Záškoláctví

Vydáno:

Záškoláctví je dnes jedním z vážných problémů, kterému je třeba věnovat pozornost. Nejedná se totiž pouze o problém, který ztěžuje práci pedagogů, ale znamená poměrně velké riziko pro žáka samotného. Již proto bychom měli jako škola věnovat tomuto tématu pozornost, a to jak v oblasti prevence, tak v oblasti nápravy a následné intervence. Záškoláctví je pro dítě vždy psychickou zátěží. Platí tedy, že čím dříve se nám podaří záškoláctví odhalit a řešit, tím lépe, a to zejména z hlediska negativních dopadů, možností nápravy a dalšího směřování dítěte. Z praxe je však zřejmé, že pouhé postihování záškoláctví není pro účinnou nápravu dostačující. Je třeba se více zaměřit na oblast prevence.

Záškoláctví
Možnosti řešení z pohledu školního psychologa
PhDr.
Pavlína
Hlaváčová
 
školní psycholožka na ZŠ v Pardubicích
Definování záškoláctví jako společenského problému
Podle
Mezinárodní statistické klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů
(MKN-10) řadíme záškoláctví mezi
poruchy chování
- konkrétně pak mezi poruchy chování
se začátkem v dětství a dospívání.
Setkáváme se s nimi jak u starších, tak u mladších žáků. Jedná se o nejčastější asociální poruchu, kterou definujeme jako patologické chování, které je v rozporu s morálkou a sociálními normami dané společnosti, ale zatím ovlivňuje pouze samotného jedince.
Obecně lze záškoláctví definovat jako „úmyslné zameškávání školního vyučování“. Žák o své vlastní vůli, většinou bez vědomí rodičů, nechodí do školy a neplní školní docházku. Záškoláctví se často pojí s dalšími problémy žáků, jako jsou útěky a toulky. Tyto jevy bývají přidruženy, prolínají se a mnohdy mezi nimi nejde stanovit přesnou hranici.
FORMY ZÁŠKOLÁCTVÍ
V praxi se však nesetkáváme pouze s výše uvedenou,
tzv. pravou formou záškoláctví, ale může se jednat o:
 
Záškoláctví s vědomím rodičů. V tomto případě rodiče vědí, že žák do školy nechodí. Vědí i to, že k tomu nemá oprávněný důvod, ale absenci ve škole omlouvají. Například v situaci, kdy rodiče berou své děti s sebou do práce, kde jim pomáhají, nebo v situaci, kdy se domnívají, že je dítě momentálně přetížené, a krátkodobými absencemi řeší jeho dlouhodobě neúnosný problém. V obou případech je záškoláctví rodiči omlouváno a ve svém důsledku schvalováno a podporováno. Zde je jedinou možností školy pokusit se promluvit s rodiči. V případě, že není možné se s nimi domluvit, je na místě
zaznamenávat četnost omluvených absencí.
V případě, že
překročí určitou hranici, je nezbytné kontaktovat orgán sociálně-právní ochrany dětí
(dále jen „OSPOD“). V neposlední řadě patří do této kategorie i
případy rozvedených rodičů,
kdy dítě manipuluje se svými rodiči požadováním omluvené absence. Ti mu vyhoví ve strachu, aby se neobrátilo proti nim a nezačalo upřednostňovat druhého rodiče.
 
Záškoláctví s klamáním rodičů.
Sem patří typické
simulování nemoci
ve snaze vyhnout se škole. Zde by měli být rodiče opatrní, k simulaci se totiž děti často uchylují právě v
situacích, které jsou spojeny se strachem
(např. strach z určitého předmětu, učitele, písemky, šikany nebo neshod s kamarády). Zejména u mladších žáků je na místě zbystřit v případě častého opakování „nevolnosti“.Často jsou tyto nevolnosti spojeny s adaptačními potížemi, které se však dají včasnou psychologickou intervencí ošetřit.
 
Odchody ze školy.
S tímto problémem se setkáváme u mladších i starších žáků. V případě mladších žáků se nejčastěji jedná o úzkost při odloučení od rodičů, kdy děti odejdou ze školy bez vědomí učitelů ve snaze vrátit se ke svým rodičům. Dále se s tímto problémem setkáváme u impulzivních dětí, které zjistí, že jim chybí nějaká pomůcka na hodinu, a opustí školu ve snaze zjednat nápravu. U
starších žáků
dochází k odchodům ze školy zejména v těch situacích, kdy hrozí obávaná písemka nebo má přijít obávaný předmět. Odchod může být plánovaný, často však má toto jednání spíše impulzivní charakter. Dítě jednoduše řeší situaci odchodem ze školy (nebo jen odchodem ze třídy - zůstává pak v budově školy, není ale přítomno ve vyučování) a poté se někdy do třídy opět vrátí. V momentu rozhodování se o odchodu si většinou uvědomuje negativní důsledky svého chování, možnost zmírnění nepříjemného psychického napětí spojeného s nutností zůstat ve vyučování a situaci čelit je však v tuto chvíli silnějším motivem.
 
Odmítání školy.
Zde se jedná o ty případy, kdy
rodiče nejsou schopni přimět dítě k tomu, aby do školy šlo.
A to jak v případě nezvládnuté výchovy, kdy dítě vzdoruje rodičům, tak v případě skutečných školních fobií nebo depresí v dětském věku. Přitom nelze jednoznačně odlišit, o který případ se u konkrétního dítěte jedná. Rozhovory s rodiči nám sice mohou mnohé naznačit, v obou případech je však zapotřebí
odborné posouzení situace a následná intervence.
Lehčí formy školních fobií se často dají poměrně dobře zvládnout za podpory školního psychologa. V případě větších problémů a v případě depresí je však nutná dlouhodobá psychoterapeutická a mnohdy i psychiatrická péče. V případě nezvládnuté výchovy mohou pomoci např. střediska výchovné péče. Vždy bychom se tedy měli ptát rodičů na příčiny absence.
PŘÍČINY ZÁŠKOLÁCTVÍ
Záškoláctví bývá spojeno s negativním postojem ke škole, s nepřijetím společenských norem, s absencí smyslu vzdělávání nebo s nepřijetím vzdělávání jako subjektivně důležité hodnoty, což často
souvisí s rodinným prostředím.
Stejně tak ale může být projevem toho, že se dítě
ve školním prostředí necítí bezpečně
(je odmítáno spolužáky nebo je šikanováno). Častou příčinou záškoláctví je též
školní neúspěch
a s ním spojené negativní pocity, pocity osobní ztráty a z toho plynoucí demotivace žáka.
Je třeba si uvědomit, že záškoláctví není pouze nežádoucím projevem chování žáka, ale jedná se o jeho reakci, kdy není schopen adekvátně řešit své problémy.Tato reakce je vždy citlivým
odrazem aktuálního psychického stavu dítěte.
Pokud chceme být při řešení situace záškoláctví úspěšní, nestačí pouze postupovat podle pravidel daných školním řádem, vždy je nutné rozpoznat příčinu záškoláctví. Nápravné i preventivní postupy se poté mohou diametrálně lišit. Stejně tak si při hodnocení záškoláctví nevystačíme pouze s „potrestáním“,
naše pozornost by se měla zaměřit zejména na další výchovné působení.
Jedině tak můžeme docílit toho, aby naše jednání mělo odpovídající účinky.
Nejčastějšími příčinami záškoláctví tedy může být:
 
Negativní vztah ke škole.
Ten nejčastěji
vzniká na základě školního neúspěchu nebo špatného prospěchu,
ať již z důvodu nižšího nadání žáka, nebo sociokulturního znevýhodnění. Přispět k tomu však může i negativní hodnocení výkonu žáka učitelem nebo rodiči.
Žáci s nižším nadáním nebo žáci sociokulturně znevýhodnění jsou vždy z pohledu vzniku záškoláctví rizikoví.
Pedagogové by tedy měli žáka hodnotit s ohledem na jeho psychický stav, volit vhodná slova a v neposlední řadě zjistit a rozvíjet jeho silné stránky. Odpovědností rodičů je pak pravidelná domácí příprava, spolupráce se školou, případně zajištění doučování.
 
