Hledejte ve své každodenní práci smysl

Vydáno: 15 minut čtení

Učitelství je profese vznešená. Měli by ji vykonávat svrchovaně empatičtí a obětaví jedinci, vynikající charakterovými vlastnostmi, vzděláním, společenským a lidským postojem a láskou k dětem. Tím, že se učitel staví do služeb vývojovým potřebám dětí, naplňuje své poslání, které je mu zavazující. Taková představa nicméně může načrtávat obraz učitele, který je svou lidskou dokonalostí, příkladností a předurčeností až nadpozemský. Může také navozovat očekávání, že učitel by měl dennodenně „zachraňovat svět“. Jak ale naplňují tuto představu lidé „z masa a kostí“?

Hledejte ve své každodenní práci smysl
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D.
ředitel základní školy Wonderland Academy
Představte si, že jste se rozhodli zúčastnit se výzkumu Pensylvánské univerzity (USA) zaměřeného na vztah života a práce člověka. Spolu s ostatními 195 respondenty vám badatelé předložili dotazník, který na první straně obsahuje tři odstavce (upraveno, kráceno). Přečtěte si je pečlivě a rozhodněte se, do jaké míry každý popisek vystihuje váš postoj k práci. Z dotazníku se dozvíte, co vás v práci motivuje a proč chodíte do školy.
Tři postoje k práci
Ohodnoťte na čtyřbodové škále,
nakolik následující popisy vystihují váš vztah k práci
. Je možné, že váš výsledný profil bude kombinací všech tří popisů.
 
Pracovník A/
Pracujete, abyste si především vydělali dostatek peněz na živobytí mimo své zaměstnání. Pokud byste byli finančně zajištění, rádi byste dělali něco jiného. Práce je pro vás v podstatě životní nutnost. Často si přejete, aby čas v práci ubíhal rychleji. Těšíte se na víkendy a prázdniny. Kdybyste měli prožít svůj život znovu, pravděpodobně byste nešli do stejného oboru, a určitě byste ho nedoporučili svým přátelům a dětem. Těšíte se, až jednou, v důchodu, budete mít klid od práce.
(škála: velmi – částečně – jen málo – to nejsem já)
Pracovník B/
Práce vás v podstatě baví, ale neočekáváte, že za pět let budete ve své současné pozici