Poradna - strana 20
Jsme příspěvková organizace - základní škola. Náleží pracovnici, která ukončí pracovní poměr ze zdravotních důvodů a je jí přiznán částečný invalidní důchod, odměna při odchodu jak ze mzdových prostředků, tak z FKSP? V době ukončení pracovního poměru jí byl invalidní důchod I. stupně již přiznán.
Jsme střední škola, příspěvková organizace zřízená krajem. Pro dozor na žáky na domově mládeže využíváme bezpečnostních pracovníků, kteří pracují v noci (od 22.00 - 6.00 hodin). U těchto zaměstnanců byly prováděny roční preventivní prohlídky. Jeden z bezpečnostních pracovníků měl provedenu preventivní prohlídku 16. 9. 2017. Kdy musí jít na další preventivní prohlídku, když od prosince 2017 je stanoveno, že pracovníci, kteří pracují v noci, mohou jít na preventivní prohlídku až jedenkrát za 2 roky (nikoliv za 1 rok, jak to bylo doposud)?
Musí mít ředitel školy (příspěvková organizace) schválenou zahraniční pracovní cestu zřizovatelem (obec)?
U mého klienta, základní školy, byl proveden dozor SIBP. Při kontrole oblasti pracovnělékařských služeb a související kategorizace prací mi bylo doporučeno upravit si rizikové faktory, a to tak, že se neuvádí psychická zátěž u pedagogických pracovníků. SIBP se odkazovalo na znění příslušných ustanovení dle vyhlášky č. 432/2003 Sb. Základní škola vycházela ze znění přílohy vyhlášky č. 79/2013 Sb. Jak je to s vyhodnocením rizikových faktorů u pedagogických pracovníků?
Jsme střední škola, zřízená krajem, příspěvková organizace. Máme schválený projekt v rámci IROP. Jsou tam investiční i neinvestiční výdaje. Peněžní prostředky však obdržíme až po skončení a schválení projektu. Jak účtovat čerpání? Tedy úhradu jednotlivých faktur? A jak by se účtovalo případné použití úvěru na tuto akci? Nevíme, zda si vzít úvěr, nebo čerpat rezervní fond, případně fond investic nebo volné provozní prostředky. Prosíme o radu v této oblasti, s kterou nemáme zatím zkušenost. Jak o tomto účtovat?
Je možno zařadit ředitele základní školy do 4. stupně řízení, když řídí 4 vedoucí učitelky v mateřské škole, vedoucího školní jídelny, 2 zástupce na II. stupni, 1 zástupce na I. stupni, 1 vedoucího technika a 1 zaměstnance oprávněného řídit práci jiných zaměstnanců?
Občas se potkáme ve škole s žáky v tíživé finanční situaci. Je někde upravena možnost takovýmto žákům poskytnout za nějakých podmínek "sociální stipendium", tak jako je např. poskytováno na vysokých školách? V legislativě jsem zatím nic nenašla.
Musí být u pracovního poměru učitele ZUŠ na dobu určitou (zástup za mateřskou dovolenou) uveden datum ukončení, nebo je postačující uvedení do nástupu osoby z mateřské dovolené?
Jsme střední škola, zřízená krajem. Zaměstnanec nám donesl fakturu za rekreaci v Rakousku. Cena je uvedena bez DPH. Jedná se o ubytování v Rakousku. Platba v eurech. Faktura v němčině. Budeme hradit z FKSP. Jsme plátci DPH. Vadí, že je faktura v němčině? Přiložím překlad? Jak řešit DPH? Musím zde dodanit a odvést DPH? Místo plnění je v Rakousku.
Jsme střední škola, zřízená krajem. Obdrželi jsme fakturu z Rakouska na 300 EUR. Budeme hradit z korunového účtu, kde nám komerční banka přepočítá a odečte nám z účtu přepočtenou částku v Kč. Budeme v tomto případě nějak řešit kursový rozdíl? Porovnávat nějak s kurzem ČNB? A jak o tom účtovat?
Jsme příspěvková organizace, základní škola. Naše zaměstnankyně, účetní, je dlouhodobě nemocná, ale její neschopnost jí umožňuje částečně pracovat z domova a vykonávat některé činnosti, které nemají u jiných zaměstnanců zastupitelnost. Je možno ji za takto vykonávanou práci v době pracovní neschopnosti udělit odměnu?
Jsme příspěvková organizace (střední + základní škola). V rámci evidence pracovní doby musí pedagog vykazovat přestávku na jídlo a oddech (tzn. vykázat celkem 8,5 hodin, pokud celou pracovní dobu stráví na pracovišti)? V jakém případě se může použit ustanovení § 88 odst. 1 druhé věty zákoníku práce (práce nemohou být přerušené, přiměřená doba na jídlo a oddech se započte do pracovní doby)? Může se toto ustanovení použit v případě pracovní doby učitele střední a základní školy (stanovit vnitřním předpisem)?
