Konečně to řešte!

Vydáno:

Různé formy šikany jsme zažili snad každý z nás. Jednou z nejobludnějších je šikana ve škole. Ale na co už moje chápání nestačí, je šikana učitele/učitelky ze strany žáka/žáků.

Konečně to řešte!
Ing.
Marcela
Davídková Antošová,
CSc.,
ředitelka VOŠ a SŠ slaboproudé elektrotechniky, Novovysočanská 2, Praha 9
Podle statistik, každá pátá osoba, která spáchala sebevraždu, se potýkala se šikanou v zaměstnání. Je ale uvěřitelné, že okolí této osoby nic nevidělo ani neslyšelo? Snad. Ale že by několik desítek učitelů a několik stovek žáků střední školy nezaznamenalo, že se v jejich okolí děje něco špatného? Neuvěřitelné, ba spíš nemožné. Ano, mluvím o střední škole z Prahy 10.
Situace je děsivá tím, že šikanovaná učitelka nenašla zastání u vedení školy. Prý o něj nestála a šikanu se ze strachu bála oznámit, aby situace nebyla ještě horší. Děsivých situací je v předchozí větě celá řada:
1.
Kam zmizela slušnost některých žáků?
2.
Kam zmizela sounáležitost těch žáků, kteří jen přihlíželi? Je podivné, že se po oné smutné události objevilo mnoho fotografií a videí na internetu a v bulvárním deníku Blesk. Jsou dokonce takoví žáci, kteří nejen že učitelce nepomohli, ale navíc hodlají videa a fotografie zpeněžit. Hyenismus.
3.
Jak je možné, že nepomohli kolegové? Prý nevěděli. Možná, ale určitě to nebyla plošná nevědomost. Pak by to totiž svědčilo o neuvěřitelném nezájmu jeden o druhého. Co je ale vlastně horší?
4.
Jak je možné, že nezasáhlo vedení? Tohle nechám raději bez komentáře...
5.
Proč postavil stát, potažmo MŠMT, ředitele škol do tak bezmocné situace? Mám tím na mysli správní řád, který svazuje ruce každému řediteli školy v České republice. Setká-li se totiž ředitel školy se zvlášť nezvladatelným, hrubým, vulgárním a výuku narušujícím žákem, musí napřed zahájit velmi zformalizované správní řízení, pak musí zohledňovat práva žáka (na práva učitelů a zbytku žáků ve třídě se v tuto chvíli nikdo neptá!), dohlížet, aby náhodou průběh správního řízení nebyl zatížen byť jen banální chybou, atd. Znamená to, že zbavit se problémového žáka trvá minimálně 6 týdnů a v tomto období je mladý „gauner“ plný elánu, protože má dojem, že se mu vlastně nic nemůže stát.
Není už načase tento problém řešit? Neznám ředitele, kterého by správní řízení ve škole netrápilo a nekomplikovalo mu život. Prosím zodpovědné, zamyslete se nad tím a konečně to řešte!
POZNÁMKA
Autorka tlumočí stanovisko Sdružení učňovských zařízení ČR.
POZNÁMKA REDAKCE
Blíže se tomuto tématu budeme věnovat v dalším čísle „Speciálu pro střední školy“ (č. 3/2016).

Související dokumenty