Školní čtenářské kluby - vytváříme společenství nad knihou

Vydáno:

Školní čtenářské kluby - pravidelný odpolední kroužek zaměřený na rozvoj čtenářské gramotnosti žáků základních škol - jsou realizovány na několika desítkách škol v České republice. Základ jejich fungování tvoří tzv. tři pilíře. Jde o jednoduché principy, jejichž dodržování pomáhá probudit v dětech lásku ke knihám. Patří mezi ně volný přístup ke knihám, dále možnost s někým své čtenářské zážitky sdílet a nakonec (a zároveň zaprvé) čas na samostatné tiché čtení.

 

Školní čtenářské kluby - vytváříme společenství nad knihou
Irena
Poláková,
odborná garantka projektu Školní čtenářské kluby, Nová škola, o. p. s.
Školní čtenářské kluby, které zřizuje Nová škola, o. p. s., mívají program velmi rozmanitý, shodují se ale v pravidelném zařazování zmíněných činností: hovorů o knize, čtení přímo v klubu a možnosti si z klubu půjčit knihu domů. V následujících několika číslech představíme jednotlivé pilíře. Budeme se zabývat postupy, které prohlubují čtenářskou gramotnost jak žáků „knihomolů“, tak těch, kteří si vztah ke knihám teprve hledají (např. z důvodu nepodnětného rodinného prostředí, specifických vzdělávacích potřeb, z neznalosti českého jazyka atp.). Tři pilíře vycházejí z přesvědčení, že je žádoucí budovat spolu s žáky pokud možno přirozené čtenářské společenství, jehož členy jsou žáci i vedoucí klubu (obvykle pedagog a knihovník).
Naším ideálem je čtoucí učitel a učící (se) čtenář.
Hovoř o tom, co čteš
První pilíř, nazvaný „hovoř o tom, co čteš“, vychází z přesvědčení o důležitosti (nejen) vrstevnického vlivu. Podle posledního výzkumu „Jak čtou české děti“, který v roce 2017 realizovala Národní knihovna, dá 40 % procent dětí ve věku šest až osm let při výběru knihy na doporučení rodičů. Oproti tomu týž výzkum u žáků ve věku devět až 14 let uvádí jen 19 % takových dětí, zatímco 31 % z dotázaných se rozhoduje podle názoru spolužáků. Nicméně ani jeden z výzkumů se nezabývá tím, zda žáky zajímá názor učitele. Podle šetření Nové školy, o. p. s., z roku 2017 téměř čtvrtinu z 1 683 dotázaných žáků 5. až 7. tříd doporučení pedagoga zajímá, ne všem se ho ale dostává.
Pravidelné zařazování aktivity „hovoř o tom, co čteš“ nabízí možnost
vrstevnického sdílení i doporučení knih pedagogy a knihovníky
(vedoucími klubu). V klubové praxi se sdílení domácí četby nejčastěji realizuje prostřednictvím vstupního kolečka, kdy každé dítě může mluvit o tom, co četlo doma. Velmi podstatné je, aby vedoucí klubu byl součástí této činnosti, sám hovořil o tom, co čte.
V omezeném denním čase není snadné nalézt ve víru povinností a v konkurenci jiných činností čas na četbu. Obtížné je to pro dospělé i pro děti. Tím, že kluboví vedoucí mluví o knihách, které čtou, dávají najevo, že četbě přikládají význam a jsou o její důležitosti natolik přesvědčení, že ji upřednostní před jinou aktivitou. Najde-li si navíc vedoucí klubu čas číst i dětskou literaturu, výrazně tím zvýší svou možnost stát se čtenářským průvodcem dítěte a může mu doporučovat knihy, které odpovídají zájmu i technice čtení mladého čtenáře.
Velikou pomocí je vedoucímu klubu právě vrstevnické sdílení; o řadě zajímavých knih se dozví od svých žáků, stejně tak jako oni se o nich dozvídají od svých spolužáků. Důležitou roli hraje fyzická přítomnost knih, o nichž se hovoří. Sama kniha vybízí k přečtení.
Ne vždy je možné a vhodné nechat ve čtenářském klubu hovořit všechny čtenáře (i ty, kteří z nejrůznějších důvodů nečetli a chtějí hovořit o svých důvodech). Ačkoliv prostý hovor o četbě považujeme za základní postup, je možné ho různými způsoby ozvláštňovat. Ukážeme si několik příkladů přímo z klubové praxe.
