Pomáhejte tím, že to naučíte své žáky

Vydáno:

Dobročinnost, nezištnost, nesobeckost, altruismus – to jsou různá označení pro postoje a jednání, které spojuje týž princip: mají na zřeteli prospěch druhého člověka. Z hlediska ctností představují ryzí podstatu lidské povahy. Učitel ve škole může takové jednání žáků podněcovat řadou pozitivních nástrojů sociálního učení, kladnými podněty a příkladem své vlastní osobnosti. Rozvoji prosociálního jednání může dále účinně napomáhat tím, že bude ve třídě a škole společně se žáky organizovat různé formy dobročinných projektů. V tomto textu si některé ukážeme.

Pomáhejte tím, že to naučíte své žáky
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D.
ředitel základní školy Wonderland Academy
Výchova k hodnotám
Dennodenně se všichni setkáváme se situacemi, v nichž se musíme zamýšlet a rozhodovat, co uděláme. Svět, ve kterém žijeme, je nepřehledný a nabízí nám matoucí množství možností. Ať už vědomě, či nevědomě neustále řešíme, jak budeme žít svůj život. To je nesnadný úkol pro nás samotné; v roli rodiče či pedagoga nám k tomu přináleží také starostlivost o životy našich dětí či žáků a jejich směřování. Každý člověk má svůj žebříček hodnot, jímž se ve svém jednání řídí. A jako učitelé musíme předávat své nejvzácnější hodnoty (nejen) dospívající generaci, jejíž život tak ovlivníme.
V této roli máme předně za úkol jít druhým příkladem. Cokoli předvádět je téměř vždy daleko účinnější než o tom jen mluvit. Proto je vlastní příklad vlivným nástrojem pro předávání hodnot, a to ať už o tento přenos usilujeme, nebo ne – všichni neustále sloužíme jako vzor pro ostatní, pozitivně či negativně. Právě mladí lidé hledají mezi dospělými a vrstevníky vzory, s nimiž se mohou identifikovat. A dnešní svět jim nabízí takřka neomezené množství různých příkla

Související dokumenty

Pracovní situace

Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Bezplatné poskytování učebnic

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz