykové výuky. K tomu jsme připravili příručku, která je určena ředitelům, učitelům a žákům středních škol. Jednoduše a přehledně umožňuje školám prezentovat a ověřovat kvalitu cizojazyčné výuky podle devíti kritérií rozdělených do tří oblastí.
Značka kvality usiluje o zvyšování kvality výuky cizích jazyků na certifikovaných středních školách, dialog mezi námi, rodiči a školami, síťování certifikovaných škol a sdílení příkladů dobré praxe. Značka kvality cizojazyčné výuky je založená na předem stanovených oblastech kvality a zveřejněných kritériích, která nejsou v rozporu s kritérii České školní inspekce. Může úspěšně napomoci školám ke zlepšování nejen výuky cizích jazyků, ale i k jejich lepší prezentaci směrem k rodičům, zaměstnavatelům a veřejnosti, ke kontinuálnímu profesnímu rozvoji učitelů a postupnému zlepšování dosahovaných výsledků v jazykovém vzdělávání žáků školy, a to zejména tím, že:
-
poskytuje jistotu, že certifikovaná škola má garantované kvalitativní parametry,
-
potvrzuje, že učitelé a žáci školy využívají ve výuce moderní nástroje, principy a metody,
-
je dokladem, že žáci školy prokazatelně dosahují minimálně státem požadované jazykové úrovně,
-
odděluje certifikované školy od škol, u kterých nejsou udávané parametry sledovány a každoročně hodnoceny.
4. Jaké budou první kroky
Jde o program externí certifikace, který je založen na důvěře k hodnocení provedenému ředitelem střední školy. V praxi tak již při vstupu do školy uvidí veřejnost, rodiče i žáci, zda jde o školu se dvěma nebo čtyřmi hvězdičkami. Počínaje školním rokem 2015/2016 se střední školy mohou ucházet o značku kvality, kterou bude udělovat společnost OPEN AGENCY každoročně v dubnu.
Certifikace je pro školy bezplatná a bude probíhat kontinuálně v jednoletých cyklech. Podmínkou je zhodnocení devíti kritérií kvality ředitelem školy, zveřejnění dokumentu v jednotné struktuře s hodnocením na webových stránkách školy a zaslání odkazu na tento dokument na info@openagency.cz do konce dubna probíhajícího školního roku. Následně škola obdrží od OPEN AGENCY certifikát, který umístí ke vchodu do školy.
Vytváření sítě certifikovaných škol je dlouhodobým cílem, školy v síti budou postupně získávat podporu OPEN AGENCY při sdílení zkušeností, cross mentoringu a spolupráci s podniky při výuce odborných cizích jazyků. Úplný seznam certifikovaných škol označených značkou kvality v jednotlivých školních letech bude postupně k dispozici (a aktualizován) na stránkách www.openagency.cz v sekci Certifikace škol.
5. Výzva pro střední školy
Program certifikace středních škol v oblasti výuky cizích jazyků bude postupně přispívat k tomu, aby mladí lidé byli lépe připraveni na svou životní dráhu, aby se jim přiměřené jazykové znalosti staly výhodou v budoucím povolání a obohacovaly celý jejich život. Díky lepší spolupráci školy s rodiči a veřejností získají srovnatelné informace také učitelé i jejich žáci.
Pokud vás nabízené řešení zaujalo, rádi vám poskytneme další informace, poštou zašleme příručku. Následně si můžeme domluvit osobní schůzku v případě vašeho zájmu o zapojení do programu.

Související dokumenty