Liberecké čtenářské kluby: křeslo pro hosta
Do knihovny jsme si pořídili skutečné křeslo. Na začátku našeho klubového setkání do něj usedne ten, kdo si přečetl celou knihu. Ví to dopředu, proto by se měl připravit. Děti usedají do křesla s nadšením. Čtenář svoji knihu ukáže a představí název a autora. Potom stručně naznačí děj, kdo v příběhu vystupuje, kdy a kde se odehrává atp. Následně přečte kratičkou ukázku. Chceme, aby vyjádřil pocity a dojmy při čtení - jak se mu kniha četla, co u ní prožíval. Na závěr se ostatní doptávají.
Naším cílem je, aby děti kladly otázky k příběhu, což se zatím společně učíme. Ale už jsme se posunuli od otázek typu „Jsou v knížce obrázky?“, „Jak dlouho jsi knížku četl?“ k otázkám, které míří na dojmy z knihy a názory na ni. Věříme, že postupně dojdeme k našemu cíli a z křesla pro hosta se stane místo pro vrstevnické doporučování a povídání si o přečtených knihách.
Abychom toho docílili, připravili jsme pro děti pár bodů, kterých by se při prezentaci měly držet, aby se spolužáci o knize něco dozvěděli. Osnovu vyvěsíme i v klubu na viditelné místo. Velmi rozdílné je povídání o domácí četbě, pokud děti četly knihu, kterou musejí přečíst do školy, nebo takovou, kterou čtou dobrovolně dle vlastního výběru. Co se týče doby věnované čtení, tito problémovější čtenáři bohužel stráví dost času u knih, které musejí přečíst. Moc je to nebaví, ale povinnost je k tomu nutí. Zdokonalují techniku čtení, ale radost z četby je takřka nulová. A knihu, která je baví, musejí na čas odložit.
7. ZŠ v Kolíně: čtenářské kostky
Na začátku klubu rozdáme dětem kostky: Těm, kteří s četbou začínají, oranžovou. Těm, kdo se do knihy už trochu začetli, dáme zelenou. Těm, kdo již dočetli, červenou. Každá barva znamená jiný typ otázek. Děti si hodí kostkou a zodpovědí otázku právě ke své knize. Při té příležitosti ostatní uvedou do kontextu četby. Seznamujeme se s dalšími knihami z naší klubové knihovničky a zároveň se učíme prohlubovat své přemýšlení o četbě.
Daniel Pennac ve své knize Jako román napsal, že sloveso „číst“ nestrpí rozkazovací způsob (v tom je podobné slovesu milovat). Děti ve čtenářských klubech číst nemusejí, ale mohou. Hovořit o své domácí četbě nemusejí, ale mohou. A pokud nečtou, nikdo se nad tím nepohoršuje. Ale protože jsou to příklady, co táhne, vždy se najde velká část těch, kdo číst chtějí a rádi by se o své zážitky podělili s ostatními. Pokud se totiž s knihami skutečně a pravidelně setkáváte, probíráte se jejich rozmanitostí, lze jejich vábení těžko odolat.
Víte, že...
podle výzkumu „Jak čtou české děti“ patří mezi tři nejoblíbenější knihy dětí ve věku šest až osm let
Honzíkova cesta, Čtyřlístek a O letadélku káněti?
Kolik příležitostí k setkání s knihami je možné našim dětem ještě nabídnout?

Související dokumenty

Pracovní situace

Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Žákovská a studentská samospráva
Účast na školení během víkendu
Daňové zvýhodnění na dítě starší 18 let, které studuje na škole v zahraničí
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Organizace odborné praxe - směrnice
Čerpání dovolené a volno k samostudiu
Právo na informace o dítěti partnera (nevlastním dítěti)
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele

Poradna

Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Ubytování v internátu
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Dobrovolnická práce
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz