Líný učitel testuje

Vydáno:

Jestliže něco definuje špatný stav výuky v českých školách, tak je to ono nesmyslné testování, kterého jsou účastni naši žáci. Mnoho učitelů snad ani nezná jiný způsob, jak ověřit látku, a testují a písemkují jako smyslů zbavení. Často to vypadá, jako by se žáci učili jen kvůli testům a to byl ten jediný způsob, jak se učitel dostane ke známkám. Když se třeba přiblíží pololetí, žáci za týden píší (i s opravami) třeba i deset a více testů týdně a například na víceletých gymnáziích to znamená několikahodinovou přípravu na každý z nich. Stresu si tedy žáci užijí dostatek. A jsou i další důvody, proč je právě tento stav nevhodný: testy vlastně ověřují, jak se žák naučil látku doma. Práce a učení tedy neprobíhá ve třídě, kde se má žák dočkat okamžité zpětné vazby, vzájemného učení a inspirace od druhých, ale mimo školu, izolovaně a často bez pomoci.

Nedávno jsem na svém blogu rozebíral test z vlastivědy pro 4. třídu. Učitelka v něm chtěla po žácích odpovědi na otázky „
kdo nastoupil na český trůn po smrti Zikmunda Lucemburského?
“ nebo „
kdo nastoupil na český trůn po smrti Jiřího z Poděbrad?
“ či „
napiš alespoň tři gotické památky z období Jagellonců
“ nebo „
který panovník zahynul v bitvě u Moháče?
“. Je to pedagogická mizérie hned z několika důvodů a jedním z nich je nepřiměřenost takových nároků. Podobné znalosti totiž nevyžaduje RVP ani po gymnazistech! Učitelka ještě „vyšperkovala“ tento svůj výtvor nachytávacími variantami odpovědí typu
a) Albrecht Habsburský, b) Rudolf Habsburský, c) Ferdinand Habsburský,
aby žáky co nejvíce zmátla a znemožnila jim použít vyřazování nepravděpodobných variant rozumovou úvahou. Tohle se prostě musíte našprtat. Ale proč vlastně? Ve čtvrté třídě má učitel ve vlastivědě žáka učit nanejvýš původ státních svátků, ne rozeznávat od sebe Habsburky! S podobně hloupými výtvory učitelů se žák vlastně setkává nepřetržitě, celé roky svého vzdělávání, od základní školy po školu vysokou. Přitom nejde o nějakou nutnos

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Vzdělávání koordinátorů EV
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Bezplatné poskytování učebnic
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy

Poradna

Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období