Jsme příspěvková organizace zřízená městem. Učitelé byli na týdenním školním výletě s žáky na Slovensku. Ubytování a stravu si platili sami. Jeden učitel jel vlastním autem. 1. den - 17. 6. 2018 odjížděli v 0.30 hodin v noci a vrátili se 23. 6. 2018 ráno v 5.30 hodin. Náhradu jízdních výdajů jsem vypočetla klasickým způsobem (na Slovensku netankoval), ale můžete mi poradit s výpočtem a proplacením stravného, když se jedná o zahraniční cestu?
Kontrolou jsme zjistili, že máme chybně zařazený majetek do odpisové skupiny. Již dva roky se špatně odepisuje. Jak toto opravit a co všechno udělat aby se to dalo do pořádku? Jsme střední škola zřízená krajem.
Jak bychom měli postupovat v případě, že žák je dlouhodobě nemocen (onkologické onemocnění), jeho soustavná přítomnost na vyučování je často omezována tímto vážným onemocněním, žák požádá o inidividuální vzdělávací plán (IVP) s tím, že by potřeboval rozložit vzdělávání 4. ročníku na 2 školní roky. Žák zatím i s přerušením vzdělávání dokončil 3. ročník. Lze žákovi časově rozložit vzdělávání podle IVP na více let?
Jsme střední škola, plátce DPH. DPH uplatňujeme koeficientem nyní u nás probíhá stavba - je tam podružný elektroměr. Budeme tedy přefakturovávat el. energii stavební firmě. My si uplatňujeme koeficientem. Např. 1 kWh stojí bez DPH 5 Kč, DPH 1,05 Kč. My přefakturujeme také jako základ daně 5,- Kč a DPH 1,05? Nebo bude základ daně 6,05 a teprve k tomu DPH? Zatím nemáme s tímto zkušenost. A jaké dávat datum zdanitelného plnění? Bylo by možné přefakturovávat to stavební firmě třeba čtvrtletně?
Jsme střední škola, příspěvková organizace zřízená krajem. Vzali jsme si investiční úvěr na předfinancování akce IROP. Úvěr obdržen v září, vrátíme najednou asi v březnu po obdržení dotace. Ve smlouvě o úvěru je však datum nejzazší splátky 25. 10. 2019.
Máme tedy účtovat jako krátkodobý úvěr 281 nebo dlouhodobý 451? Dále budeme účtovat takto:
příjem úvěru MD 241/D 281
faktura za investice MD 042/D 321
úhrada MD 321/D 241
úroky z úvěru MD 562/D 241
zařazení investice MD 022/D 042, MD 388/D 403
předpis dotace – obdržení dotace IROP MD 241/D 374, MD 401/D 416
splátka úvěru MD 281/D 241, MD 416/D 401.
Bude takto účtování správně nebo nám ještě něco chybí?
Jsme střední škola, příspěvková organizace zřízená krajem. Někteří naši pracovníci, například učitelé, vedle své hlavní činnosti - výuky, vykonávají ještě další práce např. v různých projektech. Na projekty mají zpravidla sjednánu dohodu o provedení práce. Můžeme těmto učitelům vykázat v rámci této dohody o provedení práce i jednorázovou odměnu, např. 6 000 Kč, u čehož by se nevykazovaly hodiny? Jedná se nám o to, aby se odměna z projektů nezapočítávala pro průměr např. za dovolené z hlavní činnosti - výuky.
Je možné, aby dítě, které navštěvuje pravidelně mateřskou školu čtyři dny v týdnu, pátý den navštěvovalo kurz anglického jazyka, který je veden dětskou skupinou? A jaký by měl být případně udán důvod nepřítomnosti dítěte v kmenové MŠ? Může být v omluvném listu jako důvod nepřítomnosti zapsán anglický kurz?
Jsme základní škola - příspěvková organizace - a zpravujeme ještě 4 mateřské školy. S platností od 1. 2. 2015 jsme na základě dohody o změně pracovní smlouvy přeřadili paní učitelku "A" z funkce učitelka na II. stupni do funkce učitelka v mateřské škole č. 1 (nesplněné kvalifikační předpoklady - nezačala studovat). Původní smlouva byla uzavřena na dobu neurčitou. V souvislosti s touto změnou byl pracovní poměr změněn na dobu určitou, a to po dobu rodičovské dovolené jiné učitelky "B" - do 5. 8. 2018. Učitelka "B" na RD se však vrátila 21. 5. 2018 do zaměstnání (do mateřské školy č. 2), neboť v této školce onemocněla dlouhodobě jiná paní učitelka "C" a bylo potřeba nahradit paní učitelku "C". Asi je v rozporu ta skutečnost, že paní učitelka "A" zůstala nadále do 5. 8. 2018 v pracovním poměru v mateřské škole č. 1, i když učitelka "B" se z rodičovské dovolené vrátila dříve, ale na jinou mateřskou školku a vlastně 3 roky zaměstnání učitelky "A" na dobu určitou byly přesaženy, neboť se nám v té době nepodařilo sehnat jinou paní učitelku?