Neshody se spolužáky, obavy ze šikany.
Šikana je vážným problémem, který působí oběti silné psychické problémy. Záškoláctví je pak formou úniku, který však s sebou přináší další problémy. Každá škola by se tedy měla této problematice věnovat, a to jak v rámci prevence, včetně vypracování konkrétních postupů při zjišťování a prevenci šikany či zajištění školení pedagogů, tak
v rámci péče o žáky
(např. formou práce se žáky v třídnických hodinách). V případě zjištění šikany je vždy nutné řádně ji vyšetřit a podniknout opatření k jejímu zastavení.
 
Lenost dítěte a nedůslednost rodičů.
Přestože se v případě lenosti může zdát, že je snadno řešitelným problémem, ne každý rodič si s touto situací umí poradit, a tak se s touto příčinou záškoláctví setkáváme častěji, než by se mohlo na první pohled zdát. Zde je zapotřebí pracovat zejména na motivaci dítěte, bez spolupráce rodičů však mnoho nezmůžeme.
 
Trávení volného času s partou, kamarády.
Zejména ve starším školním věku, kdy pro dítě výrazně roste význam kamarádů a naopak slábne vliv rodičů, je záškoláctví s tímto motivem více než typické. Děti se v době školního vyučování potulují po sídlištích, obchodních centrech, v klubech nebo restauracích. Tento motiv je také většinou první, který přijde rodičům i pedagogům na mysl, pokud se záškoláctví u starších žáků objeví. Často se u starších žáků setkávám s tímto „podezřením“ v jejich okolí, ne vždy je však oprávněné. U mladších žáků je tento motiv spíše výjimečný.
 
Rodinné prostředí.
Na vytváření vztahu ke škole má rodinné prostředí zásadní vliv. Působí zde celá řada faktorů, jako je sociální a kulturní postavení rodičů, početnost rodiny, věk rodičů, dosažené vzdělání rodičů i hodnotový systém rodiny. V dnešní době se čím dál tím častěji setkáváme s fenoménem zaměstnanosti rodičů, kdy nemají na své děti dostatek času. Ty jsou pak frustrované, přetížené, nervózní, nemají čas na společné sdílení a psychický odpočinek. Takto zaměstnaní rodiče často skvěle fungují na materiální úrovni, ale ztrácejí nad svými dětmi kontrolu. Nesledují, s kým se děti kamarádí a jak tráví volný čas. V případě, že se dítě potýká s problémem, chybí potřebná důvěra k tomu, aby se s ním svěřilo rodičům a mohlo ho dobře vyřešit. Stejně tak dítě negativně ovlivňují rodinné problémy. V tomto případě se pod tíhou problému často na dítě „zapomíná“, na něj přitom problémy doléhají stejně jako na jeho rodiče.
Záškoláctví pak může být formou útěku ze zátěžové situace.
MOŽNOSTI ŘEŠENÍ
V praxi se bohužel občas setkáváme s tím, že
škola sice umí poměrně dobře „trestat“,
jelikož postupy pro postihování záškoláctví jsou jasně definovány, ale
problém často nastává při realizaci dalších výchovných opatření,
resp. i v oblasti primární prevence. I zde však existují opatření, která nám mohou významně pomoci. Je však třeba si připomenout, že záškoláctví není pouze problémem žáka, rodičů nebo školy, ale že se jedná o komplexní problém.
„Náprava“ tedy není možná bez účasti všech tří stran (součinnost školy, zákonných zástupců i dítěte samotného).
Úzká spolupráce školy se zákonnými zástupci tedy hraje klíčovou roli.
Možnosti na straně školy
Obecně může škola uplatňovat následující postupy:
 
