PBIS: Jak zavádět celoškolní preventivní podporu chování žáků

Seznamte se s osvědčeným konceptem podpory chování žáků, který Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) pomáhá pilotně zavádět na třech českých školách. Podpora chování žáků je nedílnou součástí kultury školy. Pokud ji škola realizuje efektivně, s využitím vhodných metod a postupů, může zásadně pozitivně ovlivnit svoje klima. V takové škole se žákům lépe soustředí na vzdělávací obsah a učitelé mohou mnohem více času věnovat výuce na úkor řešení výchovných problémů.

PBIS: Jak zavádět celoškolní preventivní podporu chování žáků
Mgr.
Anna
Kubíčková
Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV)
Mgr.
Lenka
Hečková
Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV)
Systém podpory chování žáků ve světě známý pod zkratkou PBIS (z anglického Positive Behavioral Interventions and Supports) představuje komplexní přístup k podpoře očekávaného chování ve škole respektující individuální potřeby žáků. Zahrnuje tři úrovně podpory podle intenzity realizovaných forem intervence. Systém PBIS podporuje vznik bezpečného školního prostředí, zavedení a fixaci srozumitelných očekávání v chování pro všechny žáky i pedagogy školy. Aplikace PBIS má pozitivní dopad nejen na samotné chování žáků, ale také na jejich vzdělávací výsledky a vztah ke škole. Ve školách, které PBIS zavedly, se také zvýšila pracovní spokojenost učitelů.
Historie a současnost PBIS
Koncept PBIS vznikl v osmdesátých letech 20. století ve Spojených státech amerických, konkrétně ve státu Oregon. Těžištěm nového konceptu bylo změnit dosavadní přístup k chování žáků oproti tomu, který byl dosud v amerických školách běžně využíván. Koncept PBIS vychází z výzkumů behaviorálních psychologů a z jejich předpokladů, že se žáci v každý okamžik chovají, jak nejlépe mohou. V tom, aby se