Palec na sociálních sítích se nepočítá, palec učitele nebo spolužáků ve třídě ano!

Vydáno:

Čtvrtý a závěrečný díl miniseriálu o motivaci skrze naplnění základních lidských potřeb: Po obecném úvodu a dílech o autonomii a kompetenci se dnes budeme zabývat sounáležitostí, tedy pocitem, že někam patříme. Ta má totiž také velký vliv na subjektivní pocit životní prosperity a spokojenosti a nepřímo tedy na motivaci žáků ke vzdělávání či dodržování pravidel.

 

 

 

Na
motivaci
pohlížíme z hlediska rámce, který nám dává sebedeterminační teorie autorů Ryana a Deciho. Ať už my, nebo naši žáci děláme cokoliv, může nás vést velká škála motivů. Mezi ty nejméně kvalitní patří
motivace trestem nebo odměnou
a tzv.
introjekt
, tedy podvědomě převzaté přesvědčení, že se něco má, nebo naopak nemá dělat, přesvědčení, které často není založeno na ničem logickém. Mezi ty kvalitnější druhy motivace potom patří
sžití se s motivem
, resp. jeho