Důsledně sledovat absenci žáků
- zde je dobré se mimo jiné zaměřit i na to, zda není absence žáka vázána na určité hodiny, dny, předměty, vyučovací předmět či konkrétního vyučujícího, případně si všímat i opakujících se témat omluvenek (např. stále se opakující nevolnost potvrzená od lékaře nebo rodinné důvody).
 
Být ve spojení se zákonnými zástupci žáka
- čím dříve se záškoláctví odhalí, tím lépe pro dítě, jelikož jednání proti pravidlům je pro něj vždy určitou psychickou zátěží. V praxi se osvědčuje
kontaktovat zákonné zástupce dětí již při počtu 10 neomluvených hodin nebo v případě podezření na falešnou omluvenku
(zde dobře poslouží, pokud si na začátku školního roku vyžádáme od zákonných zástupců žáků podpisový vzor v omluvném listu nebo žákovské knížce),
u starších dětí se osvědčuje konzultovat s rodiči i omluvenky od lékaře
(zejména pokud se často opakují), případně požadovat podpis rodičů i v případě této omluvenky.
 
Všímat si třídního kolektivu jako skupiny
- sledovat, jaké postavení má žák, u kterého se setkáváme se záškoláctvím. Zde je dobré využít služeb školního psychologa nebo pedagogicko-psychologické poradny, kteří mohou poskytnout odpovídající informace na základě šetření vztahů ve třídě a upozornit na rizikové žáky z hlediska nevýhodného či ohrožujícího postavení ve třídě.
 
Je dobré
využít školního psychologa nebo jinou nezávislou osobu
v případě, že máme podezření, že nám (nebo rodičům) dítě nedůvěřuje a bojí se svěřit. V případě rodičů to bývá často strach z potrestání nebo ze ztráty jejich důvěry, v případě učitelů pak jejich autorita a propojení s výukou (děti se častokrát svěřují, že se obávaly, aby se jim učitel nemstil např. při zkoušení, a to bez ohledu na to, zda byly jejich obavy oprávněné, či nikoli).
 
Po vyřešení epizody záškoláctví se již k případu nevracet a nedávat najevo nedůvěru
- ničím neztratíme důvěru a vztah dítěte tak, jako poznámkou na adresu jeho záškoláctví nebo vyslovením nedůvěry ve změnu jeho chování. Na tomto místě je však potřeba upozornit i na opačný případ, například pokud učitel opakovaně vyjadřuje v dobré víře „nadšení“ nebo „pochvalu“ za to, že je dítě ve výuce přítomno. I přes záměr učitele dítě podpořit zde docílíme opačné reakce, jelikož jedno zůstává stejné - poukazujeme na skutečnost, že se u žáka problém vyskytl a my nyní očekáváme, že by se mohl opakovat.
Z preventivních opatření se nejlépe osvědčuje následující:
 
Zaměřit se již na oblast primární prevence
- tedy na dobu před výskytem problému.
 
Posílit na škole roli výchovného poradenství,
vytvořit podmínky pro činnost školního psychologa.
 
Začlenit problematiku záškoláctví do minimálního preventivního programu na škole
- tento program však nesmí být pouze „obecným dokumentem“, nýbrž by měl obsahovat konkrétní postupy a „návody“, jak v případě primární prevence záškoláctví postupovat.
 
Ze své praxe mohu zejména doporučit realizaci pravidelných třídnických hodin, kde má každý třídní učitel možnost mapovat a posilovat vzájemné vztahy dětí, posilovat důvěru mezi dětmi a učitelem. Dále se zde vytváří prostor pro sdílení třídních a školních hodnot, což napomáhá k vytvoření příznivého třídního i školního klimatu. Neméně důležitý je i prostor pro řešení případných problémů nebo trápení dětí.
 
