Přijímací zkoušky jako lekce kariérového poradenství pro vzdělávací politiku

Vydáno: 10 minut čtení

Letošní přijímací zkoušky na střední školy rozpoutaly vlnu emocí, protože se ukázalo, že v některých krajích nejsou pro žáky, přestože mají dobré studijní výsledky, volné kapacity na středních školách. Do 9. tříd doputovaly silné ročníky, které měly problém se dostat už do mateřských škol, a tak se tato situace dala dlouhodobě předvídat.

Přijímací zkoušky jako lekce kariérového poradenství pro vzdělávací politiku
Mgr.
Silvie
Pýchová
Ph.D.
certifikovaná kariérová poradkyně, spoluzakladatelka Centra kompetencí, předsedkyně Expertní komory kariérového poradenství
Kromě toho, že dopad pocítili samotní patnáctiletí lidé (i jejich rodiny), kteří zažili na vlastní kůži vysokou míru stresu a obavu o budoucnost, nasvítil tento stav ještě jiný závažný problém. Ukázalo se totiž doposud skryté a neřešené dilema, a to, zda jsou příjímací zkoušky na SŠ spíše soutěží o to, kdo obsadí limitovaný počet „židlí“ na středních školách určený pouze pro elity,
versus
to, zda nám jde o to, aby se každý mladý člověk co nejlépe a co nejdéle vzdělával. V různých diskuzích na sociálních sítích (včetně odborných kruhů) se ukazovalo, že podle mnohých je v pod