Malý průvodce uměním zdravě sebevědomé komunikace III

Vydáno: 17 minut čtení

První dva díly této minisérie byly věnovány principům asertivního přístupu a jednotlivým asertivním právům. Nyní se zaměříme na techniky náležející do komunikační výbavy těch, kdož umí s ostatními jednat zdravě sebevědomě neboli asertivně. Připojíme názorné příklady a nabídneme praktická cvičení. U jednotlivých technik se blíže zamyslíme nad tím, které z nich jsou, či naopak nejsou vhodné pro užití v konkrétních komunikačních situacích.

 

 

 

 

Je asertivita pro každého?
Odpověď na otázku, zda z osvojení asertivních technik mají více užitku lidé se sklonem k agresivitě, nebo spíše ti nenápadní a tiší, je jednoduchá: jedni i druzí. I když úplně na počátku tomu bylo zřejmě jinak, tedy alespoň z pohledu Andrewa Saltera, amerického psychoterapeuta a psychologa, jehož jsme již minule zmínili jako autora deseti takzvaných asertivních práv.
Důvod, proč tato „práva“ v polovině dvacátého století formuloval, souvisí s jeho kritickými názory na tehdy tradičně užívané zdlouhavé i nákladné a podle něj značně problematické léčebné postupy obvyklé při odstraňování psychických potíží klientů, jak je v té době nabízela zejména psychoanalýza.
Salter se domníval, že je možné pomáhat lidem od úzkostí a depresivních stavů nebo třeba „jen“ od extrémní ostýchavosti mnohem rychleji a účinněji. Využil k tomu poznatků z experimentální psychologie a rozhodl se jít cestou cíleného působení na změnu lidského chování prostřednictvím specifických forem učení.
Takže asertivita je pro neprůbojné?
Mohlo by se nyní zdát, že asertivní přístup je přece jen vhodnější pro lidi uzavřené nebo úzkostné. Jestliže si však představíme pasivitu a agresivitu jako dva protipóly, uprostřed nichž leží asertivita symbolizující rovnováhu a harmonii, je zřejmé, že se k tomuto asertivnímu ideálu můžeme přibližovat z obou stran spektra.
Proto je přijetí asertivních zásad a zdokonalování osobního zdravě sebevědomého komunikačního stylu stejně užitečné pro ty, kdo se ve společnosti projevují spíše málo nebo vůbec, jako pro ty

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání

Články

Malý průvodce uměním zdravě sebevědomé komunikace I.
Malý průvodce uměním zdravě sebevědomé komunikace II
Malý průvodce uměním zdravě sebevědomé komunikace IV