Dále je vhodné začlenění žáků do mimoškolních aktivit, a to jak v rámci mimoškolních akcí (např. dny otevřených dveří, školní akademie apod.), tak nabídkou zájmových aktivit přímo na škole, případně navázáním spolupráce s domovy dětí a mládeže, tělovýchovnými a sportovními organizacemi apod. Běžnou praxí je i to, že tam, kde děti sdružuje společný zájem (např. zaměření třídy na hudební výchovu, na sport apod.), je záškoláctví méně častým jevem.
V případě, že opakovaná jednání se zákonnými zástupci nepřinášejí žádaný efekt a máme důvodné podezření na zanedbávání výchovné péče, je třeba obrátit se na orgán sociálně-právní ochrany dětí.
Prvním a mnohdy účinným krokem zde bývá realizace výchovné komise za účasti pracovníka OSPOD.
Možnosti na straně rodiny
Často se však setkáváme i s tím, že „problém“ záškoláctví vězí ve značné míře v rodinném prostředí. I zde doporučuji pokusit se v první řadě navázat spolupráci s rodinou, často tak můžeme rodinu podpořit ve zlepšení výchovných opatření. Pokud na škole působí školní psycholog, můžete zákonným zástupcům doporučit využití jeho služeb. V tomto případě je totiž na místě dlouhodobější práce s rodinou za účelem její podpory ve výchovném přístupu, případně zprostředkování dalších služeb pro podporu rodiny (např. využití služeb sanace rodiny).
Motivace k záškoláctví se totiž velmi úzce odvíjí od výchovného přístupu rodičů.
V rodině lze doporučit následující postupy:
 
Motivovat dítě k návratu do školy a zároveň mu poskytnout maximální podporu a pomoc.
Nelze spoléhat na to, že se situace spontánně upraví spolu s návratem dítěte do školy nebo že je dítě již dostatečně staré na to, aby dokázalo problém vyřešit samo (a právě výskyt záškoláctví je toho zářným příkladem). Rodiče by tedy neměli po dítěti požadovat úplnou samostatnost při nápravě záškoláctví, ale naopak by mu měli nabídnout pomocnou ruku.
 
Pokusit se odstranit příčiny záškoláctví, a to i ve spolupráci s pedagogy či dalšími odborníky.
 
Učit dítě účinnému řešení problémů,
a to nejen rozmluvou o možnostech řešení problémů, ale také rozvíjením schopnosti plánovat, analyzovat a pomoci podnikat konkrétní kroky k řešení různých problémů.
ZÁVĚR
Jak je z výše uvedeného zřejmé,
záškoláctví není pouze problémem dítěte,
ale svou roli zde hraje jak rodinné prostředí, tak prostředí školy, včetně osobnosti pedagoga. Vždy se pak jedná o psychickou reakci dítěte na určitý sled událostí. Je tedy na místě nahlížet na záškoláctví z pohledu jeho příčiny. Na základě toho pak můžeme vhodně intervenovat a dítěti pomoci. Stejně tak můžeme působit preventivně, aby záškoláctví bylo spíše výjimkou, nikoli běžnou praxí našich žáků.

Související dokumenty

Pracovní situace

Zákonný zástupce
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Co školám hrozí v souvislosti s pandemickými opatřeními?
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Rodič, poručník, pěstoun
Mezioborová spolupráce při ochraně dětí ohrožených syndromem CAN
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Sdružení rodičů a přátel školy podle nového občanského zákoníku

Poradna

Kurzy
Výuka Aj
Problémy ve třídě
Podnapilý rodič
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Kvalifikace
Žák v zahraničí
Ochrana osobních údajů
Školní psycholog a jeho financování
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz