Dobré vztahy jako základ

Vydáno:

Dobré vztahy mezi učiteli a žáky a mezi žáky navzájem jsou jedním z hlavních východisek teorie změny, se kterou pracuje projekt Eduzměna ve svém pilotním působení na Kutnohorsku. Spolu s podporou aktivity a reflexivity by měly nastartovat pozitivní změny ve vzdělávání v tomto regionu. A přispět k tomu, že se všechny děti během pěti let trvání pilotního projektu zlepší v základních gramotnostech i vztahu k učení i ke škole a také posílí své kompetence důležité pro život v 21. století, mimo jiné například kompetence k řešení problémů.

To, že jsou vztahy pro všechny z nás zásadně důležité, dokazuje nejdelší výzkum lidského štěstí. Vědci z Harvardu v něm téměř 80 let zkoumali životní spokojenost a duševní i fyzické zdraví na vzorku 724 mužů z různého sociálního zázemí a životních podmínek. A co je výsledkem této unikátní studie, která svým rozsahem a délkou v podstatě nemá obdoby? Vlastně zcela jednoduché zjištění: kvalitní vztahy nás udržují šťastnější, zdravější a výkonnější. Ani v prostředí škol by proto péče o dobré vztahy neměla být výjimkou či jakýmsi nadstandardem, ale základní podmínkou, kterou je potřeba vědomě a cíleně naplňovat. Má totiž dalekosáhlé a celoživotní pozitivní dopady.
Učení a vnitřní motivace
Dobré vztahy vyučujících a dětí jsou nejen základní podmínkou pro podnětné a bezpečné prostředí ve třídě a škole, ale také podmínkou pro to, aby se dítě vůbec mohlo učit a rozvíjet svůj individuální potenciál. Patří mezi základní lidské potřeby podle známé Maslowovy pyramidy potřeb s přímým dopadem mimo jiné do oblasti vzdělávání dítěte.1) Aby se dítě mohlo učit a vytvořit si vztah k poznání, musejí být naplněny jeho základní životní potřeby, kterými j