Jak změnit obsah a metody výuky odborné angličtiny ve středních odborných školách

Vydáno:

Znalost angličtiny a němčiny je dnes běžným požadavkem firem. Mnoho lidí nejen ve středním věku, ale také absolventů škol se však anglicky stále nedomluví. O tom, jak tuto situaci zlepšit, diskutovali odborníci na konferenci, která proběhla 23. října 2012 ve Střední škole průmyslové a umělecké v Opavě.

Jak změnit obsah a metody výuky odborné angličtiny ve středních odborných školách
RNDr.
Jitka
Kunčarová
 
jednatelka OPEN AGENCY s.r.o.
Podle Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky z roku 2011 je ze strany zaměstnavatelů požadována především znalost cizích jazyků a schopnost práce s informačními a komunikačními technologiemi. Nároky na jazykové znalosti a dovednosti se zvyšují v souvislosti se stále větším zastoupením zahraničních firem na našem trhu a prohlubujícími se kontakty českých podniků se zahraničím.
Nejvýznamnější zaměstnavatelé na Opavsku naléhavě potřebují absolventy středních škol se znalostí nejen obecné angličtiny a němčiny, ale také odborné terminologie pro chemiky a strojaře.
Spolupráce škol s odborníky z podniků
při tvorbě výukových materiálů odborné angličtiny započala před třemi lety. V současné době je
vývoj nových výukových materiálů
pro odbornou němčinu podporován společnostmi FERRAM STROJÍRNA, s.r.o., Prestar, s.r.o. a KOMAS, spol. s r.o.
Střední odborné školy mohou
doplnit obsah výuky cizího jazyka
o odbornou terminologii podle potřeb zaměstnavatelů. V současné době nejsou v rámcových vzdělávacích programech (RVP) a v katalogu požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky z anglického jazyka, za které odpovídá Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy ČR, vymezena specifická a odborná témata. Jejich stanovení je plně v kompetenci školy.
Očekávají ředitelé škol, že učitelé cizích jazyků změní z vlastní iniciativy obsah výuky? Znají ve školách potřeby praxe? Pro učitele angličtiny, který nezná podnikové prostředí, odbornou terminologii a fakta, je složité
vést žáky ke komunikaci v profesních situacích
a pracovat s odbornými texty.
Je na ředitelích škol, aby učitelům cizích jazyků vytvářeli podmínky a postupně řídili změnu zatím nepříznivého stavu.
Školy dostatečně nevyužívají
stáže žáků a učitelů v podnicích
u nás a v zahraničí, nepřipravují žáky na to, že část jejich odborné praxe bude vedena v angličtině. Ve výukových materiálech pro angličtinu a odborný výcvik jsou jen výjimečně zařazovány
lekce odborné angličtiny
obsahující technické výrazy.
Na technicky zaměřených školách nejsou učitelé cizích jazyků, kteří mají odborné znalosti v oborech, jež jsou ve školách vyučovány. Proto je velmi důležitá
vůle a ochota učitelů angličtiny
se dále vzdělávat, a to především v odborné oblasti. U učitelů odborných předmětů naopak nejsou dostatečné znalosti angličtiny.
Příčinou nezájmu žáků o výuku cizích jazyků
může být chybějící aktuálnost a užitečnost obsahu jazykové výuky, malá míra aktivního učení s využitím informačních technologií. Učitelé škol se setkávají s neznalostí, nedbalostí a nezájmem žáků a studentů o výuku angličtiny. Mnohdy si neuvědomují, že školy nenabízejí zajímavý obsah, který je svázán s budoucí profesí žáků.
Vážným problémem je
tradiční role učitele jako zdroje informací
a nikoli poradce v učení. Školy s tradiční rolí učitele odpovídají spíše potřebám minulosti a stále více se vzdalují potřebám a požadavkům současného a hlavně budoucího světa.
Ukázalo se, že metoda
OPEN LEARNING
je jednou z efektivních možností výuky odborné terminologie v cizím jazyce. Je to metodický přístup, který umožňuje studentům, aby samostatně a nezávisle řídili vlastní učení. Ke zlepšení výsledků žáků a účastníků kurzů odborné angličtiny přispívají
online vzdělávací technologie
a nově vytvářené výukové materiály, které integrují odborné a jazykové znalosti. Jsou školy a podniky, kde se přesvědčili, že je možné narušit stereotyp, jednoduše změnit a
zefektivnit jazykovou výuku.
Ing. Dagmar Šanderová vyučuje metodou
OPEN LEARNING
odbornou angličtinu na Masarykově střední škole chemické v Praze. Na otázku v čem jsou výukové materiály
Základní chemická terminologie
jiné než běžné materiály pro výuku angličtiny ve středních školách, odpověděla:
„Výukové materiály Základní chemická terminologie pokrývají nejběžnější a nejpoužívanější slovní zásobu a obraty používané v odborné chemické terminologii, rozdělené do logických, na sebe navazujících kapitol s jednotnou přehlednou strukturou. Slouží k osvojení a procvičení odborné slovní zásoby velice moderní, pro studenty poutavou a přitažlivou formou za použití výpočetní techniky, kdy si studenti mohou sami zvolit pro ně optimální tempo výuky. Velice přínosné je ozvučení celého systému, takže studenti mohou samostatně a bez fyzické přítomnosti lektora procvičovat a zlepšovat svoji výslovnost. Studium nových poznatků s využitím počítačů, videokamer je pro studenty motivující a přitažlivé.“
Velkou pomocí středním odborným školám v realizaci změn obsahu a metod výuky jsou kurzy
Základní chemická terminologie
a Strojírenská technologie, které nabízí učitelům Národním institut dalšího vzdělávání.
Garantka jazykového vzdělávání NIDV Mgr. Jana Berkovcová s námi spolupracuje více než rok a říká:
„V kurzech si učitelé rozšíří svou slovní zásobu o odborné výrazy. Naučí se, jak propojit výuku angličtiny a chemie, a učinit tak výuku pro žáky přitažlivější a zajímavější. Díky erudovaným lektorkám a on-line kurzu učitelé zvládnou odborný obsah kurzu, metodiku výuky a postupy hodnocení ve vzdělávání. Kurz učitelům ukáže, jak změnit metody výuky angličtiny a její obsah, který bude pro žáky prakticky využitelný, a zvýší tak jejich motivaci ke studiu angličtiny.“
V NIDV doposud probíhaly jazykové i metodické kurzy pro učitele pouze prezenční formou. E-learning částečně využíváme v jiných oblastech vzdělávání, v jazykovém však doposud nikoliv. Proto využití on-line aplikace
OPEN LEARNING
znamená příjemnou, zajímavou a především efektivní změnu ve vzdělávání učitelů. Výukové materiály
OPEN LEARNING
jsou svou formou i obsahem specifické a nutí učitele měnit zavedené postupy výuky. Účastníci kurzu si sestavují vlastní individuální plán učení, samostatně pracují s on-line pracovním sešitem, jehož součástí jsou poslechy, videonahrávky, úkoly a testy. Tyto výukové materiály, ze kterých studují učitelé v kurzu, jsou vytvořeny přímo pro výuku žáků. S on-line aplikaci
OPEN LEARNING
mohou učitelé později pracovat i se svými žáky.
Pro učitele znamená
využívání ICT v kurzu
kvalitativní posun v jejich uživatelských dovednostech. Naše zkušenosti ukazují, že učitelé nejsou příliš zběhlí ve využívání ICT, ať už pro svou potřebu, či přípravu na výuku, ale ani ve výuce samotné. Doposud mohli studovat odborný cizí jazyk pouze ze slovníků odborné terminologie, což není příliš efektivní.
Využití ICT při osvojování odborného jazyka
přináší názornost a zpětnou vazbu, a zvyšuje tak kvalitu studia.
V tomto kurzu si učitelé vyzkoušeli
elearning
jako moderní a efektivní způsob výuky, který pak mohou dále využívat ve své praxi, a doplnit tak tradiční formu jazykové výuky. Pro žáky pak využití ICT znamená zpestření učení, on-line aplikace jim umožňuje
efektivnější kontrolu zdokonalování se
v odborném cizím jazyce, učení je flexibilnější a zábavnější.
Další informace, demoverzi lekce k vyzkoušení a videoukázku práce v prostředí
OPEN LEARNING
naleznete na webových stránkách openagency.cz.

Související dokumenty