Ekoškoly v akci

Vydáno:

Program „Ekoškola“, který v České republice koordinuje TEREZA, vzdělávací centrum, nabízí školám možnost věnovat se tématům odpady, energie, voda, prostředí školy, biodiverzita, šetrný spotřebitel a klimatické změny. Brzy nabídne i téma pro ekoškoly zcela nové - zodpovědnou spotřebu jídla. Ekotým složený ze žáků a zaměstnanců školy si zvolí téma a podle výsledků analýzy školy si stanoví cíle, kterých chtějí dosáhnout. Co všechno ekotýmy dokážou? Přečtěte si příklady přímo ze středních ekoškol.

Ekoškoly v akci
Mgr.
Zuzana
Jakobová,
koordinátorka mezinárodního projektu „Menu pro změnu“, konzultantka programu „Ekoškola“
Mgr.
Jitka
Krbcová,
koordinátorka mezinárodního projektu „Menu pro změnu“, konzultantka programu „Ekoškola“
A je vymalováno!
Žáci z Biskupského gymnázia Bohosudov se rozhodli vymalovat si zdi školy podle svého. Nebylo to úplně lehké, protože jsou ve staré budově a museli žádat o povolení až na biskupství. A jak vyjednávání dopadlo? O tom se mohou přesvědčit návštěvníci školy na vlastní oči. Díky usilovné a systematické práci žáků „umělců“ se nyní mohou všichni přítomní ponořit do podmořského světa v přízemí školy, v prvním patře se toulat stepí a savanou a ve druhém patře lesem či prodírat se pralesem.
Obrázky jsou velké, názorné, označené a využívají se i pro výuku. „Veselé i naučné chodby gymnázia a možnost spolupodílet se na chodu školy také pomohly s rozhodnutím dalším zájemcům o studium na naší zajímavé škole, za což jsme velmi rádi,“ uvedla Mgr. Věra Pavlátová, koordinátorka programu na bohosudovském gymnáziu.
Kohoutková, nebo balená?
Na Slezském gymnáziu v Opavě se rozhodli omezit nákup balené vody ve školním bufetu, popřípadě i jiných balených nápojů, a zorganizovali kampaň Kohoutková voda versus voda balená. Žáci si všechno dobře naplánovali a promysleli. Začali průzkumem, aby zjistili, jaké množství balené vody, respektive balených nápojů se prodá ve školním bufetu. Zjišťovali také, proč žáci upřednostňují balenou vodu (balené nápoje) před vodou kohoutkovou. Na výsledky svého zkoumání navázali osvětovou kampaní, v rámci níž v každé třídě promítli film The Story of Bottled Water a diskutovali se spolužáky. V prostorách školy umístili vlastnoručně vytvořené plakáty k tématu a informace poskytli také prostřednictvím školní Televize SGO. Vyvrcholením byla ochutnávka vody z kohoutku, studny a vody balené. Výsledky degustace i celé kampaně pak žáci prezentovali na Ekologické minikonferenci pro žáky ZŠ.
„Vodou jsme se zabývali i ve výuce. V semináři z chemie a biologie jsme vyzkoušeli badatelské vyučování. Připravili jsme laboratorní cvičení,Jak pracuje kořenová čistička?’ a,Zjisti, co skrývá cola a barevné limonády’,“ uvedla Jana Dümlerová, koordinátorka programu na opavském gymnázium.
„Menu pro změnu“ aneb nové téma v „Ekoškole“
Program Ekoškola se snaží neustále reagovat na aktuální témata ve společnosti. Proto se v roce 2015 rozběhl projekt Menu pro změnu (We eat responsibly), který má za úkol přinést do škol nové téma zodpovědné spotřeby jídla. V rámci tohoto projektu se na vybraných školách zkouší nová metodika a připravují další podpůrné materiály, které se po skončení projektu v roce 2018 stanou běžnou součástí Ekoškoly a budou k dispozici všem ekoškolám nejen u nás, ale i v zahraničí.
Jak vidí „Menu pro změnu“ pilotní školy?
Odpovědi nám poskytla Renáta Schubertová, koordinátorka EVVO na Gymnáziu Šumperk.
- Myslíte si, že je pro studenty program „Menu pro změnu“ atraktivní?
Projekt Menu pro změnu zaujal členy ekotýmu, přilákal nové spolupracovníky, oslovuje napříč ročníky, třídami i učitelským sborem, pomohl ekotýmu navázat kontakt s pracovníky školní jídelny. Takže téma změny smýšlení o jídle, tak jak ho nabízí Menu pro změnu, nejspíš atraktivní je.
- Co jste ve škole k tématu již udělali?
Za tři měsíce se nám myslím povedlo dost práce: Podle metodiky Ekoškoly jsme provedli analýzu školního bufetu, školní jídelny a dotazníkové šetření ve stovce domácností v rodinách našich žáků. Na základě vyhodnocení ankety jsme si zvolili téma akčního dne pro veřejnost - „regionální kavárničky“, nabízeli jsme dobroty z regionálních výrobků. K pololetnímu vysvědčení jsme připravili malou zdravou slavnost pro všechny třídy školy. Také máme spoustu plánů do dalšího pololetí. Jsem ráda, že díky podpoře Ekoškoly je můžeme realizovat.
Nové téma oceňuje i ředitel Gymnázia Šumperk, Mgr. Milan Maceček: „Běžící projekt ,Menu pro změnu’ jsem přivítal, neboť si myslím, že bychom se měli vrátit ke kořenům, tedy alespoň trochu. Úkol školy není nabízet žákům hotová řešení, podsouvat jim názory. Důležitější je ukazovat cesty, nabízet alternativní řešení, nutit k zamyšlení. Projekt,Menu pro změnu’ krásně zapadá do této filozofie. Jestli se podaří zařadit do našeho školního jídelníčku, byť jen občas, nová jídla postavená na tradičních českých plodinách, pak to byly účelně vynaložené peníze. A já věřím, že se to podaří.“
Tento projekt probíhá za finanční podpory Evropské unie, Ministerstva zahraničních věcí České republiky a České rozvojové agentury. Více na www.ekoskola.cz.

Související dokumenty